ILPB1/415-684/11-2/AG - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych diet wypłacanych na rzecz członków zarządu oraz członków komisji rewizyjnej spółki wodnej wodociągowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-684/11-2/AG Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych diet wypłacanych na rzecz członków zarządu oraz członków komisji rewizyjnej spółki wodnej wodociągowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2011 r. (data wpływu 12 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek X jako dobrowolne zrzeszenie osób fizycznych i prawnych, działa na podstawie statutu w oparciu o ustawę z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo Wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229), prowadzi działalność społecznie użyteczną. Organami Związku są: Walne Zgromadzenie Członków Związku, Zarząd Związku i Komisja Rewizyjna Związku. Walne Zgromadzenie dokonuje wyboru członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

Związek dokonuje wypłat "diet" członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Związku. Przedmiotowe "diety" wypłacane są na mocy paragrafu 30 pkt 4 Statutu Związku Spółek Wodnych, który brzmi: "W razie wykonywania czynności poza miejscem zatrudnienia i zamieszkania członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej przysługuje zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach określonych w przepisach w sprawie diet i innych należności za czas podróży służbowej na obszarze kraju oraz ekwiwalent za diety i utracony zarobek w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotowe "diety" są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280.00 zł.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ Związek na mocy ustawy - Prawo Wodne prowadzi działalność społecznie użyteczną, to "diety" wypłacane członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Związku są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2 280 zł.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym "diety" otrzymywane są przez Członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Związku. Zasady przyznawania przedmiotowych "diet" zostały uregulowane w § 30 pkt 4 Statutu Związku Spółek Wodnych. Wnioskodawca uważa, że osoby te wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Jednakże zdaniem tut. organu wypłacane "diety" Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej związane są z pełnieniem funkcji statutowych.

Pełnienie obowiązku obywatelskiego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawnego, sprawując funkcje w instytucjach publicznych. Natomiast pełnienie obowiązku społecznego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w pracach instytucji jako reprezentant pewnej społeczności i bierze udział w rozwiązywaniu problemów konkretnej społeczności, działając w jej interesie. Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe "diety" wypłacane są Członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z 18 listopada 2005 r. Prawo wodne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.), gospodarowanie wodami uwzględnia zasadę wspólnych interesów i jest realizowane przez współpracę administracji publicznej, użytkowników wód i przedstawicieli lokalnych społeczności tak, aby uzyskać maksymalne korzyści społeczne.

W myśl art. 164 ust. 1 cyt. ustawy, spółki wodne, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz związki wałowe są formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami.

W myśl natomiast art. 165 powołanej ustawy, utworzenie spółki wodnej następuje w drodze porozumienia co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych, zawartego w formie pisemnej.

Zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, wybór oraz odwołanie członków zarządu i członków komisji rewizyjnej należy do kompetencji walnego zgromadzenia.

Członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej nie reprezentują zatem całej społeczności mieszkańców zamieszkujących określony teren, reprezentują natomiast Związek X i działają w interesie jego członków. Ww. osoby nie sprawują również funkcji publicznych - nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej.

Ponadto do uznania określonego świadczenia, przyznanego przez Wnioskodawcę, za dietę nie wystarczy użycie w nazwie świadczenia słowa "dieta" przez podmiot dokonujący wypłaty, ale niezbędne jest by świadczenie o takiej nazwie miało oparcie w ustawie. Wymienione przez Wnioskodawcę "diety" nie są świadczeniem określonym przez ustawę z dnia 18 listopada 2005 r. Prawo wodne, ale świadczeniem wynikającym wyłącznie ze statutu Związku.

Diety z ww. tytułu wypłacane przez Wnioskodawcę nie podlegają zatem pod dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy stwierdzające, iż "diety" wypłacane członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Związku są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280,00 zł, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl