ILPB1/415-666/11-6/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-666/11-6/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 9 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniach 1 i 12 sierpnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród:

* w części dotyczącej zaliczenia nagród do określonego źródła przychodu oraz opodatkowania nagród przyznanych uczestnikom programu bez losowania - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej opodatkowania nagród przyznanych w formie losowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismami z dnia 22 lipca 2011 r. nr ILPB1/415-666/11-2/AO oraz z dnia 2 sierpnia 2011 r. nr ILPB1/415-666/11-4/AO na podstawie art. 169 § 1 wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwania zostały skutecznie doręczone w dniach 25 lipca 2011 r. i 4 sierpnia 2011 r., a w dniach 1 i 12 sierpnia 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Powiat zorganizował program promocyjny pod nazwą "Turystyczny Paszport (...)". Program ma na celu promocję atrakcji turystycznych pogranicza k-o. Jest on realizowany na terytorium Polski i Republiki Czeskiej.

Program jest ogłoszony na ogólnodostępnej stronie internetowej. Uczestnictwo w programie jest dobrowolne. Warunkiem przystąpienia do programu jest posiadanie w formie papierowej Turystycznego Paszportu (...) (zwanego dalej Paszportem), który uprawnia do korzystania z przywilejów (rabatów cenowych, biletów ulgowych) u poszczególnych partnerów projektu. Partnerami projektu są: instytucje, firmy, miejsca wyszczególnione w Paszporcie (właściciele, zarządcy atrakcji/obiektów turystycznych wymienionych w Paszporcie). Uczestnikiem programu jest natomiast osoba fizyczna, która posiada Paszport.

Uczestnik programu zbiera punkty w formie pieczątki u poszczególnych Partnerów Projektu. Po zebraniu odpowiedniej liczby pieczątek może odebrać premię w postaci nagrody. Nagrodami są: mapy, gadżety promocyjne, kubki, publikacje, nakładki na tablice rejestracyjne z herbem (...), darmowe wstępy do wybranych atrakcji (...) (dla 30 laureatów), medale pamiątkowe, tytuł "Honorowego Obywatela (...)", bezpłatny weekendowy pobyt w (...) dla 2 osób (dla 4 laureatów). Darmowe wstępy do wybranych atrakcji (...) oraz bezpłatny weekendowy pobyt w (...) dla 2 osób przyznawane są w ramach losowania. Aby otrzymać nagrody w postaci darmowych wstępów do wybranych atrakcji (...) oraz bezpłatnego weekendowego pobytu w (...) uczestnik programu, który zgromadził odpowiednią liczbę pieczątek i zamierza wziąć udział w losowaniu musi przesłać swoje zgłoszenie do siedziby Organizatora. Nagrody nie podlegają wymianie na równowartość pieniężną i są ufundowane przez Powiat. Wartość pojedynczej nagrody typu mapy, gadżety promocyjne, kubki, publikacje, nakładki na tablice rejestracyjne z herbem (...) oraz narody w postaci darmowych wstępów do wybranych atrakcji (...) nie przekracza kwoty 200 zł.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż uczestnikiem programu może być każda osoba fizyczna posiadająca Turystyczny Paszport (...). Dotychczas osoby, którym przekazano nagrody w formie losowania miały miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie były pracownikami Organizatora i nie były z nim związane stosunkiem cywilnoprawnym. Ponieważ formularz zgłoszeniowy nie zawiera danych na temat prowadzonej przez uczestników działalności gospodarczej Organizator nie posiada informacji w tym zakresie. Osoby, które nie wypełniają formularzy zgłoszeniowych celem wzięcia udziału w losowaniu nagród w postaci darmowych wstępów oraz bezpłatnych weekendowych pobytów w (...) nie są rejestrowane, w związku z tym Organizator nie posiada żadnych informacji na ich temat. Wartość nagród w postaci medali pamiątkowych oraz tytułu "Honorowego Obywatela (...)" nie przekracza kwoty 200 zł. Wartość nagrody w postaci weekendowych pobytów w (...) dla 2 osób przekracza kwotę 200 zł, nie przekracza natomiast kwoty 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jak należy opodatkować powyższe nagrody (do jakich źródeł przychodów należy je zaliczyć oraz w jakiej wysokości pobrać podatek dochodowy od tych nagród).

2.

Czy korzystają one ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 i 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jaką informację podatkową należy wystawić uczestnikowi programu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się między innymi nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nagrody otrzymane przez uczestników programu w związku z udziałem w Programie promocyjnym należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Jeżeli wartość tych nagród nie przekracza kwoty 200 zł to korzystają one ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a. Natomiast, jeżeli wartość nagrody będzie wyższa niż 200 zł to należy uczestnikowi programu-podatnikowi wystawić po zakończeniu roku informację PIT-8C, na podstawie której podatnik samodzielnie opodatkuje to świadczenie w zeznaniu rocznym.

W przypadku nagród przyznanych w formie losowania, Zainteresowany uważa, że ma do czynienia z konkursem, ponieważ nagrody tej nie może otrzymać każda osoba, która zbierze odpowiednią ilość pieczątek. Ilość tych nagród jest ograniczona i finaliści są wybierani poprzez losowanie, a chęć udziału w losowaniu muszą dodatkowo zgłosić organizatorowi programu. W związku z tym, Wnioskodawca uważa, że nagrody przyznane w tej formie, których wartość nie przekracza kwoty 760 zł korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68, jako wygrane w konkursie ogłaszanym w środkach masowego przekazu (tj. internecie, który obecnie zgodnie z interpretacjami mieści się w tym pojęciu).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że nagrody przyznane uczestnikom programu bez losowania należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł. Jeżeli wartość nagrody nie przekroczy kwoty 200 zł będzie ona zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a. Gdy wartość tej nagrody przekroczy kwotę 200 zł. Organizator nie ma obowiązku poboru podatku dochodowego, musi natomiast uczestnikowi programu wystawić po zakończeniu roku informację PIT-8C. W sytuacji, gdyby nagrodę otrzymał pracownik organizatora lub osoba pozostająca z organizatorem w stosunku cywilnoprawnym, wówczas nie ma zastosowania zwolnienie z podatku dochodowego, a dla pracownika będzie to przychód ze stosunku pracy, opodatkowany zgodnie z art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku nagród przyznanych w formie losowania, Wnioskodawca uważa, że ma do czynienia z konkursem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ wartość nagrody nie przekracza kwoty 760 zł są one zwolnione z podatku dochodowego. W związku z tym, uczestnikowi programu nie należy wystawiać żadnej informacji podatkowej. Gdyby wartość nagrody przekroczyła kwotę 760 zł, wówczas byłaby opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem. W tym przypadku, uczestnik programu również nie otrzyma żadnej informacji podatkowej. Wartość podatku uczestnik programu musi wpłacić organizatorowi przed wydaniem nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej zaliczenia nagród do określonego źródła przychodu oraz opodatkowania nagród przyznanych uczestnikom programu bez losowania,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej opodatkowania nagród przyznanych w formie losowania.

Na wstępie tut. Organ wskazuje, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca powołał art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku oraz fakt, iż ww. ustawa nie zawiera w swej treści 21 ust. 1 pkt 68, tut. Organ przyjął, iż Wnioskodawca miał na uwadze art. 21 ust. 1 pkt 68 powołanej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został uregulowany w art. 10 ust. 1 cyt. ustawy. Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 powołanej ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Powiat zorganizował program promocyjny pod nazwą "Turystyczny Paszport (...)". Program ma na celu promocję atrakcji turystycznych pogranicza k-o. Program jest ogłoszony na ogólnodostępnej stronie internetowej. Warunkiem przystąpienia do programu jest posiadanie w formie papierowej Turystycznego Paszportu (...) (zwanego dalej Paszportem), który uprawnia do korzystania z przywilejów (rabatów cenowych, biletów ulgowych) u poszczególnych partnerów projektu. Partnerami projektu są: instytucje, firmy, miejsca wyszczególnione w Paszporcie (właściciele, zarządcy atrakcji/obiektów turystycznych wymienionych w Paszporcie). Uczestnik programu-osoba fizyczna, zbiera punkty w formie pieczątki u poszczególnych Partnerów Projektu. Po zebraniu odpowiedniej liczby pieczątek może odebrać premię w postaci nagrody. Nagrodami są: mapy, gadżety promocyjne, kubki, publikacje, nakładki na tablice rejestracyjne z herbem (...), darmowe wstępy do wybranych atrakcji (...) (dla 30 laureatów), medale pamiątkowe, tytuł "Honorowego Obywatela (...)", bezpłatny weekendowy pobyt w (...) dla 2 osób (dla 4 laureatów). Darmowe wstępy do wybranych atrakcji (...) oraz bezpłatny weekendowy pobyt w (...) dla 2 osób przyznawane są w ramach losowania. Aby otrzymać nagrody w postaci darmowych wstępów do wybranych atrakcji (...) oraz bezpłatnego weekendowego pobytu w (...) uczestnik programu, który zgromadził odpowiednią liczbę pieczątek i zamierza wziąć udział w losowaniu musi przesłać swoje zgłoszenie do siedziby Organizatora. Wartość pojedynczej nagrody typu mapy, gadżety promocyjne, kubki, publikacje, nakładki na tablice rejestracyjne z herbem (...), narody w postaci darmowych wstępów do wybranych atrakcji (...), medale pamiątkowe oraz tytuły "Honorowego Obywatela (...)" nie przekracza kwoty 200 zł. Wartość nagrody w postaci weekendowych pobytów w (...) dla 2 osób przekracza kwotę 200 zł, nie przekracza natomiast kwoty 760 zł.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w tych konkursach, które są zarówno organizowanej, jak i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu oraz konkursach z dziedziny: nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Zatem, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie miało zastosowanie. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego nie wynika natomiast, że Wnioskodawca (będący organizatorem konkursu) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że konkurs został ogłoszony na ogólnodostępnej stronie internetowej.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Brak jest w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie zarówno nagrody przyznawane uczestnikom programu, którzy zebrali punkty w formie pieczątek u poszczególnych Partnerów Projektu jak i nagrody dla osób, które zgromadziły odpowiednią liczbę pieczątek i zamierzają wziąć udział w losowaniu i przesyłają swoje zgłoszenie do siedziby Organizatora, nie stanowią nagród w konkursie.

Należy podkreślić, iż o zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Zatem, z uwagi na fakt, iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią konkursu, przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę, nagrody przyznane uczestnikom programu w formie losowania będą stanowić dla nich, w myśl art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy przychód z innych źródeł, który nie będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrody nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tych nagród co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (PIT-8C).

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Podstawową przesłanką omawianego zwolnienia jest otrzymanie od świadczeniodawcy nieodpłatnego świadczenia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia "nie wymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne". Zatem należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.

Przedmiotowe zwolnienie w praktyce ma zastosowanie do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno-reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne czy też wykonuje usługi wchodzące w zakresie działalności gospodarczej dokonującego świadczenia.

W prawie podatkowym brak jest definicji promocji. Wskazać jednak należy, że na potrzeby prawa podatkowego pod pojęciem promocji rozumieć należy ogół czynności związanych z oddziaływaniem na klientów i potencjalnych nabywców polegających na dostarczaniu informacji, argumentacji, obietnic, a także zachęty, skłaniającej do nabywania oferowanych produktów i usług, jak również wytwarzających przychylną opinię o firmie.

Przepisy ww. ustawy podatkowej nie zawierają również definicji pojęcia reklamy, którą w oparciu o definicje słownikowe można określić jako rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabywania towarów i korzystania z określonych usług. Reklama jest to oddziaływanie na zewnątrz na nieokreślonego kontrahenta, jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy, powszechny, nieprywatny charakter.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że program organizowany przez Wnioskodawcę ma na celu promocję atrakcji turystycznych pogranicza k-o. Osoby, którym dotychczas przekazano nagrody w formie losowania nie były pracownikami Organizatora i nie były z nim związane stosunkiem cywilnoprawnym. Ponieważ formularz zgłoszeniowy nie zawiera danych na temat prowadzonej przez uczestników działalności gospodarczej Organizator nie posiada informacji w tym zakresie. Osoby, które nie wypełniają formularzy zgłoszeniowych celem wzięcia udziału w losowaniu nagród w postaci darmowych wstępów oraz bezpłatnych weekendowych pobytów w (...) nie są rejestrowane, w związku z tym Organizator nie posiada żadnych informacji na ich temat.

Zatem nagrody przyznawane uczestnikom programu (osobom fizycznym, które nie są pracownikami świadczeniodawcy lub osobami pozostającymi ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym), jako nieodpłatne świadczenia, których celem przekazania jest promocja lub reklama regionu, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy

Natomiast, gdy jednorazowa wartość nieodpłatnego świadczenia przekroczy kwotę 200 zł stanowi dla świadczeniobiorców przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Wobec tego Wnioskodawca, zgodnie z art. 42a ww. ustawy, zobowiązany będzie do sporządzenia informacji według wzoru na druku PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego, następnego roku przekazać podatnikom oraz urzędom skarbowym, właściwym według ich miejsca zamieszkania.

Reasumując, nagrody przyznane uczestnikom programu należy zaliczyć do źródła przychodu o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Wnioskodawca nie jest obowiązany do obliczenia, poboru i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych. Nagrody przyznawane uczestnikom programu, jako nieodpłatne świadczenia, związane z promocją lub reklamą regionu, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy i w tym przypadku Zainteresowany nie wystawia żadnej informacji podatkowej. W przypadku, jeżeli przyznana przez Wnioskodawcę nagroda nie będzie podlegać zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68a, Zainteresowany ma obowiązek wystawić uczestnikowi programu po zakończeniu roku informację PIT-8C, na podstawie której podatnik samodzielnie opodatkuje to świadczenie w zeznaniu rocznym. Z uwagi na fakt, iż działania Wnioskodawcy opisane we wniosku nie stanowią konkursu, nagrody przyznane uczestnikom programu nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl