ILPB1/415-857/09-7/AG - Moment wykazania przychodu w przypadku refundacji za dokonanie zakupów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-857/09-7/AG Moment wykazania przychodu w przypadku refundacji za dokonanie zakupów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 września 2009 r., 6 października 2009 r. oraz z dnia 22 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu wykazania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu wykazania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oaz art. 14f § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 października 2009 r. znak ILPP2/443-1041/09-4/MR, ILPB1/415-857/09-4/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 października 2009 r., a w dniu 22 października 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od wielu lat prowadzi w formie spółki cywilnej, przekształconej później w spółkę jawną, apteki na terenie kraju. Sprzedaż jest objęta różnymi stawkami podatku VAT. Zgodnie z odrębnymi przepisami, część sprzedawanych artykułów jest objęta refundacją z NFZ, tak więc klient pokrywa tylko część ceny sprzedaży leku, a różnicę płaci NFZ.

Niezależnie od refundacji za dokonanie zakupów określonych preparatów lub zakupów o określonej wartości, z uwagi na dużą konkurencję panującą w przedmiotowej branży, w celu zwiększenia atrakcyjności oferty dla klientów, Spółka udziela dodatkowej bonifikaty przy zakupach. Kwota bonifikaty podawana jest na dokumentach transakcji, w odrębnych przepisach (w tym na paragonie fiskalnym) i zmniejsza kwotę do zapłaty.

W przypadku transakcji udokumentowanych paragonem fiskalnym jest na nim podawana jako kwota do zapłaty wartość sprzedaży (z VAT) bez bonifikaty, a w kolejnych pozycjach:

*

kwota gotówki otrzymanej od klienta,

*

wartość udzielonej bonifikaty,

*

reszta należna klientowi po udzieleniu ma bonifikaty w zapłacie.

Przykład:

*

pełna wartość zakupów 372,93

*

wartość zakupów po uwzględnieniu refinansowania z NFZ 172,24

*

dodatkowa bonifikata udzielona przez Spółkę 10,88

*

kwota płacona przez klienta i otrzymywana przez Spółkę 161,36

Oprócz kwot otrzymywanych przez Wnioskodawcę bezpośrednio od pacjentów, apteka otrzymuje również refundację z NFZ w celu pokrycia różnicy między ceną leku/preparatu a ceną ustaloną przez NFZ.

Kwoty te wypłacane są w odstępach dwutygodniowych i następują niekiedy w miesiącu kolejnym po miesiącu sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu wykazania przychodów.

Kiedy należne od NFZ przychody winny zostać wykazane w deklaracji.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody należne od NFZ (z tytułu refundacji) winny być wykazane równocześnie ze sprzedażą dokonywaną na rzecz klientów, niezależnie od daty faktycznego uzyskania wpłat od NFZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zalicza się bowiem otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, o czym stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

W myśl art. 14 ust. 1c cyt. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Oznacza to, że przychód - co do zasady - powstaje w momencie wydania towarów, wyrobu lub wykonania usługi i bez znaczenia pozostaje fakt zapłaty należności przez odbiorcę świadczenia.

Od powołanego powyżej przepisu przewidziano jednak pewne wyjątki. Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zalicza się również otrzymane przez podatnika dotacje przedmiotowe, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy). W tym przypadku przychód powstaje w momencie otrzymania dotacji, subwencji, dopłaty i innych nieodpłatnych świadczeń.

Refundacja jest dopłatą do wydawanych leków lub wyrobów medycznych bezpłatnie lub za częściową odpłatnością. Apteki uzyskują refundację za leki wydane osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że przychodem z tytułu prowadzenia działalności usługowej w aptekach są kwoty należne z tytułu wykonywania usługi, z wyjątkiem tej części należności, która jest refundowana. W praktyce oznacza to, że przychodem apteki są faktycznie osiągnięte utargi dzienne z tytułu sprzedaży wyrobów medycznych i farmaceutycznych oraz kwoty otrzymanej refundacji z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Za dzień uzyskania przychodu w przypadku dopłat do leków dla uprawnionych osób przyjmuje się dzień, w którym podatnik (właściciel apteki) uzyskał refundację.

W związku z powyższym, za moment powstania przychodu należnego u Wnioskodawcy, w przypadku refundacji NFZ, należy uznać - dzień uzyskania przez Niego refundacji.

Przychody należne od NFZ (z tytułu refundacji) winny zatem być wykazane jako przychód podatkowy w momencie ich uzyskania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. korygowania przychodu oraz sposobu udokumentowania udzielanych klientom bonifikat) wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-5/AG oraz ILPB1/415-857/09-6/AG, natomiast w części dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie korekt zeznań podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPB1/415-857/09-8/AG. W części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek rozstrzygnięto interpretacjami indywidualnymi z dnia 4 listopada 2009 r. nr ILPP2/443-1041/09-6/MR oraz ILPP2/443-1041/09-7/MR.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. wydanie interpretacji indywidualnej wraz z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl