ILPB1/415-827/13-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-827/13-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą (...), przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 14 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu rozliczenia dotacji.

Wniosek uzupełniono w dniu 14 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawczyni (podatnik) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Urząd Miasta (...), Wydział Działalności Gospodarczej. Od 1 sierpnia 2012 r. mąż Wnioskodawczyni, Czesław Suska, stale współpracuje z Wnioskodawczynią. Jest on zgłoszony do ZUS jako osoba współpracująca i Wnioskodawczyni odprowadza z tego tytułu należne składki.

Wnioskodawczyni jest zarazem beneficjentem projektów szkoleniowych finansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w oparciu o otrzymane dofinansowanie, na podstawie umowy zawartej w dniu 23 maja 2013 r. z instytucją pośredniczącą - Wojewódzkim Urzędem Pracy w X. Wnioskodawczyni podpisuje umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, ustanawia stosowne zabezpieczenia finansowe.

Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu, Wnioskodawczyni posiada status beneficjenta. Według ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712), "beneficjentem" jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizująca projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

W dniu 11 marca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego od osób fizycznych w zakresie rozliczania dotacji (sygnatura ILPB1/415-1443/10-2/TW), w której uznał, że wynagrodzenie Wnioskodawczyni, osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą a jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektu realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity opracowany na podstawie Dz. U. z 2012 r. poz. 361, poz. 362, poz. 596, poz. 769, poz. 1278, 1342, 1529, 1540, z 2013 r. poz. 21).

Obecnie Wnioskodawczyni - beneficjentka, na podstawie umowy zawartej z Wojewódzkim Urzędem Pracy w X realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki pod nazwą: (...), nr (...) na podstawie umowy z dnia 23 maja 2013 r. W ramach tego projektu mąż Wnioskodawczyni - osoba współpracująca - pełni rolę Kierownika Projektu, co związane jest z organizacją i nadzorem nad realizacją projektu. Mąż Wnioskodawczyni - osoba współpracująca - otrzymuje z tego tytułu comiesięczne wynagrodzenie ze środków budżetu projektu na podstawie wystawianej noty księgowej zgodnie z wymogami POKL w wysokości 2.220,00 zł.

Do dnia złożenia niniejszego wniosku wypłacono wynagrodzenie w łącznej wysokości 15.540 zł. Stan zdarzeń przyszłych na rok 2013 wynosi 13.320 zł, na rok 2014 - 26.460,00 zł i na rok 2015 - 13.230 zł.

Zainteresowana wskazała, że składa wniosek jako płatnik.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni podała, że posiada ze swoim mężem Czesławem Suska wspólność majątkową oraz że nie zawarła ze swoim mężem umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie męża Wnioskodawczyni jako osoby fizycznej stale współpracującej z Wnioskodawczynią - osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, jednocześnie bezpośrednim beneficjentem otrzymanego dofinansowania w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, w ramach projektu realizowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity opracowany na podstawie Dz. U. z 2012 r. poz. 361, poz. 362, poz. 596, poz. 769, poz. 1278, 1342, 1529, 1540, z 2013 r. poz. 21).

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyznane dotacje w omawianej sprawie są wolne od podatku dochodowego u jej bezpośrednich beneficjentów. Mąż Wnioskodawczyni, jako osoba stale współpracująca z Wnioskodawczynią, bezpośrednio realizuje wyznaczone zadania w Projekcie i dlatego jest bezpośrednim beneficjentem Projektu, na którego dofinansowanie składa się płatność i dotacja celowa przekazywana przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawczyni, ww. wynagrodzenie - na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. - jest wolne od podatku dochodowego.

Zgodnie z przepisem art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, były finansowane do 31 grudnia 2009 r. według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm., w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek budżetu państwa, stanowiły dochody tego budżetu.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2010 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w zmienionych przepisach ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Na gruncie nowej ustawy o finansach publicznych środki przeznaczone na realizację programów operacyjnych, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, lecz stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Wydatki na realizację projektów finansowanych z udziałem środków Unii Europejskiej w części odpowiadającej wkładowi środków europejskich - dokonywane są w formie płatności, natomiast w części odpowiadającej wkładowi krajowemu, który towarzyszy wkładowi środków europejskich, są dokonywane w formie dotacji celowej dla beneficjentów.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych, środki publiczne (zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych) pochodzące z budżetu Unii Europejskiej są przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, w formie dotacji celowej są wydatkowane środki przeznaczone na współfinansowanie w ramach przyznanego beneficjentowi dofinansowania.

W przypadku projektu, na realizację którego Wnioskodawczyni zawarła umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy, dofinansowanie jest wypłacone w formie zaliczki i zawiera ono w sobie zarówno wkład UE, jak i wkład krajowy w proporcji 85%-15%. Współfinansowanie krajowe (15% dofinansowania) przekazywane jest w formie dotacji celowej. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.), dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, jako otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Część dofinansowania dotycząca wkładu Unii Europejskiej przekazywana w formie płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich przez Bank Gospodarstwa Krajowego (85% dofinansowania), zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jednolity wg stanu prawnego na 1 stycznia 2010 r.) jest wolna od podatku dochodowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku (...), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Przy czym - stosownie do uregulowań art. 21 ust. 32 ww. ustawy - zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.

W rozpatrywanej sprawie należy podkreślić, że to Wnioskodawczyni prowadząca działalność gospodarczą - a nie mąż Wnioskodawczyni - jest bezpośrednim beneficjentem projektu, na realizację którego przyznane zostały środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. To Zainteresowana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizuje projekt, w którym mąż Zainteresowanej będzie współuczestniczył jako osoba współpracująca, pełniąca rolę kierownika projektu. Działalność męża Wnioskodawczyni będzie więc w istocie współdziałaniem ze współmałżonką.

Ponadto wartość wynagrodzenia za pełnienie roli kierownika projektu będzie do dyspozycji Wnioskodawczyni oraz do dyspozycji męża Wnioskodawczyni, co wynika z faktu pozostawania w ustawowej wspólnocie majątkowej. Należności za pełnienie roli kierownika projektu nie będą wypłacane na podstawie umowy o pracę.

Należy wyjaśnić, że kwestie stosunków majątkowych w małżeństwie reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 788 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 31 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Natomiast art. 31 § 2 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy stanowi, że do majątku wspólnego należą w szczególności:

1.

pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków;

2.

dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków;

3.

środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków;

4.

kwoty składek zewidencjonowanych na subkoncie, o którym mowa w art. 40a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.).

Z kolei w myśl art. 43 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy, należy uznać, że środki pieniężne, które otrzyma Wnioskodawczyni w związku z realizacją projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w części przeznaczonej na realizację zadań przez męża Wnioskodawczyni, jako osoby współpracującej, pełniącej rolę kierownika projektu, nie będą stanowiły dla męża Wnioskodawczyni przychodu. Środki te otrzymuje bowiem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana. Przy czym z racji ustawowej wspólności majątkowej środki te wejdą w skład majątku wspólnego małżonków.

Tym samym - wbrew twierdzeniu Wnioskodawczyni - przepisy art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdą w rozpatrywanej sprawie zastosowania. Należy bowiem wyjaśnić, że uregulowania dotyczące zwolnień podatkowych zawarte w art. 21 ww. ustawy są wtórne w stosunku do regulacji mówiących o powstaniu przychodu. W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie, najpierw musi powstać przychód.

Tak więc, w przedmiotowej sprawie po stronie męża Wnioskodawczyni nie wystąpi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, lecz z innych przyczyn niż wskazała Zainteresowana.

W takim zatem przypadku, tj. braku zaistnienia przychodu podlegającego opodatkowaniu, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakładają na Wnioskodawczynię żadnych obowiązków związanych z naliczaniem, pobieraniem i odprowadzaniem zaliczek na podatek dochodowy (obowiązków płatnika).

Zatem stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię należało uznać za nieprawidłowe, z uwagi na jego błędne uzasadnienie.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl