ILPB1/415-87/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-87/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 26 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 13 marca 2009 r. nr ILPB1/415-87/09-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 17 marca 2009 r., wniosek uzupełniono w dniu 26 marca 2009 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej 24 marca 2009 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł w dniu 2 października 2008 r. umowę o dzieło z zespołem projektowym (3 osoby) na wykonanie "Projektu (...)".

Umowa dotyczyła 4 różnych budynków.

Wykonawcy dzieła są osobami zatrudnionymi w innych zakładach pracy w pełnym wymiarze czasu pracy. Strony umowy uzgodniły wypłatę wynagrodzenia po zakończeniu prac projektowych dla danego obiektu. Osoba reprezentująca Wnioskodawcę, która zawarła ww. umowy o dzieło zatwierdziła, po przedłożeniu przez wykonawców rachunków, do wypłaty umówione kwoty z uwzględnieniem dla 2 osób 20% kosztów uzyskania przychodów, a dla 1 osoby z uwzględnieniem 50% kosztów uzyskania przychodów. Pracownik Wnioskodawcy ww. okoliczność argumentował tym, że wykonawca dzieła, któremu uwzględnił 50% kosztów uzyskania przychodów kieruje całym zespołem, odpowiada za wykonanie dzieła oraz tym, że posiada on stosowne uprawnienia budowlane w przedmiotowym zakresie. Wykonawcy dzieła nie prowadzą własnej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wypłacił wykonawcom dzieła wynagrodzenie przy zastosowaniu 20% kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawca podaje, że - według jednego wykonawcy, przysługują mu 50% koszty uzyskania przychodów.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że wykonawca dzieła po jego zrealizowaniu przekazał prawa autorskie do dyspozycji Wnioskodawcy. Natomiast zgodnie z treścią § 10 pkt 5 umowy zawartej z Zamawiającym "Z chwilą wydania Zamawiającemu dowolnej części dokumentacji Wykonawca przenosi na Zamawiającego autorskie prawa majątkowe do tej części, która została wydana, a z chwilą wydania całości dokumentacji następuje przeniesienie na Zamawiającego autorskich praw majątkowych do całości dokumentacji. W związku z powyższym Zamawiający będzie uprawniony do wykorzystywania przedmiotu umowy w całości lub w części zgodnie z jego przeznaczeniem określonym tematyką projektu, do zwielokrotnienia przedmiotu umowy dowolną techniką w nieograniczonej ilości egzemplarzy, do wprowadzenia do pamięci komputera jak również do rozporządzania przedmiotem umowy oraz do wykonania autorskich praw zależnych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wobec jednego z wykonawców dzieła Wnioskodawca ma prawo określić koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% uzyskanego przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z wątpliwościami dotyczącymi wysokości kosztów uzyskania przychodów wobec wszystkich osób Wnioskodawca zastosował 20% koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy stanowi, iż koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 tej ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W świetle przywołanych powyżej uregulowań art. 22 ust. 9 pkt 3 i pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikowi, który spełni przesłanki przewidziane w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy, nawet wówczas gdy strony zawrą umowę o dzieło w warunkach przewidzianych w art. 13 pkt 8 tej ustawy, przysługują 50% koszty. Zatem rozstrzygnięcia, czy w sprawie będącej przedmiotem zapytania należy ustalić 50% koszty uzyskania przychodu należy szukać w przesłankach warunkujących zastosowanie cyt. art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy.

Z powyższego wynika, iż warunkiem zastosowania podwyższonych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w podanej wysokości jest ustalenie, że konkretny przychód uzyskany został m.in. z tytułu korzystania przez twórcę z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.).

Z treści art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynika, że przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Jednakże należy zauważyć, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Stosownie do tej definicji ww. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie stanowi przepisów prawa podatkowego, a więc działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dana osoba jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy lub czy konkretna praca stanowi prawo autorskie lub prawo pokrewne.

W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawny.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z zespołem trzech osób umowę o dzieło na wykonanie projektu budowlano-wykonawczego konstrukcyjnego, zaś wykonawca dzieła po jego zrealizowaniu przekazał prawa autorskie do dyspozycji Wnioskodawcy.

Wobec całego trzyosobowego zespołu Wnioskodawca zastosował 20% koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając zatem powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

* praca wykonywana przez stronę tej umowy jest twórcza tzn. niepowtarzalna, ma indywidualny charakter oraz spełnia przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oraz

* strona umowy jest twórcą bądź artystą wykonawcą w rozumieniu tej ustawy do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu.

Należy podkreślić, iż fakt korzystania przez twórcę z praw autorskich musi zasadniczo ściśle wynikać z treści zawartej przez Wnioskodawcę z wykonawcami umowy o dzieło oraz, że przyjmujący zamówienie nabywa majątkowe prawa autorskie do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego.

W świetle powyższego przyjmując, że osoby z którymi podpisano umowy o dzieło korzystają z praw autorskich oraz spełnione są przesłanki utworu określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do ustalenia czego Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest uprawniony, a także w sytuacji gdy z treści zawartych umów wynika, że Wnioskodawca nabywa majątkowe prawa autorskie do danego utworu lub uzyskuje licencję na korzystanie z niego, do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane 50% koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy uwzględnić koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% dla wykonawców całego zespołu projektowego, który po realizacji dzieła przekazał prawa autorskie do dyspozycji Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl