ILPB1/415-649/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-649/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 20 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 6 sierpnia 2009 r., znak ILPB1/415-649/09-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 sierpnia 2009 r., a w dniu 20 sierpnia 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 17 sierpnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Działalność polegałaby na świadczeniu usług wykonywania projektów architektoniczno-budowlanych budynków, usług kierownika budowy polegające na sprawowaniu nadzoru budowlanego (inwestorskiego) nad prowadzonymi robotami. Ww. usługi sklasyfikowane są: według PKWiU 2008 pod numerem: 71.1, według PKWiU 2004 pod numerem: 74.20 oraz według PKWiU 1997 pod numerem: 74.20. Do świadczenia ww. usług Wnioskodawca zatrudniłby osobę z wykształceniem technika budowlanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. rodzaj usług może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z ww. usług jako przychody z wykonywania wolnego zawodu zostały wyłączone z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1995 r. (Dz. U. Nr 148, poz. 719). Za przychody uzyskane z wykonywania wolnego zawodu zgodnie z art. 14a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 z późn. zm.) uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności między innymi przez techników budowlanych. Osobiste wykonywanie wolnego zawodu oznacza wykonywanie działalności bez zatrudnienia osób na podstawie umów o pracę oraz umów zlecenia i o dzieło.

Jeśli działalność, którą Wnioskodawca wykonywałby, prowadzona byłaby przy zatrudnianiu jednej osoby z wykształceniem technika budowlanego to byłaby sytuacja gdzie podatnik zatrudnia osoby wykonujące usługi związane bezpośrednio z danym zawodem. Przychodów z tej działalności nie zalicza się wtedy do wolnych zawodów, o których mowa w art. 14a ustawy lecz zalicza się je do przychodów (art. 14 ustawy) z pozostałej pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z powyższym podatnikowi przysługiwałoby prawo do rozliczania się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych o ile spełniłby pozostałe warunki. Biorąc jednak pod uwagę załącznik do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który przedstawia wykaz rodzajów usług, które zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem, to począwszy od roku 2004 załącznik ten wymieniał nr PKWiU 74.20.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę wyżej opisane okoliczności, jeżeli Wnioskodawca obecnie chciałby rozpocząć prowadzenie takiej działalności to musiałby opodatkować przychody z takich usług podatkiem dochodowym od osób fizycznych wg zasad ogólnych, ponieważ prawo do rozliczenia się z tego rodzaju działalności wszyscy podatnicy utracili z dniem 1 stycznia 2004 r., kiedy to weszła w życie znowelizowana ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym wraz z załącznikiem, który przedstawił wykaz rodzajów usług, które zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Powyższy przepis wprowadzony został przez art. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1958 z późn. zm.) z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2004 r.

Ustawa ta wprowadziła również załącznik obejmujący wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W poz. 15 tego załącznika wymienione zostały usługi architektoniczne i inżynierskie (PKWiU symbol 74.2.).

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż świadczenie usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU symbol 74.20.), wyłącza Wnioskodawcę z możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług a nie symbolu PKD zamieszczonego we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl