ILPB1/415-858/10-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-858/10-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza na podstawie uchwały Zarządu powołać osobę fizyczną na stanowisko prokurenta. Nie jest wykluczone, że osoba ta będzie zatrudniona w Spółce na podstawie umowy o pracę. W takim przypadku umowa o pracę nie będzie obejmować swoim zakresem wykonywania czynności związanych z prokurą. Z prokurentem nie zostanie podpisana umowa zlecenie lub o dzieło. Uchwałą Zarządu przyznane zostanie wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prokurenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Do jakiej kategorii źródeł przychodów w przedstawionym stanie faktycznym należy zaliczyć wypłacane wynagrodzenie z tytułu wykonywania czynności prokurenta.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prokurenta wypłacane na podstawie uchwały Zarządu należy zakwalifikować jako przychód z innych źródeł zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej jako: u.p.d.o.f.).

Prokura, jak stanowi art. 1091 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającym obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: u.p.d.o.f.), wymienia zamknięty katalog źródeł przychodów. Przy czym w sytuacji gdy dana osoba fizyczna uzyska dochód (przychód) nie mieszczący się w zakresie konkretnych źródeł przychodów powinien on być co do zasady kwalifikowany jako przychód z innych źródeł. Artykuł 20 u.p.d.o.f. odnoszący się do definicji przychodów z innych źródeł wskazuje, iż pod pojęciem tym należy rozumieć w "szczególności" pewne przychody. Tym samym katalog ten nie jest zamknięty. Wynagrodzenie prokurenta nie może zostać zakwalifikowane do przykładowo takich źródeł przychodów jak stosunek pracy (umowa o pracę swoim zakresem nie obejmuje czynności związanych z prokurą), czy też działalności wykonywanej osobiście. Przepisy podatkowe jednoznacznie definiują co należy rozumieć pod poszczególnym przychodem z konkretnego źródła. Brak jest w tej definicji odniesienia do czynności wykonywanych w ramach prokury.

Zasadnym jest zatem zakwalifikowanie przychodu uzyskanego przez prokurenta do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f.

W przypadku takiej kwalifikacji wynagrodzenia, Spółka dokonująca wypłaty wynagrodzenia dla prokurenta nie jest płatnikiem, a tym samym nie będzie mieć obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy w trakcie roku. Ma ona jedynie obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów w trakcie roku na deklaracji PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu. Na podstawie tak uzyskanej informacji osoba fizyczna uzyskująca przychody tytułem pełnienia funkcji prokurenta wykaże ich wartość w deklaracji PIT-36 i opodatkuje w terminie do końca kwietnia roku następującego po roku, w którym uzyskała przychód wraz z pozostałymi przychodami. W sytuacji wyliczenia podatku tytułem otrzymywanego wynagrodzenia nie ma możliwości zastosowania kosztów uzyskania przychodu. Kwalifikacji nie zmienia również fakt powołania na prokurenta pracownika zatrudnionego w Spółce na podstawie umowy o pracę ponieważ umowa o pracę swoim zakresem nie będzie obejmowała wykonywania czynności związanych z prokurą.

Powyższe stanowisko potwierdzają liczne wydane interpretacje prawa podatkowego. I tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji prawa podatkowego z dnia 17 lutego 2009 r. sygn. akt ILPB1/415-961/08-4/AMN stwierdził, iż "wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prokurenta wypłacane na podstawie uchwały zarządu należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Tym samym Spółka nie jest zobowiązana do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanego prokurentowi wynagrodzona. Ma ona jedynie obowiązek sporządzać informacje o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów (PIT -8C)...".

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 3 lutego 2010 r. sygn. akt IBPBII/1/415-946/09/ŚS "jeżeli istotnie pracownik wnioskodawcy nie pełni funkcji prokurenta w ramach stosunku pracy (obowiązek w tym zakresie nie został uregulowany w umowie o pracę) lecz na podstawie uchwały zarządu, to świadczenie z tytułu pełnienia funkcji prokurenta winno być zakwalifikowane jako przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych".

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji o nr IBPBII/2/415-411/09/AK z dnia 29 czerwca 2009 r. "Zatem przychód wnioskodawczyni - prokurenta pełniącego swą funkcję na podstawie powołania stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni ma zatem obowiązek rozliczenia ww. przychodu (na podstawie informacji PIT-8C otrzymanej od spółki) w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi dochodami uzyskanym w danym roku podatkowym, opodatkowanym na zasadach ogólnych."

Zdaniem Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym wypłacone prokurentowi wynagrodzenie należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek lecz będzie miała obowiązek sporządzenia informacji o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów PIT-8C w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego powinna ją przekazać prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl