ILPB1/415-841/12-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-841/12-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie uwzględnienia przez podatnika zatrudnionych osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędzie pracy przy dokonywaniu oceny warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie uwzględnienia przez podatnika zatrudnionych osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędzie pracy przy dokonywaniu oceny warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach określonych w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów. Będąc podatnikiem opodatkowanym w formie karty podatkowej, wykonuje jedną z usług określonych w Tabeli I stanowiącej załącznik nr 3 do tej ustawy.

W najbliższym okresie Wnioskodawca planuje dokonanie zatrudnienia dodatkowych (ponad limit określony w ustawie dla danej usługi) trzech osób, które zarejestrowane są w urzędzie pracy jako bezrobotni przez minimum 6 miesięcy przed ich zatrudnieniem w zakładzie Wnioskodawcy, przy czym zatrudnienie to miałoby nastąpić na czas nieokreślony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w zaistniałej sytuacji, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustaleniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, do liczby zatrudnionych pracowników nie wlicza się (łącznie nie więcej niż trzech) zatrudnionych bezrobotnych (o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g) ustawy), bez względu na okres, na jaki zostaną zatrudnieni (np. na czas nieokreślony).

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę stan faktyczny i prawny przedstawiony w niniejszym wniosku, w sytuacji zatrudnienia łącznie nie więcej niż trzech bezrobotnych - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy (przy czym okres ich zarejestrowania w tym urzędzie, przed planowanym zatrudnieniem, trwał co najmniej 6 miesięcy), pozwala na ich zatrudnienie na czas nieokreślony i w tym okresie nie wlicza się ich do limitu zatrudnienia przewidzianego w ustawie dla świadczonych przez Jego zakład usług. Wynika to wprost z art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów, stanowiącym, że przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wilcza się łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie i to niezależnie od tego, na jaki okres umowa taka została zawarta. W omawianej sytuacji oznacza to także, że nie liczy się tych bezrobotnych do ustalania warunków, ale i wysokości płaconej karty podatkowej zarówno w przypadku, gdy ich zatrudnienie nie zwiększa ustawowego limitu, ale także wówczas, gdy zatrudnienie ich spowoduje przekroczenie ustawowego limitu pracowników, przewidzianego dla określonych w ustawie usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli (art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jednocześnie wskazać należy, że stosownie do treści art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ww. ustawy, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów - w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.

W przypadku rozwiązania umowy o pracę chociażby z jedną z osób, o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g, przed upływem 3 miesięcy od dnia zawarcia umowy, stawkę karty podatkowej podwyższa się o 50%, poczynając od miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło rozwiązanie umowy o pracę, do upływu okresu 3 miesięcy, licząc od dnia zawarcia umowy, która została rozwiązana (art. 28 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z treścią art. 28 ust. 4 ww. ustawy, przepis ust. 3 nie ma zastosowania:

1.

jeżeli pracodawca, na podstawie Kodeksu pracy, rozwiązał umowę o pracę bez wypowiedzenia,

2.

w razie ponownego zawarcia umowy o pracę z inną osobą zarejestrowaną w urzędzie pracy, nie później jednak niż w ciągu 10 dni po dniu rozwiązania poprzedniej umowy o pracę.

W treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną - w myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - w formie karty podatkowej. Zainteresowany planuje zatrudnić dodatkowo, tj. ponad limit określony w ustawie dla danej usługi, trzy osoby, które zarejestrowane są w urzędzie pracy jako osoby bezrobotne przez minimum 6 miesięcy przed ich zatrudnieniem w zakładzie Wnioskodawcy. Ponadto, jak wskazuje Zainteresowany, zatrudnienie to miałoby nastąpić na czas nieokreślony.

Z przytoczonych przepisów wynika, że zatrudnienie nie więcej niż trzech osób bezrobotnych zarejestrowanych w urzędzie pracy nie spowoduje utraty przez podatnika możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej. Przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie. Zauważyć przy tym należy, iż ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wskazuje okresu, w jakim osoby bezrobotne powinny być zatrudnione. W konsekwencji, przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej oraz przy ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się osób bezrobotnych przez cały okres ich zatrudnienia.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustaleniu wysokości podatku dochodowego do liczby zatrudnionych pracowników nie wlicza się łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych, o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy, bez względu na okres, na jaki zostaną zatrudnieni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl