ILPB1/415-667/10-4/AGr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-667/10-4/AGr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 1, § 2, § 3 i § 4 oraz w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 4 sierpnia 2010 r. nr ILPB3/423-500/10-2/EK, ILPB1/415-667/10-2/AGr wezwano Zainteresowanego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 sierpnia 2010 r., natomiast w dniu 19 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Udziałowcami Wnioskodawcy są rolnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej (hodowcy drobiu). W dniu 1 października 2008 r. decyzją Marszałka Województwa XXX Wnioskodawca został wpisany do rejestru grup producentów rolnych. W 2010 r. Zainteresowany uzyskał środki z tytułu pomocy finansowej za pierwszy rok działalności w ramach działania grupy producentów rolnych objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 w wysokości 5% wartości sprzedanych produktów (drobiu).

Wspólnicy Wnioskodawcy chcą dokonać zakupu środków produkcji w postaci kurcząt do realizacji procesu produkcyjnego u członków grupy producentów. Kurczaki jednodniowe zostaną im przekazane nieodpłatnie. Wszyscy członkowie grupy dochód z działów specjalnych ustalają na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.: przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu od ilości sprzedano drobiu rzeźnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy u członków grupy producentów rolnych, którym Wnioskodawca nieodpłatnie przekaże środki produkcji powstanie zobowiązanie w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli tak, to na kim ciąży obowiązek zapłaty podatku - czy płatnikiem będzie Wnioskodawca, czy członkowie grupy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazując nieodpłatnie środki produkcji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych kurcząt. Przekazane środki produkcji stanowią bowiem przychód członków grupy ze źródła, którym są działy specjalne produkcji rolnej objęte opodatkowaniem według norm szacunkowych. Ponieważ uzyskany przychód nie wpłynie na powiększenie ilości sprzedanego drobiu, członkowie grupy nie będą zobowiązani do weryfikacji dochodu ustalonego na 2010 r. Wartość otrzymanego nieodpłatnie świadczenia nie będzie miała wpływu na ustalony wcześniej podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Jak wynika z art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania, planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska naturalnego.

Natomiast przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.)tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Z treści przytoczonego wyżej przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego rozróżnia działalność rolniczą, która nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem (tekst jedn.: działalność wymienioną w art. 2 ust. 2 ustawy) oraz podlegającą opodatkowaniu (tekst jedn.: działalność określaną jako działy specjalne produkcji rolnej).

Działalność rolnicza, w rozumieniu art. 2 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy, to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawowych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc-w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W związku z powyższym, wszelkie przychody otrzymywane, czy też uzyskiwane w związku z działalnością rolniczą (w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), są wyłączone spod zakresu zastosowania tej ustawy, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 2 ust. 3a wyżej cytowanej ustawy nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nie przekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym "załącznikiem nr 2".

Zatem uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt stanowią działy specjalne produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla czy też chów jest działalnością rolniczą, nie będącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższych przepisów wynika, iż działy specjalne produkcji rolnej są wyłączone z działalności rolniczej oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej. Do przychodów uzyskanych z tych działów mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiące, że jest to odrębne źródło przychodu wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 4 tejże ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje nieodpłatnie przekazać środki produkcji członkom grupy producentów rolnych, którzy prowadzą działy specjalne produkcji rolnej, na podstawie norm szacunkowych.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę środków produkcji na rzecz członków grupy producentów rolnych, którzy prowadzą działy specjalne produkcji rolnej, na podstawie norm szacunkowych, stanowić będzie dla nich źródło przychodów, jakim są działy specjalne produkcji rolnej. W związku z czym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika z tytułu nieodpłatnego przekazania przedmiotowych środków na rzecz członków grupy producentów rolnych, gdyż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują, aby w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca był płatnikiem od przekazanych nieodpłatnie środków.

Ponadto tut. organ informuje, iż nie odniósł się do stanowiska Wnioskodawcy zawartego we wniosku, dotyczącego weryfikacji przez członków grupy producentów rolnych dochodu ustalonego na 2010 r.

Zgodnie bowiem z art. 14b ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przedmiotowa interpretacja została wydana w zakresie obowiązków ciążących na płatniku, a nie sposobie ustalania dochodu przez podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej.

Podkreślić również należy, że osoba prowadząca działy specjalne produkcji rolnej może - działając w swoim imieniu - wystąpić z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych zostanie rozpatrzony odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl