ILPB1/415-771/12-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-771/12-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 30 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru farmy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 17 października 2012 r. znak ILPB1/415-771/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 października 2012 r., a w dniu 30 października 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 29 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 lutego 2012 r. Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie naprawy i konserwacji pozostałego sprzętu transportowego (łączenie, rozłączanie, czynności przy uruchamianiu urządzeń elektrycznych taboru kolejowego). Po zasięgnięciu informacji w Krajowej Informacji Podatkowej oraz w Urzędzie Skarbowym X. i Y., Zainteresowany wybrał opodatkowanie dochodów na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z wezwaniem Urzędu Skarbowego X powstała wątpliwość co do prawidłowości wyboru formy opodatkowania, gdyż kiedyś od 1998 r. Wnioskodawca prowadził działalność gospodarczą na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego. W ramach tej działalności Zainteresowany prowadził usługi konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych. Działalność ta od kilkunastu lat nie była faktycznie prowadzona (Wnioskodawca nie uzyskiwał również żadnych przychodów i dochodów) tylko nie została wyrejestrowana z ewidencji działalności gospodarczej.

Zainteresowany na trwałe zlikwidował działalność poprzez jej wyrejestrowanie z ewidencji w dniu 2 lutego 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że w dniu 2 lutego 2012 r. w Urzędzie Miejskim X złożono wniosek o wykreślenie wpisu CEIDG. Wniosek dotyczył wykreślenia z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej działalności pod nazwą A, dotyczącą naprawy i konserwacji pojazdów samochodowych.

Działalność ta została zlikwidowane w dniu 2 lutego 2012 r.

Działalność gospodarczą pod nazwą: B, Wnioskodawca zaczął prowadzić od dnia 7 lutego 2012 r., co zostało zgłoszone we wniosku do CEIGD w dniu 2 lutego 2012 r.

Poprzez zgłoszenie w Urzędzie Miejskim X w dniu 2 lutego 2012 r. wniosku o zamknięcie działalności prowadzonej od 1998 r., Wnioskodawca zgłosił fakt likwidacji działalności gospodarczej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego poprzez jej wyrejestrowanie w dniu 2 lutego 2012 r. Fakt zawiadomienia o likwidacji działalności nastąpił przed rozpoczęciem prowadzenia w dniu 7 lutego 2012 r. nowej działalności gospodarczej. Złożenie formularza CEIDG-1 z informacją o likwidacji działalności stanowi jednocześnie powiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W związku z tym powiadomienia tego Zainteresowany dokonał przed rozpoczęciem prowadzenia nowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca podał, że potwierdzeniem złożenia wyżej wymienionych wniosków jest historia wpisów na stronie: https://prod.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx, potwierdzająca wyżej opisaną sytuację. Zainteresowany dołączył do uzupełnienia wniosku historię wpisów w CEIDG.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo po otworzeniu nowej działalności gospodarczej do wyboru formy opodatkowania na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponowne rozpoczęcie działalności gospodarczej w danym roku podatkowym upoważnia Zainteresowanego po uzyskaniu wpisu do ewidencji do wyboru formy opodatkowania, gdyż poprzednia działalność została na trwale wyrejestrowana przed rozpoczęciem nowej działalności, o czym został powiadomiony urząd skarbowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 cytowanej ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Z powyższego przepisu wynika, iż osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, opłacają podatek dochodowy na zasadach ogólnych według progresywnej skali podatkowej bądź 19% stawki na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w formach zryczałtowanych: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bądź karty podatkowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, wyboru formy (sposobu) opodatkowania podatnik dokonuje składając pisemne oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Oznacza to, że jeżeli nie została zgłoszona likwidacja działalności gospodarczej, wyboru formy (sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy.

Natomiast w sytuacji, gdy w ciągu roku podatnik w sposób trwały zlikwidował pozarolniczą działalność gospodarczą i o tym fakcie zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego, dokonał wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej, sporządził spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) itp., a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpoczął po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzenie działalności gospodarczej, nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot formy opodatkowania.

Nie ma znaczenia, że rozpoczęcie "nowej" działalności ma miejsce w tym samym roku co likwidacja poprzedniej.

Skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych, to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 1998 r. prowadził działalność gospodarczą na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego. Działalność ta została zlikwidowane przez Zainteresowanego w dniu 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca zgłosił fakt likwidacji ww. działalności gospodarczej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, poprzez jej wyrejestrowanie w dniu 2 lutego 2012 r. Fakt zawiadomienia o likwidacji działalności nastąpił przed rozpoczęciem prowadzenia przez Wnioskodawcę w dniu 7 lutego 2012 r. nowej działalności gospodarczej. Do dochodów uzyskiwanych z tej działalności Zainteresowany wybrał opodatkowanie na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że Wnioskodawca miał prawo po otworzeniu nowej działalności gospodarczej do wyboru formy opodatkowania na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że do uzupełnienia wniosku Wnioskodawca dołączył wydruki z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny przedłożonych wraz z wnioskiem dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. W związku z tym analizie pod kątem stosowania przepisów prawa podatkowego został poddany tylko opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawiony na wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl