ILPB1/415-849/08-6/AA - Karta podatkowa jako jedna z form zryczałtowanego podatku dochodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-849/08-6/AA Karta podatkowa jako jedna z form zryczałtowanego podatku dochodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.), uzupełnionym w dniu 24 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania dochodów w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania dochodów w formie karty podatkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 17 grudnia 2008 r., znak ILPB1/415-849/08-2/AA, ILPP1/443-985/08-2/HW na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 grudnia 2008 r., a w dniu 24 grudnia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe oraz stan faktyczny.

Wnioskodawca podaje, że od 1998 r. prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko. Przedmiotem działalności jest naprawa i konserwacja tachografów samochodowych (liczników samochodowych) oraz sprawdzanie, kontrola i ich legalizacja po naprawie oraz handel art. przemysłowymi i wynajem wolnych powierzchni użytkowych w nieruchomości, w której Wnioskodawca prowadzi również swoją działalność gospodarczą.

Wnioskodawca podaje, że jest czynnym podatnikiem VAT opodatkowanym w podatku dochodowym na zasadach ogólnych stawką liniową.

Zainteresowany informuje, że z żoną nie ma rozdzielności majątkowej i w sposób stały prowadzą wspólne gospodarstwo domowe.

Wnioskodawca podaje, iż w dniu 13 lipca 2005 r. na podstawie aktu notarialnego na oboje małżonków zakupiono nieruchomość użytkową (budynek), którą w całości małżonkowie przeznaczyli na działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Fakt ten został odnotowany w akcie notarialnym w paragrafie trzecim.

Od zakupu nieruchomości odliczono podatek VAT z faktury zakupu.

Wnioskodawca informuje, że nieruchomość ujęto w ewidencji środków trwałych jego działalności według wartości początkowej. Począwszy od dnia oddania jej do użytkowania wszelkie koszty jej utrzymania (media) w całości fakturowane są na działalność Zainteresowanego i zaliczane do kosztów uzyskania przychodów wraz z całością amortyzacji.

Faktury przychodowe z tytułu wynajmu pozostałej części omawianej nieruchomości Wnioskodawca wystawia również ze swojej działalności gospodarczej uznając je za to samo źródło. Przedmiotowe koszty utrzymania i amortyzacji nieruchomości związane były wyłącznie z przychodami z tego źródła.

Zainteresowany zamierza podzielić dotychczasową działalność na dwie odrębne i z dniem 1 grudnia 2008 r. Jego małżonka otworzy działalność gospodarczą.

Żona przejmie w całości handel artykułami przemysłowymi i wynajem. Wnioskodawca nadal będzie prowadził obsługę tachografów, czyli naprawę i konserwację tachografów samochodowych (liczników samochodowych) oraz ich sprawdzenie, a także kontrolę i ich legalizację po naprawie.

Wnioskodawca z małżonką zamierzają przedmiotowy budynek podzielić proporcjonalnie do procentowego udziału powierzchni użytkowej zajmowanej przez działalność Wnioskodawcy i pozostałą część wykorzystywaną w działalności żony i dotyczącą przychodów z jej działalności. Małżonkowie zamierzają również podzielić takim wskaźnikiem amortyzację nieruchomości i wydzielić innymi sposobami np.: podlicznik na energię, proporcję wykorzystania wody itp. na koszty utrzymania nieruchomości przypadające na dwie odrębne działalności.

Małżonka Wnioskodawcy będzie podatnikiem podatku VAT i będzie opodatkowana na zasadach ogólnych stawką liniową.

W związku z powyższym z przyczyn oczywistych bardzo zależy Wnioskodawcy na niezmiernie dokładnym i poprawnym podatkowo i dokumentacyjnie ujęciu wszystkich kosztów i przychodów w podatku dochodowym i w VAT zarówno we własnych jak i małżonki księgach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania dochodów w formie karty podatkowej.

Czy ze względu na związek małżeński Wnioskodawca ma obowiązek rozliczać podatek dochodowy zawsze w takiej samej formie jak żona ponieważ będą podmiotami powiązanymi...

Czy jeżeli przepisy szczegółowe dotyczące karty podatkowej nie stanowią inaczej, Wnioskodawca będzie mógł wybrać zasady opodatkowania od 1 stycznia 2009 r. w formie karty podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, może wybrać odmienną formę opodatkowania podatkiem dochodowym, np. kartę podatkową. Wybór formy opodatkowania nie jest ograniczony związkiem małżeńskim.

Wnioskodawca uważa, iż pozwala również na to art. 23 ust. 1, ww. ustawy, o ile spełnione zostaną inne warunki określone dla przepisów dotyczących samej karty podatkowej. Wybór formy opodatkowania małżonków przedstawionej sytuacji nie ma związku z art. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów przez osoby fizyczne zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność:

1.

usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli,

2.

usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli,

3.

usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi - w warunkach określonych w części III tabeli, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem,

4.

gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli,

5.

w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu - w warunkach określonych w części V tabeli,

6.

w zakresie usług rozrywkowych - w warunkach określonych w części VI tabeli,

7.

w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części VII tabeli,

8.

w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli,

9.

w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych wymienionych w pozycjach: 24.42.13-60, 24.42.21-65, 24.42.21-69, 24.42.23-40 ex oraz 24.41.51-90.19 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w związku ze świadczonymi usługami - w warunkach określonych w części IX tabeli,

10.

w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi - w warunkach określonych w części X tabeli,

11.

w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 1998 r. prowadzi działalność gospodarczą na własne nazwisko. Jednak w związku z trudnościami organizacyjnymi w firmie Zainteresowany zamierza podzielić dotychczasową działalność na dwie odrębne i z dniem 1 grudnia 2008 r. Jego małżonka otworzy działalność gospodarczą.

Żona Wnioskodawcy przejmie w całości handel art. przemysłowymi i wynajem, natomiast Zainteresowany nadal będzie prowadził obsługę tachografów. Zatem zakresy prowadzonych działalności nie będą się pokrywać.

Przepisy podatkowe nie przewidują obowiązku dotyczącego wyboru takiej samej formy opodatkowania odrębnie prowadzonych działalności gospodarczych przez małżonków.

W związku z powyższym prowadzenie przez małżonkę działalności gospodarczej nie wyłącza Wnioskodawcy z możliwości wyboru odmiennej formy opodatkowania podatkiem dochodowym, np. w formie karty podatkowej.

Zatem jeżeli w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Wnioskodawca będzie mógł od 1 stycznia 2009 r. rozliczać się w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 14 stycznia 2009 r. wydano odrębne interpretacje indywidualne w części:

*

dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń Nr ILPB1/415-849/08-4/AA,

*

dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów Nr ILPB1/415-849/08-5/AA,

*

dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania części nieruchomości wspólnej Nr ILPP1/443-985/08-5/MK.

W kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów poniesionych przez małżonkę w prowadzonej działalności gospodarczej oraz podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w rejestrach VAT działalności gospodarczej żony wydano w dniu 14 stycznia 2009 r. odrębne pismo Nr ILPB1/415-849/08-7/AA, ILPP1/443-985/08-4/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl