ILPB1/415-719/11-5/AG
Pismo z dnia 6 września 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-719/11-5/AG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2011 r. oraz w dniu 31 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w części dotyczącej:
* powstania przychodu z działalności gospodarczej z tytułu przyznanej dotacji - jest prawidłowe,
* podstawy prawnej zwolnienia otrzymanej dotacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 oraz § 4, a także art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 sierpnia 2011 r. znak ILPB1/415-719/11-2/AG na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 8 sierpnia 2011 r., a w dniu 19 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej następnego dnia przypadającego po dniu wolnym od pracy, przypadającym na ostatni dzień terminu do nadania uzupełnienia, tj. w dniu 16 sierpnia 2011 r.). Uzupełnienie wpłynęło również w dniu 31 sierpnia 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki jawnej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Działalność gospodarcza prowadzona jest głównie w zakresie budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych.
W dniu 15 września 2010 r. spółka podpisała umowę o dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej z Instytucją Pośredniczącą. Dofinansowanie realizowane jest w ramach Priorytetu nr 1 "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Przedsiębiorstwa i Innowacyjność)", Schemat: Dotacje inwestycyjne dla MŚP wspierające innowacyjność produktową i procesową na poziomie przedsiębiorstwa (z wyłączeniem projektów z zakresu turystyki) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Dofinansowanie stanowi 44,90% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, z czego 85% dotacji pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15% dotacji pochodzi z Budżetu Państwa.
Pomoc przekazywana będzie w transzach, zgodnie z harmonogramem - raz na kwartał. Przedmiotem dotacji jest zakup specjalistycznej maszyny - wiertnicy, pozwalającej na wdrożenie nowej technologii przewiertów sterowanych.
Spółka w listopadzie 2010 r. nabyła ww. maszynę. Skorzystała z zewnętrznego finansowania w formie leasingu operacyjnego. Umowa leasingu zawarta jest na 24 miesiące, pierwszy czynsz leasingowy zapłacono w listopadzie 2010 r.. W marcu 2011 r. spółka otrzymała pierwszą transzę dotacji do konkretnych rat leasingowych za listopad i grudzień 2010 r.. Zwrócone zostało 44,90% z części kapitałowej rat leasingowych. Wg polityki rachunkowości spółki, leasing operacyjny (podatkowo) dla celów bilansowych ewidencjonowany jest jak leasing finansowy i dokowane są niepodatkowe odpisy amortyzacyjne od przyjętych do używania maszyn i urządzeń. Stawka amortyzacyjna opisywanej maszyny wynosi 20%. Pierwszy odpis amortyzacyjny naliczony był w grudniu 2010 r. metodą liniową.
Natomiast dla celów podatkowych prowadzona jest odrębna ewidencja, w której czynsze leasingowe przyjmowane są w całości do kosztów podatkowych. Ewidencja ta stanowi podstawę do ustalenia zobowiązania podatkowego.
W momencie otrzymania dotacji na rachunek bankowy (marzec 2011) spółka wyłączyła z kosztów uzyskania przychodów bieżącego roku podatkowego część rat leasingowych do wysokości otrzymanej dotacji.
W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż środki pochodzące z budżetu środków europejskich odpowiadające wkładowi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% dofinansowania) przekazywane są z rachunku bankowego Banku Gospodarstwa Krajowego otwartego przez Ministra Finansów. Natomiast pozostała część dofinansowania (15%) pochodzi ze środków Budżetu Państwa z dotacji celowej lub rezerwy celowej i przekazywana jest bezpośrednio z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej. Instytucja Pośrednicząca po wcześniejszym złożeniu dyspozycji otrzymuje środki z Urzędu Marszałkowskiego - Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa.
Wnioskodawca jest uczestnikiem projektu, który otrzymał pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
Czy kwota przyznanej dotacji jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, iż przedmiot leasingu nie jest środkiem trwałym w myśl ustawy o podatku dochodowym przyznana pomoc stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2. Jednak powołując się na art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznano, że powyższa dotacja stanowi dochód wolny od podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego w części dotyczącej:
* powstania przychodu z działalności gospodarczej z tytułu przyznanej dotacji - uznaje się za prawidłowe,
* podstawy prawnej zwolnienia otrzymanej dotacji od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych - uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:
* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.
Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.
Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Artykuł 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 powołanej ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki jawnej. Spółka ta w dniu 15 września 2010 r. podpisała umowę o dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej z Instytucją Pośredniczącą z siedzibą. Dofinansowanie realizowane jest w ramach Priorytetu nr 1 "Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (Przedsiębiorstwa i Innowacyjność)", Schemat: Dotacje inwestycyjne dla MŚP wspierające innowacyjność produktową i procesową na poziomie przedsiębiorstwa (z wyłączeniem projektów z zakresu turystyki) Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007 - 2013. Dofinansowanie stanowi 44,90% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych, z czego 85% dotacji pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast 15% dotacji pochodzi z Budżetu Państwa.
Przedmiotem dotacji jest zakup specjalistycznej maszyny - wiertnicy, pozwalającej na wdrożenie nowej technologii przewiertów sterowanych, która nie stanowi środka trwałego spółki, ponieważ jej nabycie zostało sfinansowane środkami pochodzącymi wstępnie z leasingu operacyjnego. Z przedstawionych informacji wynika również, iż środki pochodzące z budżetu środków europejskich odpowiadające wkładowi Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (85% dofinansowania) przekazywane są z rachunku bankowego Banku Gospodarstwa Krajowego otwartego przez Ministra Finansów. Natomiast pozostała część dofinansowania (15%) pochodzi ze środków Budżetu Państwa z dotacji celowej lub rezerwy celowej i przekazywana jest bezpośrednio z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej. Instytucja Pośrednicząca po wcześniejszym złożeniu dyspozycji otrzymuje środki z Urzędu Marszałkowskiego - Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa.
Wnioskodawca podał, że jest uczestnikiem projektu, który otrzymał pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010 r.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b, tj.:
programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r., str. 1),
programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006 r., str. 1).
Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
* dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
* wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:
realizację projektów przez jednostki budżetowe,
płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
dotacje celowe dla beneficjentów,
realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Z przedstawionych informacji wynika, iż dofinansowanie jakie otrzymała i będzie otrzymywać spółka w 2011 r., związane jest z realizacją projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego w perspektywie lat 2007-2013. Program ten stanowi element systemu wdrażania Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) i jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach polityki spójności Unii Europejskiej. Program ten jest podstawowym instrumentem rozwoju, jakim dysponują organy samorządu województwa.
Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 - 2013 (RPO) został przygotowany na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.
Krajowe ramy prawne dla opracowania i realizacji RPO stanowi ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.). Środki na finansowanie programu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który jest jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, mającym za zadanie zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej.
Zatem środki, które w roku 2011 w ramach ww. działania, Wnioskodawca otrzyma, w formie dotacji z budżetu państwa, będą podlegały zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.
Natomiast środki, które Wnioskodawca otrzymał w roku 2011 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, będą wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich korzystają ze zwolnienia na podstawie powołanego wcześniej art. 21 ust. 1 pkt 137 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, kwota przyznanej dotacji jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych - w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Przychód ten jest jednakże zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów, tj.:
* w części dotyczącej środków pochodzących z dotacji z budżetu państwa - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
* w części dotyczącej środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 powołanej ustawy,
* w części stanowiącej pomoc udzieloną uczestnikowi w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 cyt. ustawy.
Zatem błędne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż powyższa dotacja stanowi przychód wolny od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tej części stanowisko Zainteresowanego należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. kosztów uzyskania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 6 września 2011 r. nr ILPB1/415-719/11-6/AG.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.