ILPB1/415-855/10-4/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-855/10-4/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 października 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodu z najmu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 września 2010 r., znak ILPB1/415-855/10-2/IM, ILPP2/443-1180/10-2/JK, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 października 2010 r., a w dniu 13 października 2010 r. wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych uzupełniono o brakujące informacje (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 11 października 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2005 r. Wnioskodawczyni nabyła wraz z małżonkiem nieruchomość tj. grunt zabudowany. Zainteresowana ma z mężem wspólność majątkową, obydwoje są czynnymi podatnikami podatku VAT i dla potrzeb najmu prowadzą wspólną, jedną podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zakupioną nieruchomość, po dokonanych pracach remontowych i adaptacyjnych Zainteresowani przeznaczyli do wydzierżawienia. Zarówno przychody uzyskane z dzierżawy jak i koszty ponoszone w związku z remontami i adaptacją wydzierżawianych obiektów rozliczane są w proporcji po 50%.

W momencie dokonywania zakupu Zainteresowani spotykają się z odmową wystawienia faktury na imiona i nr NIP obojga z małżonków. W związku z tym mają wątpliwość, czy postępują prawidłowo, dzieląc poniesiony koszt po połowie ale wpisując go do księgi podatkowej w jednej pozycji. Podobnie postępują przy odliczaniu podatku VAT naliczonego; odliczając w identycznych proporcjach z każdej faktury otrzymanej i to zarówno wystawionej wyłącznie na imię i nazwisko Wnioskodawczyni, jak i na imię obojga z małżonków.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni podała, że przychody uzyskiwane z dzierżawy nieruchomości, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczane są przez Wnioskodawczynię i małżonka po 50% na każdego z nich poza prowadzoną działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy wskazany przez Wnioskodawczynię sposób rozliczenia zakupów jest prawidłowy dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych. Czy koszty mogą być podzielone również w proporcji po 50%, na obojga małżonków.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zaprezentowany sposób rozliczenia zakupów jest prawidłowy. Obydwoje z małżonkiem są czynnymi podatnikami VAT, rozliczają osiągane dochody po 50% i VAT należny, w związku z tym w identycznej proporcji rozliczają poniesione koszty oraz podatek VAT naliczony przy zakupach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy, czyli m.in. z najmu, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.

Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl ust. 3 wskazanego powyżej art. 8 zasady, o których mowa w ust. 1 i 2, mają również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 (najem) przychody ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości dochodu osiągniętego z tego źródła przez jednego z nich.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, należy złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został otrzymany, ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6, pierwszy w roku podatkowym przychód ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy (ust. 4).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem nabyli nieruchomość, którą po dokonanych pracach remontowych i adaptacyjnych przeznaczyli do wydzierżawienia. Między małżonkami istnieje wspólność majątkową. Przychody z nieruchomości rozliczane są poza prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawczyni ma wątpliwości, czy sposób rozliczania zakupów jest prawidłowy dla potrzeb podatku dochodowego.

Ponieważ ww. nieruchomość stanowi majątek wspólny małżonków, Wnioskodawczyni będzie obowiązana opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochód wyliczony proporcjonalnie do udziału w majątku wspólnym, czyli tak jak Zainteresowana wskazuje #189; uzyskanego dochodu z tytułu najmu - dzierżawy.

Zatem, przedstawiony przez Wnioskodawczynię sposób rozliczenia zakupów jest dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych prawidłowy, a koszty mogą być podzielone w proporcji po 50%, na każdego z małżonków.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy organ wskazuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Ponadto tut. organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do męża Zainteresowanej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl