ILPB1/415-83/07-3/AP - Wykluczenie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-83/07-3/AP Wykluczenie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek uzupełniono w dniu 26 października 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi zakład pogrzebowy pod nazwą "O.P." z siedzibą w P. Uzyskane przychody opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca jest również administratorem cmentarza komunalnego w D.

Administrowanie cmentarzem odbywa się na podstawie zawartej z Gminą Miejską D. umowy z dnia 7 czerwca 2006 r. o numerze ZK-3XX/06. Zawarta umowa określa zakres obowiązków administratora, a także wysokość opłat jakie winien pobierać za wykonaną usługę cmentarną. Z umowy tej wynika, iż administrator zobowiązuje się do administrowania i bieżącego utrzymania cmentarza komunalnego w D. Za korzystanie z cmentarza administrator uprawniony jest do pobierania szeregu opłat, z których część, stanowi dochód zleceniodawcy (Gminy Miejskiej D.), część zaś dochód administratora (Wnioskodawcy). Administrator za korzystanie z cmentarza uiszcza na rzecz zleceniodawcy miesięczną opłatę w wysokości brutto 2.000,00 zł.

Umowa przewiduje, iż Wnioskodawca świadczyć będzie usługi cmentarne do 31 grudnia 2010 r.

Wnioskodawca za wykonaną usługę cmentarną wystawia usługobiorcy fakturę VAT. Faktury te Wnioskodawca wystawia m.in. za:

*

korzystanie z budynków, urządzeń i wyposażenia cmentarza w celu wykonania pochówku, w wysokości 350 zł za każdy pochówek,

*

każdorazowy wjazd na teren cmentarza w związku z wykonaniem lub remontem piwnic grobowych lub nagrobków, albo wykonaniem nasadzeń, ogrodzeń, itp., w wysokości 20 zł.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż opłaty za wymienione czynności stanowią dochód administratora.

Wnioskodawca wskazał, że na życzenie klienta wydaje specyfikację faktur, na których - w zależności od rodzaju wykonanej usługi - widnieje "usługa pogrzebowa wraz z trumną", "usługa pogrzebowa" lub "usługa cmentarna".

Do końca października 2006 r. Wnioskodawca wystawiał faktury VAT zakładom pogrzebowym określając w fakturze "nazwę towaru lub usługi" jako "usługa cmentarna" oraz podając symbol PKWiU - 93.03.01. Do określonej umową kwoty za konkretną usługę Wnioskodawca doliczał podatek od towarów i usług w wysokości 7%.

Wnioskodawca podał, że pismem z dnia 25 października 2006 r. Burmistrz Miasta i Gminy D. nakazał traktować zawarte w umowie opłaty jako kwoty brutto. Pismem tym wymagano, by faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę dotyczyły jedynie usług zawartych w umowie z dnia 7 czerwca 2006 r.

Biorąc pod uwagę powyższe pismo, Wnioskodawca wystawia faktury VAT za wykonane usługi nazywając je "usługa cmentarna" oraz wlicza do określonej umową kwoty za konkretną usługę 7% stawkę podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca pismem z dnia 26 października 2007 r. uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Zainteresowany oświadczył, iż wykonywane usługi mieszczą się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 93.03.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że określona w umowie kwota 2.000 zł. jest kwotą uwzględniającą podatek VAT, natomiast regulowane umową kwoty za poszczególne czynności są to kwoty bez podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca wycofał część pytań zawartych we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy umieszczenie w treści faktury wszystkich czynności, wchodzących w skład świadczonych usług wyeliminuje Wnioskodawcę z możliwości opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, pełna forma rozpisywania wykonanych usług wyeliminuje Wnioskodawcę z możliwości opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Artykuł 8 ust. 1 ww. ustawy przedstawia kategorie podatników, którzy nie mogą zastosować opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy określa, że opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik Nr 2 do ww. ustawy przedstawia wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wnioskodawca oświadczył, iż wykonywane usługi mieszczą się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 93.03. Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny i prawny, należy uznać, że uzyskane przez Wnioskodawcę przychody można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, bowiem w treści ww. załącznika nie ujęto tego typu usługi, z zastrzeżeniem jednakże spełnienia przez Wnioskodawcę pozostałych warunków określonych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zaznaczyć przy tym należy, że zgodnie z treścią § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT". Przepis zawarty w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazuje na elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, w tym - w myśl § 9 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia - nazwę towaru lub usługi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że na życzenie klienta wystawia faktury, na których ujmuje pod różnym nazewnictwem zakres wykonanych usług. Wnioskodawca jednocześnie oświadczył, że zakres świadczonych usług mieści się w zakresie usług oznaczonych symbolem PKWiU 93.03.

Zatem, w przedmiotowej sprawie, sposób rozpisywania na fakturze świadczonych usług nie powoduje wyłączenia podatnika z możliwości opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - z zastrzeżeniem jednakże, iż rodzaj świadczonych poszczególnych usług nie mieści się w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga fakt, że organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków usługodawcy. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek podmiotu.

Tylko w przypadku prawidłowego zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU możliwie jest rozstrzygnięcie kwestii możliwości opodatkowania danej usługi ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Należy przy tym zauważyć, że odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę.

Odnośnie zawartego we wniosku pytania, dotyczącego podatku od towarów i usług, a także w związku z wycofaniem przez Wnioskodawcę części pytań przedstawionych we wniosku, wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Natomiast w części dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie definicji przychodów wniosek rozstrzygnięto pismem z dnia 6 grudnia 2007 r. Nr ILPB1/415-83/07-4/AP.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl