ILPB1/415-705/13-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-705/13-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 17 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą "A", zarejestrowaną w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest świadczenie specjalistycznych usług doradczych i programistycznych w zakresie technologii informatycznych. Dodatkowo jest zatrudniony na podstawie kontraktu menadżerskiego w spółce Sp. z o.o. (dalej jako "Spółka"), w której pełni funkcję Prezesa Zarządu oraz posiada 95% udziałów. Spółka jest firmą technologiczną, która specjalizuje się w consultingu, wdrażaniu i programowaniu rozwiązań z zakresu: "B", zarządzania dokumentami (DMS), archiwizacji i digitalizacji dokumentów oraz wspierania współpracy i komunikacji w przedsiębiorstwie. W ramach łączącego Wnioskodawcę kontraktu menadżerskiego Zainteresowany odpowiada za planowanie, zarządzanie, sprawowanie kontroli nad działalnością Spółki, a w szczególności:

* realizowanie strategii rozwoju spółki zatwierdzonej przez zgromadzenie wspólników;

* umacnianie konkurencyjności spółki przez właściwe zarządzanie personelem spółki, obniżanie kosztów własnych oraz optymalne wykorzystanie możliwości działania spółki;

* właściwe wykorzystanie majątku trwałego i obrotowego spółki;

* administrowanie bieżącą działalnością spółki oraz prowadzenie dokumentacji spółki.

W roku 2012 Zainteresowany podpisał umowę na świadczenie usług doradczych pomiędzy Spółką a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. W ramach umowy, od dnia 2 stycznia 2013 r., doradza Spółce w zadaniach związanych z implementacją aplikacji dla "W" w zakresie technologii N (...).

Wnioskodawca do końca 2012 r. dochody z tytułu umów doradczych opodatkowywał na zasadach ogólnych, (tekst jedn.: według skali 18% i 32%). Od 2013 r. i w latach następnych, na podstawie oświadczenia złożonego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, Wnioskodawca opodatkowuje uzyskiwane dochody stawką liniową, tj. 19%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w roku 2013 i w latach następnych może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. 19% podstawy obliczenia podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi doradcze świadczone przez Zainteresowanego na rzecz Spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane w roku 2013 i latach następnych według zasad wskazanych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: 19% podatkiem liniowym).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 9a ust. 3, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym #61485; w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Stosownie do wyżej cytowanych artykułów ustawodawca uzależnia możliwość skorzystania z opodatkowania dochodów podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą według stawki 19% od dwóch warunków. Pierwszy to złożenie stosownego oświadczenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w formie pisemnej do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego przez podmiot kontynuujący działalność. Drugi warunek określa, iż rodzaj wykonywanych czynności ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy nie może odpowiadać czynnościom, z których podatnik uzyskuje przychody w ramach prowadzonej działalności.

Oba powyższe warunki zostały przez Wnioskodawcę spełnione. Do dnia 20 stycznia 2013 r. złożył pisemne oświadczenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w którym zadeklarował, iż osiągnięte przez Zainteresowanego przychody od roku 2013 r. w ramach prowadzanego przedsiębiorstwa będzie opodatkowywał na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do zakresu czynności świadczonych na rzecz Spółki Wnioskodawca stwierdza, iż zakres czynności zdecydowanie nie pokrywa się z profilem działalności prowadzonego przez Niego przedsiębiorstwa. Zgodnie z zawartym kontraktem menadżerskim do obowiązków Zainteresowanego należy planowanie, zarządzanie, sprawowanie kontroli nad działalnością Spółki. Natomiast w ramach zawartej umowy ze spółką zajmuje się doradztwem związanym z implementacją aplikacji dla Windows w zakresie technologii N (...).

Podobne stanowisko prezentuje także Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanych interpretacjach indywidualnych z dnia 14 marca 2011 r. nr ITPB1/415-582/07/11-S/DP, czy z dnia 2 grudnia 2011 r. nr ITPB1/415-941/11/PSZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

* działalność wykonywana osobiście (pkt 2),

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Zgodnie z art. 5a pkt 6 cyt. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej #61485; oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast zgodnie z art. 13 pkt 7 cyt. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją. Natomiast wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie, dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej; w takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ww. ustawy. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże w ramach działalności wykonywanej osobiście.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie specjalistycznych usług doradczych i programistycznych w zakresie technologii informatycznych. Dodatkowo jest zatrudniony na podstawie kontraktu menadżerskiego w spółce ograniczoną odpowiedzialnością, w której pełni funkcję Prezesa Zarządu oraz posiada 95% udziałów. W ramach łączącego Wnioskodawcę kontraktu menadżerskiego Zainteresowany odpowiada za planowanie, zarządzanie, sprawowanie kontroli nad działalnością spółki. W roku 2012 Zainteresowany podpisał umowę na świadczenie usług doradczych pomiędzy spółką a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Ponadto Wnioskodawca złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie i opodatkowuje uzyskiwane dochody stawką liniową, tj. 19%.

Mając na uwadze przedstawione uregulowania prawne oraz informacje przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że przychody, które Wnioskodawca otrzymuje na podstawie kontraktu menadżerskiego w spółce Sp. z o.o., w której pełni funkcję Prezesa Zarządu, traktowane są jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.

W odniesieniu do wątpliwości Zainteresowanego, czy wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług doradczych na rzecz spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w 2013 r. i w latach następnych może podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przywołać treść art. 9a ust. 2 tej ustawy.

W myśl tego przepisu, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów #61485; pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4 cyt. ustawy).

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Mając na uwadze przytoczone przepisy, należy stwierdzić, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje usług na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Świadczenie usług na rzecz spółki w ramach działalności wykonywanej osobiście nie wyłącza z opodatkowania na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy (19% podatkiem) usług świadczonych na rzecz tej spółki w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z tym należy wskazać, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług doradczych na rzecz spółki w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w okolicznościach przedstawionych we wniosku mogą być opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zarówno w 2013 r., jak i w latach następnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę pism organów podatkowych tut. Organ zaznacza, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl