ILPB1/415-905/13-5/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-905/13-5/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu 8 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 28 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej oraz dotyczącej klasyfikacji świadczonych usług.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17 października 2013 r. znak ILPB1/415-905/13-3/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21 października 2013 r., a w dniu 28 października 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 24 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność polegającą na:

1.

pomiarach parametrów podzespołów elektronicznych w postaci zmontowanych obwodów na płytkach drukowanych pod kątem prawidłowości ich działania i przydatności ich do dalszego montażu,

2.

kontroli prawidłowości działania oprogramowania podzespołów elektronicznych.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że usługi które ma zamiar wykonywać, a mianowicie: wykonywanie pomiarów parametrów podzespołów elektronicznych w postaci zmontowanych obwodów na płytkach drukowanych pod kątem prawidłowości ich działania i przydatności ich do dalszego montażu oraz kontrola prawidłowości działania oprogramowania podzespołów elektronicznych i jego wymiany, mieści się w przedmiocie działalności określonym w Załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pod poz. 20.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy opisana działalność możliwa jest do opodatkowania w formie karty podatkowej.

2. Czy w przypadku pomiaru parametrów podzespołów elektronicznych w postaci zmontowanych obwodów na płytkach drukowanych pod kątem prawidłowości ich działania i przydatności ich do dalszego montażu oraz kontroli prawidłowego działania oprogramowania podzespołów i urządzeń elektronicznych mieści się w działalności opisanej w załączniku nr 4 do ustawy, poz. 20 lub innej.

3. Czy w przypadku zakwalifikowania opisanych czynności do pozycji 20 (usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej) w przedmiocie działania (Pomiary elektryczne i badania odbiorcze odbiorników elektrycznych) możliwe jest stosowanie karty podatkowej, w przypadku kiedy przedmioty (wyroby) te są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odsprzedaży.

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania oznaczone numerami 1 i 3, tj. w zakresie karty podatkowej. Natomiast w zakresie pytania oznaczonego nr 2, tj. w zakresie klasyfikacji świadczonych usług, wniosek został rozstrzygnięty w dniu 17 października 2013 r. postanowieniem nr ILPB1/415-905/13-2/AG.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana działalność możliwa jest do opodatkowania w formie karty podatkowej, określona w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pod poz. 20 (usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej).

Wykonywanie pomiarów parametrów podzespołów elektronicznych w postaci zmontowanych obwodów na płytkach drukowanych pod kątem prawidłowości ich działania i przydatności ich do dalszego montażu oraz kontrola prawidłowości działania oprogramowania podzespołów elektronicznych mieści się w przedmiocie działalności określonym w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym pod poz. 20.

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie zachodzi, zdaniem Wnioskodawcy, przypadek o którym mowa w objaśnieniach do załącznika nr 3 do ww. ustawy w poz. 3 lit. b, gdyż nie jest dostawcą przedmiotów (wyrobów), lecz jest tylko dostawcą usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1.

ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

2.

karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto w myśl art. 36 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a.

powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b.

mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.

W załączniku nr 3 do powyższej ustawy - Tabela miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej w poz. 20 wymieniono - usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej.

W załączniku nr 4 - stanowiącym charakterystykę działalności usługowej i wytwórczo-usługowej objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej wskazano, że wymienione powyżej usługi obejmują: wyrób i naprawę silników i prądnic elektrycznych, wyrób i naprawę zmechanizowanego sprzętu gospodarstwa domowego, spawarek i zgrzewarek elektrycznych, prostowników, stabilizatorów i transformatorów, aparatury łączeniowej (łączników), urządzeń elektromechanicznych. Wyrób i naprawa urządzeń grzejnych i oświetleniowych. Wyrób i montaż zapalarek piezoelektrycznych. Wykonywanie instalacji elektrycznych do maszyn i urządzeń elektrycznych. Naprawa i konserwacja instalacji elektrycznych. Wyrób podzespołów i urządzeń elektromechanicznych i elektronicznych oraz rozdzielni elektroenergetycznych do 1 kV. Pomiary elektryczne i badania odbiorcze odbiorników elektrycznych. Wyrób, regeneracja, naprawa i ładowanie akumulatorów. Inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi.

Zgodnie z treścią punktu 3 lit. b objaśnień do Załącznika nr 3, przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego - jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają odpowiednio:

* działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (pkt 1),

* działalność wytwórcza - działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika (pkt 4).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wykonywać usługi, a nie wytwarzać przedmioty (wyroby). Ograniczenie wynikające z punktu 3 lit. b objaśnień do Załącznika nr 3 cytowanej ustawy odnosi się natomiast do wytwarzania przedmiotów (wyrobów) przeznaczonych przez zamawiającego do dalszej odsprzedaży, a nie do usług, które podatnik ma zamiar wykonywać w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jeżeli więc wynikiem prac wykonanych przez Wnioskodawcę nie będzie powstanie nowego wyrobu (wytworzenie), to wówczas można uznać, że Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w punkcie 3 lit. b) objaśnień do wskazanego powyżej Załącznika nr 3.

Reasumując, skoro usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ww. ustawy, tj. są to usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej (pozycja 20), to Wnioskodawca będzie miał możliwość opodatkowania przychodów osiąganych z tej działalności w formie karty podatkowej. W sytuacji przedstawionej we wniosku nie zachodzi przypadek, o którym mowa w objaśnieniach do Załącznika nr 3 do ww. ustawy w poz. 3 lit. b ww. ustawy.

Zatem stanowisko Zainteresowanego należało uznać za słuszne.

Końcowo należy zastrzec, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalenie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. W toku postępowania podatkowego organy podatkowe, kierując się zasadą dochodzenia do prawdy materialnej, podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl