ILPB1/415-615/10-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-615/10-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku zbycia akcji przez pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku zbycia akcji przez pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) oraz X należą do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa).

W dniu 16 kwietnia 2010 r., w związku z osiągnięciem w 2009 r. przez Grupę określonego poziomu wyników finansowych, Walne Zgromadzenie X podjęło decyzję o udziale pracowników spółek należących do Grupy w Globalnym Programie Motywacyjnym (ang. Global lncentive Programme, dalej: GIP).

W ramach GIP, pracownikom spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Spółki, zostaną przydzielone istniejące akcje X. Przydział akcji uzależniony jest od spełnienia warunku, aby dany pracownik był zatrudniony przez cały 2009 rok oraz aby stosunek zatrudnienia wciąż istniał w momencie przyznawania akcji.

UZASADNIENIEm przeprowadzenia GIP jest jego motywacyjna funkcja, ponieważ pracownicy stając się akcjonariuszami X (a zatem pośrednio jednocześnie udziałowcami własnych pracodawców) są dodatkowo zachęcani do pracy w celu maksymalizacji zysków osiąganych przez poszczególne podmioty wchodzące w skład Grupy.

Akcje będą przydzielane nieodpłatnie na rzecz pracowników poszczególnych spółek, w tym pracowników Spółki. Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę, akcje nie mogą być zbyte w jakikolwiek sposób przez okres jednego roku od momentu ich przydzielenia danemu pracownikowi Spółki, aczkolwiek już w momencie przydzielenia akcji pracownik będzie dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom. Ostatecznym warunkiem przydzielenia akcji danemu pracownikowi Spółki jest wyrażenie przez niego zgody na ich otrzymanie. W związku z przekazaniem pracownikom Spółki informacji o zasadach "przydziału" akcji, generalnie przyjmuje się, że pracownicy wyrazili zgodę na przydzielenie im akcji w sposób dorozumiany, jeśli nie poinformowali pracowników pionu finansowego Spółki o braku swojej zgody na udział w programie. Jednocześnie, Spółka będzie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP w zakresie akcji przydzielanych Jej pracownikom.

Pracownicy Spółki, którym przyznano w ramach GIP akcje, są polskimi rezydentami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika w przypadku zbycia akcji przez pracowników.

Czy w przypadku uznania, iż sprzedaż akcji przydzielonych w ramach GIP stanowi dochód z kapitałów pieniężnych Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie On zobowiązany do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji w odniesieniu do pracowników Spółki, którzy dokonali sprzedaży uprzednio przydzielonych im w ramach GIP akcji.

Zdaniem Spółki, sprzedaż akcji w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 1a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi stanowi sprzedaż papierów wartościowych, a tym samym przychody uzyskane z takiego zbycia stanowią, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z kapitałów pieniężnych podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z zastosowaniem liniowej stawki w wysokości 19%. Natomiast, zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania przy sprzedaży akcji jest dochód stanowiący różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z faktem, iż akcje zostały przydzielone bez ponoszenia opłat, tj. pracownicy w momencie przydzielenia akcji nie ponieśli żadnych kosztów bezpośrednio związanych z nabyciem tych akcji, przy kalkulacji podstawy opodatkowania dany pracownik Spółki nie będzie mógł pomniejszyć przychodu uzyskanego z tytułu realizacji transakcji sprzedaży akcji o koszty uzyskania przychodów, określone jako wydatki poniesione w związku z ich nabyciem, jakkolwiek przychód uzyskany ze sprzedaży akcji będzie mógł zostać pomniejszony o koszty sprzedaży i nabycia tych akcji, w tym np. opłaty maklerskie, koszty prowizji, itp.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż pisma urzędów skarbowych odnoszące się do omawianej kwestii (w tym m.in. pismo Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1471 /PDF/415/31/06/PP oraz pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1472/RPŁ/415-11/05/OKP) wskazują, iż w przypadku uczestnictwa w programach motywacyjnych, których zasady są podobne do GIP wprowadzonego w przypadku Spółki, przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia przez pracownika akcji i powinien być traktowany jako przychód z kapitałów pieniężnych.

Mając na uwadze fakt, iż zbycie akcji stanowi zbycie papierów wartościowych Spółka pragnie wskazać na przepis art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym osoby prawne są zobowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym przesłać imienne informacje dotyczące, między innymi, wysokości dochodu z odpłatnego zbycia papierów wartościowych uzyskanego przez podatnika (informacja PIT-8C).

Spółka pragnie jednak podkreślić, iż w omawianym stanie faktycznym nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu (Spółka jest jedynie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP), ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników. Stanowisko to pośrednio potwierdza Ministerstwo Finansów w swoim piśmie z 18 marca 2004 r. (nr PB5/RD-033-2-106/04) w sprawie opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych, w którym Minister odnosi obowiązek wypełniania i składania informacji PIT-8C wyłącznie do biur maklerskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c).

Natomiast za przychody z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a cyt. ustawy uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy, dochodem o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub art. 23 ust. 1 pkt 38.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach GIP, pracownikom spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Spółki, zostaną przydzielone istniejące akcje X. Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę, akcje nie mogą być zbyte w jakikolwiek sposób przez okres jednego roku od momentu ich przydzielenia danemu pracownikowi Spółki, aczkolwiek już w momencie przydzielenia akcji pracownik będzie dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom. Ostatecznym warunkiem przydzielenia akcji danemu pracownikowi Spółki jest wyrażenie przez niego zgody na ich otrzymanie. W związku z przekazaniem pracownikom Spółki informacji o zasadach "przydziału" akcji, generalnie przyjmuje się, że pracownicy wyrazili zgodę na przydzielenie im akcji w sposób dorozumiany, jeśli nie poinformowali pracowników pionu finansowego Spółki o braku swojej zgody na udział w programie. Jednocześnie, Spółka będzie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP w zakresie akcji przydzielanych Jej pracownikom.

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

Przepis ten nakłada obowiązek sporządzenia imiennej informacji PIT-8C o wysokości dochodu z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na wszystkie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Z literalnego brzmienia art. 39 ust. 3 ww. ustawy wynika zatem, że przepis ten obowiązuje zarówno instytucje finansowe pośredniczące w obrocie papierami wartościowymi (np. biura maklerskie), jak i inne podmioty wypłacające lub pośredniczące w uzyskaniu określonych dochodów przez podatnika (np. bezpośrednich nabywców papierów wartościowych).

Analizując treść przepisu art. 39 ust. 3 cyt. ustawy należy mieć na uwadze cel sporządzenia i przekazywania informacji PIT-8C. Stanowi ona bowiem dla podatnika uzyskującego dochód z kapitałów pieniężnych podstawę do wypełnienia zeznania podatkowego PIT-38, a dla urzędu skarbowego informację, iż podatnik uzyskał taki dochód.

W złożonym wniosku Spółka podkreśliła, iż w omawianym stanie faktycznym nie będzie podmiotem pośredniczącym w transakcji zakupu (Spółka jest jedynie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP), ani też nie będzie podmiotem dokonującym zakupu akcji od pracowników.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe przepisy, Spółka nie będzie zobowiązana do sporządzenia i przesłania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji PIT-8C lub jakichkolwiek innych informacji w odniesieniu do pracowników, którzy dokonają sprzedaży uprzednio przydzielonych im w ramach GIP akcji.

Reasumując, w przypadku sprzedaży akcji przydzielonych w ramach GIP przez pracowników Spółki, w związku z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego PIT-8C lub jakichkolwiek innych dokumentów informacyjnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w dniu 23 sierpnia 2010 r. wydano odrębną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu otrzymania przez pracowników bezpłatnych akcji nr ILPB1/415-615/10-2/AO.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną z dnia 23 sierpnia 2010 r. nr ILPB4/423-60/10-2/DS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl