ILPB1/415-666/10-4/AO - Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wartości nagród przekazywanych klientom uczestniczącym w akcji promocyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-666/10-4/AO Zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wartości nagród przekazywanych klientom uczestniczącym w akcji promocyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 26 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 sierpnia 2010 r. nr ILPB1/415-666/10-2/AO wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 sierpnia 2010 r., natomiast w dniu 26 sierpnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 sierpnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie m.in. usług reklamowych i marketingowych.

Zainteresowany planuje w najbliższym czasie przeprowadzić na zlecenie Firmy -"ZIeceniodawca" akcję promocyjną jej towarów, w celu intensyfikacji sprzedaży.

Akcja promocyjna będzie polegała na tym, że uczestnik programu (kontrahent "Zleceniodawcy") kupując określoną grupę towarów, otrzymuje punkty, które następnie wymienia na nagrody w postaci:

* nagród rzeczowych,

* bonów X,

* doładowania kart pre-paid.

Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług będzie polegał na:

* zakupie na Jego rachunek upominków takich jak: odzież gastronomiczna, upominki konsumpcyjne, oraz bony X, uprawniające do wymiany na towar (na postawie wcześniej otrzymanego od Zleceniodawcy zamówienia),

* odpowiednie opakowanie, adresowanie oraz dostarczenie nagród dla ich odbiorców,

* zasilanie na Jego rachunek kart pre-paid,

* realizacja innych programów lojalnościowych.

Organizowanie przez Wnioskodawcę akcji na rzecz klientów "Zleceniodawcy" musi odbywać się ściśle według ustalonego przez niego regulaminu i będzie ściśle związana ze sprzedażą jego produktów. Wartość nagród obliczana będzie w każdym przypadku jako pewien procent od zakupów realizowanych przez odbiorcę nagrody.

Ponieważ ze wstępnego regulaminu sprzedaży wynika wprost, że firma Zainteresowanego będzie płatnikiem podatku dochodowego, zamierza On na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zryczałtowany 10% podatek dochodowy tylko w przypadku przekazania uczestnikowi konkursu jednorazowej nagrody o wartości przekraczającej 760 zł i odprowadzenie go na rachunek bankowy właściwego Urzędu Skarbowego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż nagrody przekazywane przez Jego firmę w imieniu sprzedawcy premiowanych produktów będą otrzymywały osoby, które nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wartość nagród przekazywanych za pośrednictwem firmy Wnioskodawcy (organizatora akcji) w imieniu "Zleceniodawcy" - sprzedawcy premiowanych produktów, bezpośrednio dla odbiorców nagród (klientów sprzedawcy) można uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową i zastosować zwolnienie z opodatkowania dla nagród o wartości nie przekraczającej jednorazowej kwoty 760 zł, a w przypadku jej przekroczenia opodatkować nadwyżkę ponad kwotę 760 zł.

2.

Czy należy wystawić informację PIT-8C dla świadczeniobiorcy w przypadku, gdy zostanie zastosowane zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazywane za pośrednictwem Jego firmy (organizatora sprzedaży) nagrody, bez względu na to w jakiej będą one postaci, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analizując wymieniony w zdaniu wcześniejszym przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można jednoznacznie stwierdzić, iż ograniczenie zostało wprowadzone co do wartości kwotowej nagrody a nie jej postaci. W związku z tym, należy uznać, że każda nagroda lub wygrana (rzeczowa lub pieniężna) związana ze sprzedażą premiową, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł będzie korzystała ze zwolnienia podatkowego.

Pojęcie sprzedaży premiowej nie występuje w żadnych przepisach podatkowych, dlatego też powszechnie definiuje się je w oparciu o dostępne reguły wykładni, które definiują dwa pojęcia tj. sprzedaż oraz premia.

Umowa sprzedaży została uregulowana w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuję się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest umową dwustronnie obowiązującą w związku z czym ma charakter umowy wzajemnej.

Przez premię z kolei uznać należy nagrodę za coś, czyli dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (wynika tak z Nowego Słownika Języka Polskiego, PWN, Warszawa 2003).

W związku z tym, należy uznać, że jest to świadczenie, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Z punktu widzenia konstrukcji cechą sprzedaży premiowej jest fakt, iż wydanie nagrody (premii) nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego jaką jest przyrzeczenie publiczne, co do wydania nagrody każdemu, kto dokona określonej czynności (w tym przypadku dokona zakupu towarów w ilości przekraczającej, jednorazowo bądź w oznaczonym przedziale czasu określonej ilości).

Sprzedaż produktów "Zleceniodawcy" uprawniających następnie do otrzymania nagrody posiada jak najbardziej cechy sprzedaży premiowej. Podatnikami w tym przypadku będą jego klienci (czyli odbiorcy nagród), których nie można pozbawić prawa skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania jakie daje im art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że nie ma tutaj najmniejszego znaczenia, iż będzie występował w roli organizatora akcji, działającego na zlecenie i w imieniu sprzedawcy premiowanych produktów a nie jako bezpośredni sprzedawca.

Istotne dla sprawy będzie to, kto jest stroną transakcji sprzedaży dającej prawo w dalszym etapie do otrzymania przysługującej mu nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla upominków wręczanych przez Niego w imieniu sprzedawcy klientom premiowanych produktów zastosowanie będzie miał przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zwolnienie od podatku będzie miało zastosowanie tylko do nagród o jednorazowej wartości nieprzekraczającej 760 zł. Nagrody, których jednorazowa wartość wyniesie 761 zł i więcej będą w całości podlegały opodatkowaniu podatkiem zryczałtowanym według stawki 10%. Stanowi o tym art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym, od dochodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym, Zainteresowany uważa, że cytowane wyżej przepisy ustawy przemawiają (w przypadku powstania obowiązku podatkowego) za tym, aby pobrać zryczałtowany 10% podatek od całości nagrody lub wygranej, a nie tylko w odniesieniu do nadwyżki ponad kwotę wolną 760 zł.

Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku wystawiania informacji PIT-8C, ponieważ zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nagród do kwoty 760 zł, stanowi dla klientów zwolniony od podatku przychód z "innych źródeł" i w związku z tym informacji PIT-8C nie ma obowiązku sporządzać.

W przypadku zaś przekazania nagród o wartości przekraczającej kwotę 760 zł, od których jako płatnik zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Zainteresowany jest zobowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy, zobowiązany jest zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy do sporządzenia rocznej informacji PIT-8AR w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym oraz przekazania jej właściwemu miejscowo naczelnikowi urzędu skarbowego według miejsca zamieszkania płatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Należy podkreślić, iż aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

"Sprzedaż premiowa" jest formą umowy sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie m.in. usług reklamowych i marketingowych. Zainteresowany planuje w najbliższym czasie przeprowadzić na zlecenie Firmy - "ZIeceniodawca" akcję promocyjną jej towarów, w celu intensyfikacji sprzedaży. Akcja promocyjna będzie polegała na tym, że uczestnik programu (kontrahent "Zleceniodawcy") kupując określoną grupę towarów, otrzymuje punkty, które następnie wymienia na nagrody. Organizowanie przez Wnioskodawcę akcji na rzecz klientów "Zleceniodawcy" musi odbywać się ściśle według ustalonego przez niego regulaminu i będzie ściśle związana ze sprzedażą jego produktów. Nagrody przekazywane przez Jego firmę w imieniu sprzedawcy premiowanych produktów będą otrzymywały osoby, które nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, nagrody przekazywane przez Wnioskodawcę w imieniu sprzedawcy premiowanych produktów dla osób nie prowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej, które kupują określoną grupę towarów można uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową. Nagrody te korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zatem, opodatkowaniu zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy będą podlegały w całości wygrane, których wartość przekroczy 760 zł.

W przypadku gdy jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł, wówczas stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dający nagrodę, zobowiązany jest do poboru zryczałtowanego podatku od całości wartości wygranej, gdyż jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę warunkującą zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tekst jedn. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia

Natomiast na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Reasumując, wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł, przekazywanych za pośrednictwem firmy Wnioskodawcy (organizatora akcji) w imieniu "Zleceniodawcy" - sprzedawcy premiowanych produktów, bezpośrednio dla odbiorców nagród (klientów sprzedawcy) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, po stronie Wnioskodawcy nie istnieje obowiązek sporządzania informacji PIT-8C. Natomiast nagrody, których jednorazowa wartość przekracza 760 zł, będą w całości podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl