ILPB1/415-74/07-4/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-74/07-4/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana D. K., przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007 r. (data wpływu 3 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów przyznanych pracownikom diet i ryczałtów za noclegi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczania przyznanych pracownikom diet i ryczałtów za noclegi do kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku nie przedstawiono własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, w związku z czym - na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy - Ordynacja podatkowa oraz § 2 i § 6 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, pismem z dnia 11 września 2007 r. nr ILPB1/415-74/07-2/GM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braku formalnego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 września 2007 r., uzupełnienie wniosku wpłynęło w dniu 17 września 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych w ruchu krajowym i międzynarodowym. Wnioskodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach kierowców samochodów ciężarowych, według umów o pracę zawartych z pracownikami miejscem wykonywania pracy jest adres siedziby firmy. Pracownicy wykonują swoja pracę na terenie kraju i za granicą. Ich pobyt poza siedzibą firmy trwa nawet kilka dni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca może wypłacić swoim pracownikom diety z tytułu odbywanych podróży służbowych oraz ryczałty za noclegi na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Czy diety i ryczałty z powyższego tytułu, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i jeżeli tak, to co należy rozumieć jako miejsce rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy podróżą służbową jest wykonywanie zadania służbowego na polecenie pracodawcy poza miejscem pracy pracownika. Miejscem pracy kierowcy, zgodnie z umową o pracę jest siedziba pracodawcy, w której wydaje się kierowcy polecenie wyjazdu służbowego. W siedzibie firmy ustala się miejsce i termin rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej, środek transportu, trasę przejazdu. Tutaj odbywa się też cały obieg dokumentacji między kierowcą a firmą, zarówno przed rozpoczęciem podróży i po jej zakończeniu. Zatem siedziba firmy jest miejscem sterowania pracą kierowcy i z tego miejsca pochodzą wszelkie zalecenia co do sposobu wykonywania przewozu towarów, za którego prawidłowość jako przewoźnik ponosi odpowiedzialność Wnioskodawca. Miejscem rozpoczęcia podróży służbowej będzie miejsce załadunku potwierdzone na liście przewozowym CMR. Jednak jeśli miejsce załadunku byłoby inne niż miejscowość, w której jest siedziba firmy wówczas podróż służbowa rozpoczyna się w miejscu siedziby firmy. Natomiast miejscem zakończenia podróży służbowej, byłoby miejsce rozładunku także za granicą. Kierowcy wyjeżdżają w trasę na kilka dni poza granicę naszego kraju i nie mają możliwości codziennych powrotów do domu, w związku z czym powinno wypłacać się tym kierowcom ryczałt za noclegi. Na podstawie powyższych argumentów, Wnioskodawca uważa, że kierowcom zatrudnionym na umowę o pracę, w której określono miejsce pracy jako siedzibę firmy, przysługują diety z tytułu odbytych podróży służbowych i ryczałty za noclegi.

Zdaniem Wnioskodawcy wypłacone ryczałty za noclegi jak i diety stanowią koszty uzyskania przychodów.

Na wstępie tut. organ informuje, że nie jest właściwym do wydania interpretacji w sprawie dotyczącej kwestii naliczania diet i ryczałtów oraz ustalenia momentu rozpoczęcia i zakończenia podróży służbowej. Sprawę w tym zakresie rozstrzygnięto pismem z dnia 14 listopada 2007 r. nr ILPB1/415-74/07-5/GM.

Natomiast odnosząc się do zagadnienia dotyczącego kwestii zaliczania wypłaconych pracownikom diet i ryczałtów do kosztów uzyskania przychodów tut. organ stwierdza, że w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu nie uznaje się wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nim współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

Diety i inne należności za czas podróży służbowej wypłacone pracownikom do wysokości określonej w odrębnych przepisach, nie zostały wymienione w art. 23 ustawy.

Wobec powyższego należy uznać, że o ile odrębne przepisy wydane przez właściwego ministra określają obowiązek wypłacania diet i innych należności za czas podróży służbowej, to wypłacone ww. należności stanowią koszt uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl