ILPB1/415-757/10-5/IM - Wycena aportu wnoszonego do spółki jawnej, będącego nieruchomością wykorzystywaną w jednoosobowej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-757/10-5/IM Wycena aportu wnoszonego do spółki jawnej, będącego nieruchomością wykorzystywaną w jednoosobowej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości wnoszonego aportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości wnoszonego aportu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 30 sierpnia 2010 r., znak ILPP2/443-1003/10-2/MR, ILPB1/415-757/10-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 września 2010 r., a w dniu 2 i 6 września 2010 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie - apteka, jest płatnikiem podatku VAT. W 2009 r. wybudowała wraz z mężem na gruncie będącym ich współwłasnością budynek mieszkalno-usługowy mieszczący aptekę.

Koszty przypadające na wybudowanie części usługowej, tj. apteki, uznane zostały w firmie Wnioskodawczyni jako zakupy inwestycyjne i od tych zakupów Zainteresowana odliczyła podatek VAT. Po zakończeniu inwestycji nieruchomość (część apteczna) została przez Wnioskodawczynię przyjęta w dniu 2 września 2009 r. do ewidencji środków trwałych i amortyzowana stawką 2,5%.

W 2009 r. Zainteresowana zawiązała wraz z mężem spółkę jawną prowadzącą działalność w zakresie prowadzenia aptek. Zawiązanej Spółce Wnioskodawczyni wynajmuje obiekt będący w ewidencji środków trwałych w Jej jednoosobowej firmie.

Wnioskodawczyni zamierza wnieść w formie aportu do spółki jawnej, której wspólnikami jest Ona i jej mąż (wspólność majątkową) nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej w firmie jednoosobowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie ustalenia wartości wnoszonego aportu.

Czy aport musi być wniesiony w wartości rynkowej czy rzeczywistego kosztu wybudowania przyjętego w firmie jednoosobowej do amortyzacji.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ustalając wartość wnoszonego aportu należy stosować ceny rynkowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 powołanej ustawy.

Stosownie do art. 22g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu. Przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 8, 9, 14 i 15, przepis art. 19 stosuje się odpowiednio (art. 22g ust. 16 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak wartość ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, wartość tę określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio (art. 19 ust. 1 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem nieruchomości, tj. budynku mieszkalno-usługowego, którą zamierza wnieść do spółki osobowej prawa handlowego (spółki jawnej), jako wkład niepieniężny (aport). W wyniku wniesienia tego wkładu (aportu) Wnioskodawczyni stanie się wspólnikiem w Spółce osobowej. Nieruchomość ta wykorzystywana jest w działalności gospodarczej prowadzonej przez Zainteresowaną.

Mając powyższe na względzie zauważyć należy, iż w świetle treści art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dopuszczalnym jest, aby nieruchomość wniesiona w formie aportu do spółki osobowej, uznana za środek trwały w tej spółce została wyceniona na dzień wniesienia wkładu (wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy) w wartości niższej od wartości rynkowej. Wartość ta bowiem nie może być jedynie wyższa od wartości rynkowej.

Reasumując, wyceny aportu wniesionego do spółki jawnej należy dokonać w oparciu o art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że wniosek dotyczący:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów został rozstrzygnięty w dniu 23 września 2010 r. odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-757/10-4/IM,

* podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu nieruchomości wniesionej do spółki jawnej został rozstrzygnięty w dniu 23 września 2010 r. odrębną interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-1003/10-4/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl