ILPB1/415-880/11-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-880/11-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2011 r. (data wpływu 11 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji oraz w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie handlu materiałami budowlanymi. Prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów. Jest czynnym podatnikiem VAT, prowadząc działalność gospodarczą w pełnym zakresie opodatkowaną podatkiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca wykorzystuje ujęte w ewidencji środków trwałych budynki, urządzenia i środki transportu, amortyzowane wg stawek z Wykazu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W miesiącu czerwcu Zainteresowany zlecił rzeczoznawcy majątkowemu dokonanie wyceny rynkowej posiadanych nieruchomości w celu dokonania urealnienia wartości majątku trwałego, ujętego w ewidencji środków trwałych. Różnice pomiędzy wartościami wynikającymi z wyceny, a wartościami ujętymi w ewidencji środków trwałych zwiększą wartość początkową aktywów trwałych.

W IV kwartale 2011 r. Wnioskodawca planuje wniesienie całej firmy w formie aportu do nowo utworzonej spółki jawnej w zamian za udziały w tejże spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie amortyzacji.

Czy amortyzacja podatkowa będzie liczona od wartości początkowej sprzed dokonania przeszacowania wartości początkowej środków trwałych ujętych w ewidencji.

Zdaniem Wnioskodawcy, amortyzacja podatkowa będzie liczona od wartości początkowej środków trwałych wpisanych do ewidencji sprzed ich zaktualizowania. Różnica pomiędzy amortyzacją bilansową liczoną od wartości początkowej środków trwałych po ich zaktualizowaniu a amortyzacją podatkową nie będzie stanowić kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Jak stanowi art. 22 ust. 8 powołanej wyżej ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23.

W myśl art. 22 ust. 1k cyt. ustawy, w przypadku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w drodze wkładu niepieniężnego (aportu), wartość poszczególnych składników majątku, wchodzących w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustala się:

1.

w wysokości wartości początkowej, określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu wnoszącego wkład - w przypadku składników zaliczonych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych;

2.

w wysokości przyjętej dla celów podatkowych i wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład na dzień nabycia - w przypadku pozostałych składników.

Stosownie do art. 22g ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki niebędącej osobą prawną wartość początkową, od której dokonywane były odpisy amortyzacyjne - jeżeli przedmiot wkładu był amortyzowany.

Stosownie do art. 22f ust. 1 tej ustawy, podatnicy, z wyjątkiem tych, którzy ze względu na ogłoszoną upadłość obejmującą likwidację majątku nie prowadzą działalności gospodarczej, dokonują odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22a ust. 1 i ust. 2 pkt 1-3 oraz w art. 22b.

W myśl art. 22g ust. 12 ww. ustawy, w razie zmiany formy prawnej, a także połączenia lub podziału podmiotów dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego albo połączonego. Zasadę te stosuje się odpowiednio do spółek niebędących osobami prawnymi.

Powyższą zasadę - w myśl art. 22g ust. 14a ww. ustawy - stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje ujęte w ewidencji środków trwałych budynki, urządzenia i środki transportu, amortyzowane wg stawek z Wykazu do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zainteresowany zlecił rzeczoznawcy majątkowemu dokonanie wyceny rynkowej posiadanych nieruchomości w celu dokonania urealnienia wartości majątku trwałego, ujętego w ewidencji środków trwałych. Różnice pomiędzy wartościami wynikającymi z wyceny, a wartościami ujętymi w ewidencji środków trwałych zwiększą wartość początkową aktywów trwałych. Wycena ta była związana z planami wniesienia całej firmy w formie aportu do nowo utworzonej spółki jawnej w zamian za udziały w tejże spółce.

A zatem w przedmiotowej sprawie znajdą więc zastosowanie powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. art. 22g ust. 14a cyt. ustawy.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawne należy wskazać, iż w przypadku wniesienia aportem przedsiębiorstwa, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - dla celów amortyzacji ustala się według wartości początkowej określonej w ewidencji zbywcy, czyli w tym wypadku wnoszącego aport Wnioskodawcy.

Zatem, amortyzacja podatkowa będzie liczona od wartości początkowej sprzed dokonania przeszacowania wartości początkowej środków trwałych ujętych w ewidencji.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej nie odniósł się do kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów różnicy pomiędzy amortyzacją bilansową liczoną od wartości początkowej środków trwałych po ich zaktualizowaniu, a amortyzacją podatkową. Zagadnienie to nie było bowiem przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa do spółki jawnej) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 10 października 2011 r. nr ILPB1/415-880/11-3/AG, natomiast w zakresie problematyki dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych podanie zostało rozstrzygnięte odrębnym pismem, a w zakresie podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl