ILPB1/415-721/13-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-721/13-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 19 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.); (dalej: Ustawa PIT) nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Wnioskodawca planuje wstąpić do spółki komandytowo-akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka). W tym celu Wnioskodawca wniesie do Spółki wkład pieniężny odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji, która może być jednak niższa od wartości rynkowej obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy objęcie przez Wnioskodawcę akcji Spółki w zamian za wkład pieniężny, odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji, spowoduje powstanie po stronie Wnioskodawcy przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, objęcie przez Wnioskodawcę akcji w Spółce w zamian za wkład pieniężny, odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji, nie spowoduje powstania po stronie Zainteresowanego przychodu.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że wniesienie jakiegokolwiek wkładu do spółki niemającej osobowości prawnej (wkładu pieniężnego bądź niepieniężnego) nie powoduje powstania przychodu po stronie podmiotu wnoszącego wkład i to niezależnie od relacji wartości nominalnej obejmowanych akcji, wartości wnoszonego wkładu oraz wartości obejmowanych akcji. Jak wynika bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej Ustawa PIT), wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

W oparciu o literalne brzmienie przepisów nie powinno być zatem jakichkolwiek wątpliwości, że objęcie przez Wnioskodawcę akcji nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Wnioskodawcy przychodu. W kontekście wykładni systemowej i celowościowej. Wnioskodawca pragnie zwrócić dodatkowo uwagę na sytuacje podobne do przedmiotowej, tj. wniesienie wkładu pieniężnego do spółki kapitałowej.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawarty został w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT jednym ze źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. Katalog przychodów z kapitałów pieniężnych zawarty został z kolei w art. 17 ustawy PIT, w myśl którego, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Co więcej, z art. 17 ust. 2 ustawy PIT wynika, że przy ustalaniu przychodu przy objęciu akcji w zamian za wkład niepieniężny odpowiednio stosuje się art. 19 ustawy PIT.

Wskazuje to, że w ocenie ustawodawcy, w przypadku obejmowania akcji - lecz wyłącznie w spółce mającej osobowość prawną i w zamian za wkład niepieniężny - istotnym elementem dla celów ustalenia skutków podatkowych takich działań może być relacja pomiędzy wartością wkładu a wartością nominalną oraz rynkową obejmowanych akcji.

Należy przy tym podkreślić, że ustawodawca nie wprowadził do ustawy PIT analogicznych regulacji, które odnosiłyby się do obejmowania akcji w zamian na wkład pieniężny. Z ustawy PIT wprost wynika, że objęcie akcji skutkuje przychodem tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy następuje to w zamian za wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego a dodatkowo wkład jest wnoszony do spółki mającej osobowość prawną.

Uwzględniając powszechnie akceptowaną na gruncie prawa podatkowego zasadę racjonalności działania prawodawcy, założenie, w myśl którego system prawa podatkowego jest kompletny i spójny, a także zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej oraz wnioskowania przez analogię na gruncie prawa podatkowego, nie sposób jest przyjąć, że art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT mógłby mieć zastosowanie również do obejmowania akcji w zamian za wkład pieniężny wnoszony dodatkowo do spółki niemającej osobowości prawnej.

Potwierdzeniem, iż objęcie przez Wnioskodawcę akcji Spółki w zamian za wkład pieniężny odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji nie powinno powodować powstania po stronie Zainteresowanego przychodu są również regulacje dotyczące sposobu ustalenia dochodu z tytułu zbycia akcji objętych w zamian za wkład pieniężny. Przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja ustalania przychodów i kosztów dotyczących zbycia akcji spółki komandytowo-akcyjnej objętych w zamian za wkład (zarówno pieniężny jaki niepieniężny) prowadzi bowiem do wniosku, iż dochód powstaje dopiero w momencie ich późniejszego zbycia.

Jak wynika bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych (...). Z przytaczanej regulacji wprost wynika, że wydatki poniesione na objęcie akcji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu na moment poniesienia takich wydatków i objęcia akcji. Poniesione wydatki są rozpoznawane jako koszty uzyskania przychodu dopiero w momencie późniejszego zbycia akcji.

W związku z tym, że koszt w wysokości wartości wniesionego przez Wnioskodawcę wkładu pieniężnego będzie rozpoznawany dopiero w momencie zbycia przez Wnioskodawcę akcji, nie ma podstaw do określania przychodu w momencie obejmowania akcji w zamian za wkład pieniężny. W szczególności fakt, iż Wnioskodawca obejmie akcje w Spółce w zamian za wkład pieniężny niższy niż wartość rynkowa obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji nie powinien skutkować opodatkowaniem różnicy pomiędzy wartością rynkową akcji a wartością wniesionego przez Wnioskodawcę wkładu (poniesionego przez Wnioskodawcę wydatku na objęcie akcji). Nadwyżka taka zostanie w całości opodatkowana na moment zbycia przez Wnioskodawcę akcji Spółki. Uznanie bowiem, iż w związku objęciem przez Wnioskodawcę akcji w zamian za wkład pieniężny niższy aniżeli wartość rynkowa obejmowanych akcji po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód, doprowadziłoby do podwójnego opodatkowania dochodu Wnioskodawcy. Pierwszy raz opodatkowanie miałoby miejsce na moment objęcia przez Wnioskodawcę akcji Spółki, a drugi raz na moment późniejszego zbycia przez Wnioskodawcę akcji Spółki. Taka sytuacja bez wątpienia byłaby niedopuszczalna i całkowicie sprzeczna z fundamentalnymi zasadami prawa podatkowego oraz istotą opodatkowania podatkiem dochodowym.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż brak powstania przychodu z tytułu objęcia akcji w zamian za wkład pieniężny o wartości niższej niż wartość rynkowa obejmowanych akcji, został wielokrotnie potwierdzony w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo można wskazać chociażby interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2012 r. nr IPPB2/415-910/12-6/MG dotyczącą sytuacji analogicznej jak przedmiotowa. Co więcej, należy zwrócić uwagę na szereg interpretacji dotyczących wkładów pieniężnych wnoszonych do spółek mających osobowość prawną, np.: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 listopada 2012 r. nr ILPB2/415-804/12-1/WM, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 8 listopada 2012 r. nr IPTPB2/415-630/12-2/Kr, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-559/11-2/AP, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-484/10-3/WM, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 lipca 2010 r. nr IBPBII/2/415-493/10/ŁCz, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-435/10-2/ES, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lipca 2009 r. nr IPPB2/415-333/09-4/MK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2008 r. nr IPPB2/415-937/08-2/SR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 października 2008 r. nr ILPB2/415-503/08-2/JK, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 października 2008 r. nr ILPB2/415-504/08-2/ES.

Potwierdzeniem mogą być również interpretacje wydawane na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdzie zastosowanie znajdują analogiczne regulacje. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 października 2008 r. nr ILPB3/423-423/08-2/EK.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że objęcie przez Wnioskodawcę akcji Spółki w zamian za wkład pieniężny odpowiadający wartości nominalnej obejmowanych akcji i jednocześnie niższy niż wartość rynkowa obejmowanych przez Wnioskodawcę akcji, nie spowoduje powstania po stronie Zainteresowanego przychodu. W szczególności, planowane działania nie będą generowały po stronie Wnioskodawcy przychodu z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy PIT, ani też jakiegokolwiek innego rodzaju przychodów, o których mowa w ustawie PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl