ILPB1/415-732/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-732/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 30 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

* prawidłowe w części dotyczącej niepobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej sporządzania informacji PIT-11.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stosując się do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca 2008 r., sygn. akt SK16/06 (Dz. U. Nr 119, poz. 771), pracownicy firmy Wnioskodawcy złożyli wnioski o wyrównanie świadczeń chorobowych. Wnioskodawca dokonał ich wypłaty. Wypłacone zostały również odsetki od zaległych wyrównań zasiłków chorobowych. Nie zostały pobrane od nich zaliczki na podatek dochodowy, kierując się przepisami prawa podatkowego tj. art. 11 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 95 oraz art. 12 ust. 1, art. 20 ust. 2 i art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisów wynika, iż z uwagi na niemożność zakwalifikowania odsetek za zwłokę do zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez płatnika jak i do przychodów ze stosunku pracy, zakład pracy dokonujący wypłaty odsetek nie ma dostatecznego umocowania do pobrania od nich zaliczki na podatek dochodowy. Wysokość odsetek zostanie wykazana w PIT-11, w poz. "inne źródła". Informacja zawarta w PIT-11 umożliwia pracownikowi samodzielne rozliczenie się z podatku od odsetek od wyrównań zasiłków chorobowych z właściwym Urzędem Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postępuje wypłacając przychód z naliczonych odsetek od wyrównań zaległych zasiłków bez pobrania od nich zaliczki na podatek, w miesiącu wypłaty rzeczowych odsetek, wykazując ten przychód w PIT-11 w poz. "inne źródła", umożliwiając pracownikowi samodzielne rozliczenie się z podatku od odsetek z Urzędem Skarbowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, postąpił prawidłowo, wypłacając kwotę odsetek bez odprowadzania zaliczki na podatek z zamiarem wykazania jej w PIT-11 w pozycji "Inne źródła".

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Do tych przychodów zaliczyć należy również otrzymane przez podatnika odsetki za czas opóźnienia się dłużnika ze spełnieniem świadczenia. Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 95 ww. ustawy ustawodawca zwolnił od podatku odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń ze stosunku służbowego, stosunku pracy, emerytury lub renty.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 20 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenie za czas choroby kwalifikuje się do przychodów ze stosunku pracy, natomiast zasiłki chorobowe do przychodów z tzw. "innych źródeł".

Jak podaje Wnioskodawca nasuwa się pytanie, czy zakwalifikowanie odsetek od nieterminowej wypłaty zasiłku chorobowego do przychodów podlegających opodatkowaniu oznacza, iż zakład pracy jest zobowiązany pobrać od tych przychodów zaliczkę na podatek.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 cytowanej ustawy, za dochód stanowiący podstawę obliczenia miesięczne zaliczki uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne oraz po odliczeniu kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, z treści tego przepisu wynika, iż ustawodawca enumeratywnie określił rodzaje przychodów uwzględnianych w podstawie obliczenia zaliczki, wyszczególniając w nich:

* przychody ze stosunku pracy,

* zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika.

Z uwagi na to, iż wynikająca z art. 481 k.c. instytucja prawna odsetek za zwłokę nie może być utożsamiana z należnością główną, odsetki otrzymane z tytułu nieterminowej wypłaty zasiłku chorobowego nie mogą być zakwalifikowane do zasiłku chorobowego (pismo Ministerstwa Finansów z dnia 11 stycznia 1999 r., nr PB2/AŁ-5105/98/0596). W konsekwencji zakład pracy dokonujący wypłaty odsetek nie ma dostatecznego umocowania do pobrania od nich zaliczki na podatek dochodowy. Zaliczkę na podatek może pobrać wyłącznie od zasiłku chorobowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej niepobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

* nieprawidłowe w części dotyczącej sporządzania informacji PIT-11.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodów są "inne źródła". Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przez zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, stosownie do art. 20 ust. 2 ww. ustawy, uważa się kwoty wypłacanych przez zakład pracy lub organ rentowy zasiłków chorobowych, wyrównawczych, macierzyńskich, opiekuńczych oraz świadczeń rehabilitacyjnych.

Wskazać należy, iż katalog przychodów z innych źródeł zawarty w ww. art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności".

Zatem wyliczenie zawarte w tym przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym zakres art. 20 ust. 1 ww. ustawy obejmować będzie także innego rodzaju przychody, gdzie indziej w ustawie nie wymienione, czyli m.in. odsetki wypłacane przez płatnika od zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (zasiłków chorobowych). Tego rodzaju odsetki nie zostały wymienione w katalogu zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym, zawartym w art. 21 ust. 1 powołanej ustawy, zatem podlegają one opodatkowaniu.

W świetle zapisu art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na płatniku, który dokona wypłaty odsetek od zaniżonych zasiłków chorobowych ciążyć zatem będzie obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi, oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując Wnioskodawca prawidłowo postępuje wypłacając przychód z naliczonych odsetek od wyrównań zaległych zasiłków bez pobrania od nich zaliczki na podatek dochodowy, jednak nieprawidłowym będzie wykazanie tego przychodu w PIT-11 w poz. "inne źródła", ponieważ właściwą informacją do wykazania wypłaconych odsetek od zaniżonych zasiłków chorobowych jest PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl