ILPB1/415-72/11-7/IM - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji przyznanej z budżetu gminy w celu usunięcia i transportu odpadów zawierających azbest.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-72/11-7/IM Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji przyznanej z budżetu gminy w celu usunięcia i transportu odpadów zawierających azbest.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 19 i 26 kwietnia 2011 r. oraz 9 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w związku z czym pismami z dnia 7 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-72/11-2/IM oraz z dnia 28 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-72/11-5/IM na podstawie art. 169 § 1 wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwania zostały skutecznie doręczone w dniach 12 kwietnia 2011 r. i 2 maja 2011 r., a w dniach 19 i 26 kwietnia 2011 r. i 9 maja 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca wskazał, iż w oparciu o uchwałę Rady Miejskiej w X w sprawie zasad udzielania dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest z terenu miasta X realizowany będzie program usuwania wyrobów zawierających azbest z tego terenu. Dofinansowanie będzie polegało na ponoszeniu przez miasto 100%, a w przypadku pomocy publicznej 50% kosztów związanych z przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest. Gmina przygotowuje wniosek o udzielenie dofinansowania na realizację ww. zadania inwestycyjnego. W związku z powyższym wydatki poniesione na udzielenie przedmiotowych dotacji z budżetu miasta zostaną w znacznej części zrefundowane z WFOŚiGW w X.

O dofinansowanie będą mogły ubiegać się osoby fizyczne, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będący gminnymi osobami prawnymi, mające tytuł do nieruchomości, na której występują odpady zawierające azbest. Warunkiem otrzymania dofinansowania będzie podjęcie działań i przedstawienie dokumentów wskazanych w wyżej wymienionej uchwale Rady Miejskiej w X.

Odbioru odpadów będzie dokonywał podmiot wybrany do realizacji tego zadania zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, z którym Gmina Miasta X zawrze stosowną umowę. Dofinansowanie usuwania ww. odpadów będzie polegać na zapłacie wykonawcy usługi przygotowania do transportu, transportu i unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest, odebranych od podmiotów, z którymi Gmina Miasta X podpisze umowy na udzielenie przedmiotowej dotacji.

Wnioskodawca podniósł, iż zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB4/415-588/09-5/JK2, dotyczącą tożsamej sprawy, urząd miasta nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego dla osób, które otrzymują dotację z budżetu miasta w ramach realizacji programu usuwania wyrobów zawierających azbest.

Usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie wydatki związane z realizacją tego zadania będzie ponosił powołany do obsługi Gminy - Urząd Miejski w X, faktury za wykonane usługi i zakup materiałów wystawione będą na Urząd Miejski, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych założonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca wskazał także, iż zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 powyższej ustawy wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 7 ust. 1 pkt 15 tej ustawy do zadań własnych gminy należy, między innymi, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Natomiast według § 2 ust. 2 "Katalogu kosztów kwalifikowanych dla zadań dofinansowywanych ze środków WFOŚiGW w X" podatek VAT uważany jest za koszt kwalifikowany w sytuacji, gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odliczenia na mocy odrębnych przepisów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 403 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) dofinansowanie udzielone przez Gminę Miasta X osobom fizycznym, osobom prawnym, przedsiębiorstwom, jednostkom sektora finansów publicznych będących gminnymi osobami prawnymi, będzie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Poinformował, że koszty związane z realizacją zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta X będzie ponosiła Gmina Miasta X. Wydatki przeznaczone na ten cel będą częściowo pokrywane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego.

Czy dofinansowanie z budżetu Gminy Miasta X kosztów związanych z przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest, odebranych z nieruchomości położonych na terenie miasta X, stanowiących dla poszczególnych podmiotów przychód, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym płatnik nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie usuwania odpadów zawierających azbest z terenu nieruchomości położonych w X będzie wypłacone z budżetu Miasta czyli jednostki samorządu terytorialnego, będzie więc stanowiło dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Spełniony zostanie warunek pochodzenia dotacji z budżetu państw lub jednostek samorządu terytorialnego, w związku z czym dotacja otrzymana od Gminy Miasta X mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie Urząd Miasta nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-8C dla urzędu skarbowego dla osób, które otrzymają dofinansowanie w ramach realizacji zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle powyższego przepisu skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego, czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Aby wypłacone świadczenie (dofinansowanie) korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych winno być uzyskane:

* z budżetu państwa,

* z budżetu jednostek samorządu terytorialnego.

Otrzymane z powyższych źródeł dofinansowanie musi ponadto stanowić dotację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

We wniosku wskazano, iż Zainteresowany realizować będzie program usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu miasta X. W związku z powyższym o dofinansowanie kosztów związanych z przygotowaniem do transportu, transportem i unieszkodliwianiem odpadów zawierających azbest będą mogły ubiegać się osoby fizyczne, osoby prawne, przedsiębiorcy, jednostki sektora finansów publicznych będący gminnymi osobami prawnymi, mające tytuł do nieruchomości, na której występują odpady zawierające azbest. Dofinansowanie udzielone przez Gminę Miasta X tym podmiotom, będzie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w art. 9 pkt 2 wskazuje, iż sektor finansów publicznych tworzą, między innymi, jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki.

Podstawą gospodarki finansowej tych jednostek, stosownie do art. 211 ust. 1 tej ustawy w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, która określa łączną kwotę:

1.

planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,

2.

łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych.

Źródła dochodów jednostek samorządu terytorialnego wymienione zostały w art. 3 ust. 1 pkt 1-3 i ust. 2-3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (t.j. z 2010 r. Nr 80, poz. 526 z późn. zm.). Powyższy przepis wskazuje, iż dochodami tymi są: dochody własne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa oraz udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z podatku dochodowego od osób prawnych. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego mogą być: środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, inne środki określone w odrębnych przepisach. Źródłem dochodów własnych gmin, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 11 wymienionej ustawy są dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego.

Wydatki budżetu jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z przepisem art. 216 ust. 2 ustawy o finansach publicznych, są przeznaczone na realizację zadań określonych w odrębnych przepisach, a w szczególności na:

1.

zadania własne jednostek samorządu terytorialnego;

2.

zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone ustawami jednostkom samorządu terytorialnego;

3.

zadania przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego do realizacji w drodze umowy lub porozumienia;

4.

zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego;

5.

pomoc rzeczową lub finansową dla innych jednostek samorządu terytorialnego, określoną odrębną uchwałą przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego;

6.

programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3.

Zatem jeśli dotacja na usuwanie i unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest wypłacana zostanie z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

We wniosku wskazano ponadto, iż środki związane z realizacją zadania polegającego na usuwaniu odpadów zawierających azbest z terenu miasta X pokryte będą częściowo (zrefundowane) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w X.

Należy w związku z powyższym mieć na uwadze, iż wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej są w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych samorządowymi osobami prawnymi, stosownie do art. 400q ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) prowadzącymi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywającymi z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności. Przepis art. 411 ust. 1 pkt 1-3 wymienionej ustawy wskazuje, iż finansowanie tej działalności odbywa się przez:

* udzielenie oprocentowanych pożyczek, w tym pożyczek przeznaczonych na zachowanie płynności finansowej przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,

* udzielanie dotacji,

* nagrody za działalność na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, niezwiązane z wykonywaniem obowiązków pracowników administracji rządowej i samorządowej.

Dofinansowanie udzielone z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki wodnej, nie jest zatem tożsame z dotacją przyznaną z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z sytuacją przeciwną będziemy mieli do czynienia wtedy, gdy dotacja otrzymana przez gminę (miasto) na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadania związanego z ochroną środowiska przyjęta zostanie jako dochód w budżecie gminy (miasta), a dalej środki te będą przekazywane na mocy podpisanych trójstronnych umów już nie jako dofinansowanie z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska, lecz jako środki pochodzące z budżetu gminy.

Reasumując uznać należy, iż przedmiotowe dofinansowanie, stanowiące dotację w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, wypłacane z budżetu gminy Miasta X, jako otrzymane z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, będzie mogło korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego podmiotom, którym przyznano dotację (dofinansowanie) podlegającą zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 8 kwietnia 2011 r. odrębną interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-136/11-2/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl