ILPB1/415-615/10-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-615/10-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu otrzymania przez pracowników bezpłatnych akcji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu otrzymania przez pracowników bezpłatnych akcji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) oraz X należą do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa).

W dniu 16 kwietnia 2010 r., w związku z osiągnięciem w 2009 r. przez Grupę określonego poziomu wyników finansowych, Walne Zgromadzenie X podjęło decyzję o udziale pracowników spółek należących do Grupy w Globalnym Programie Motywacyjnym (ang. Global lncentive Programme, dalej: GIP).

W ramach GIP, pracownikom spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Spółki, zostaną przydzielone istniejące akcje X. Przydział akcji uzależniony jest od spełnienia warunku, aby dany pracownik był zatrudniony przez cały 2009 rok oraz aby stosunek zatrudnienia wciąż istniał w momencie przyznawania akcji.

UZASADNIENIEm przeprowadzenia GIP jest jego motywacyjna funkcja, ponieważ pracownicy stając się akcjonariuszami X (a zatem pośrednio jednocześnie udziałowcami własnych pracodawców) są dodatkowo zachęcani do pracy w celu maksymalizacji zysków osiąganych przez poszczególne podmioty wchodzące w skład Grupy.

Akcje będą przydzielane nieodpłatnie na rzecz pracowników poszczególnych spółek, w tym pracowników Spółki. Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę, akcje nie mogą być zbyte w jakikolwiek sposób przez okres jednego roku od momentu ich przydzielenia danemu pracownikowi Spółki, aczkolwiek już w momencie przydzielenia akcji pracownik będzie dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom. Ostatecznym warunkiem przydzielenia akcji danemu pracownikowi Spółki jest wyrażenie przez niego zgody na ich otrzymanie. W związku z przekazaniem pracownikom Spółki informacji o zasadach "przydziału" akcji, generalnie przyjmuje się, że pracownicy wyrazili zgodę na przydzielenie im akcji w sposób dorozumiany, jeśli nie poinformowali pracowników pionu finansowego Spółki o braku swojej zgody na udział w programie. Jednocześnie, Spółka będzie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP w zakresie akcji przydzielanych Jej pracownikom.

Pracownicy Spółki, którym przyznano w ramach GIP akcje, są polskimi rezydentami w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika z tytułu otrzymania przez pracowników bezpłatnych akcji.

Czy przydzielenie akcji powoduje po stronie danego pracownika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przydzielenie akcji pracownikom Spółki w ramach GIP nie będzie stanowiło po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Spółka nie będzie obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, przy czym wartość pieniężną świadczeń w naturze oraz wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń, w myśl art. 11 ust. 2 i ust. 2a pkt 4 ww. ustawy, określa się co do zasady na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku pracy uważa się m.in. wartość pieniężną świadczeń w naturze jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, iż w świetle przytoczonych wyżej przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieodpłatne przydzielenie akcji pracownikom Spółki w ramach GIP nie będzie stanowiło nieodpłatnego świadczenia, a tym samym nie powstanie jakikolwiek przychód (w tym ze stosunku pracy) po stronie pracownika, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Spółki, przychód z akcji powstanie dopiero w momencie uzyskania przez pracownika rzeczywistej korzyści finansowej, tj. w momencie otrzymania dywidendy lub w momencie odpłatnego zbycia akcji, jako że cechą papierów wartościowych (czym niewątpliwie są akcje) jest to, że generują dochód w przyszłości. Tym samym, Spółka jako płatnik nie będzie obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Spółka pragnie podkreślić, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w następujących pismach organów skarbowych:

1) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 września 2009 r. o sygn. III SA/Wa 411/09: "Rację ma Skarżąca wskazując, że uzyskanie akcji dyskontowych prawem dysponowania nimi jak właściciel jest ograniczone, gdyż przez okres 3 lat akcje dyskontowe nie mogą być przedmiotem obrotu gospodarczego, dlatego też samo przyznanie tych akcji (...) nie powoduje powstania po stronie uczestników programu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym w ocenie Sądu nie można przyjąć, iż nabycie akcji (...) jest związane z otrzymaniem świadczenia nieodpłatnego i zastosowanie miały przepisy dotyczące określenia wartości świadczeń nieodpłatnych tj. art. 11 ust. 2a i 2b u.p.d.o.f. (...)

Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie (...)."

2) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2009 r. o sygn. III SA/Wa 570/09: "Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f., nie uważa się za koszt uzyskania przychodów - wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych (...); wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych (...).

Należy zwrócić uwagę, iż przepis ten dotyczy zarówno objęcia jak i nabycia akcji. W obu tych przypadkach wydatki poczynione na objęcie lub nabycie akcji (również, tak jak w niniejszej sprawie, na warunkach preferencyjnych, czyli poniżej cen rynkowych) mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów dopiero przy ustalaniu dochodu w momencie odpłatnego zbycia tych akcji. Stanowi to istotny argument, iż również w przypadku nabywania akcji na preferencyjnych warunkach, podlegający opodatkowaniu ("rzeczywisty dochód") pojawia się dopiero w momencie zbywania akcji."

3)

interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie o sygn. IPPB2/415-756/09-2/AS, w której organ odstąpił od uzasadnienia prawnego uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: "Realne przysporzenie majątkowe Uczestnik Programu może otrzymać dopiero w momencie sprzedaży akcji (...). Dlatego też sprzedaż akcji Spółki (...) przez Uczestników będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (nie licząc potencjalnych wypłat dywidend)."

4)

pisma Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1471/DPF/415/26/06/PP, o sygn. 1471/DPF/415/31/06/PP i o sygn. 1471/DPF/415/101/06/PP: " (...) nieodpłatne przekazanie akcji z ograniczoną zbywalnością nie powoduje powstania przychodu u pracowników w dacie realizacji praw pracowników wynikających z wyżej opisanych Programów, tj. w dniu przyznania (...) akcji (...).

Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji przez pracodawcę (...). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłość w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji.

Powyższe stanowisko potwierdza zapis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia jednostek uczestnictwa.

Wobec powyższego przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie sprzedaży przez pracowników akcji (...)."

5) pismo Izby Skarbowej w Rzeszowie o sygn. IS.1/2-415/220/04: " (...) nabycia (...) akcji francuskiej spółki dominującej z 20-procentowym rabatem obliczonym w stosunku do ceny emisyjnej akcji nie można w tym przypadku traktować jako nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, skutkującego powstaniem przychodu. Akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji.

Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia. Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy ceną nabycia, a ceną rynkową. Powyższe stanowisko potwierdza zapis art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym dochodu z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także umorzenia jednostek uczestnictwa. Wobec tego przychód powstanie dopiero w momencie sprzedaży nabytych akcji. Przychód uzyskany z tego tytułu należy zakwalifikować jako przychód z kapitałów pieniężnych (...)."

6)

pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1472/RPŁ/415-50/05/PK: " (...) w przypadku nabycia akcji po cenie niższej niż rynkowa (a więc również nieodpłatnie - komentarz Spółki) nie powstanie przychód w rozumieniu ww. ustawy, gdyż różnica jest jedynie dochodem potencjalnym, a podatkowi podlegają przychody otrzymane, pozostawione do dyspozycji lub (w przypadku niektórych źródeł przychodów) należne. Przychód w takim przypadku może powstać dopiero w momencie sprzedaży lub odpłatnego zbycia tych akcji albo w momencie otrzymania dywidendy (...)."

7)

pismo Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola o sygn. US40/DF1/415-41/111/2005: " (...) nabywając akcje Spółki po cenie niższej od ceny rynkowej (a więc również nieodpłatnie - komentarz Spółki) nie uzyska Pani przychodu w momencie ich nabycia, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przychód powstanie w momencie sprzedaży tak nabytych akcji (...).

Oznacza to, że przychód z ww. tytułu powstaje w dacie przeniesienia własności zbywanych papierów wartościowych (akcji) (...)."

8) pismo Trzeciego Urzędu Skarbowego w Gdańsku o sygn. DF/415-675/05/FW: " (...) podatnik nabywając akcje po cenach preferencyjnych (a więc również nieodpłatnie - komentarz Spółki) nie uzyskał przychodu w momencie ich nabycia w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym.

Powstały przychód z udzielonego upustu przy zakupie akcji będzie skutkował zwiększeniem podstawy opodatkowania z tytułu zbycia tych akcji."

9) pismo Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie o sygn. 1472/RPŁ/415-11/05/OKP: " (...) jakkolwiek przychód nie powstanie (...) w momencie realizacji wynikającego z warrantu prawa do objęcia akcji (a więc również - zdaniem Spółki-otrzymania akcji) to w chwili zbycia akcji lub realizacji praw wynikających z papierów wartościowych (...) powstanie przychód, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl postanowień art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Zgodnie z art. 11 ust. 2b cyt. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach GIP, pracownikom spółek należących do Grupy, w tym pracownikom Spółki, zostaną przydzielone istniejące akcje X. Przydział akcji uzależniony jest od spełnienia warunku, aby dany pracownik był zatrudniony przez cały 2009 rok oraz aby stosunek zatrudnienia wciąż istniał w momencie przyznawania akcji. Uzasadnieniem przeprowadzenia GIP jest jego motywacyjna funkcja, ponieważ pracownicy stając się akcjonariuszami X (a zatem pośrednio jednocześnie udziałowcami własnych pracodawców) są dodatkowo zachęcani do pracy w celu maksymalizacji zysków osiąganych przez poszczególne podmioty wchodzące w skład Grupy. Akcje będą przydzielane nieodpłatnie na rzecz pracowników poszczególnych spółek, w tym pracowników Spółki. Zgodnie z polityką przyjętą przez Grupę, akcje nie mogą być zbyte w jakikolwiek sposób przez okres jednego roku od momentu ich przydzielenia danemu pracownikowi Spółki, aczkolwiek już w momencie przydzielenia akcji pracownik będzie dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom. Ostatecznym warunkiem przydzielenia akcji danemu pracownikowi Spółki jest wyrażenie przez niego zgody na ich otrzymanie. W związku z przekazaniem pracownikom Spółki informacji o zasadach "przydziału" akcji, generalnie przyjmuje się, że pracownicy wyrazili zgodę na przydzielenie im akcji w sposób dorozumiany, jeśli nie poinformowali pracowników pionu finansowego Spółki o braku swojej zgody na udział w programie. Jednocześnie, Spółka będzie obciążana kosztami uczestnictwa pracowników Spółki w GIP w zakresie akcji przydzielanych Jej pracownikom.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabycie akcji w sposób nieodpłatny przez pracowników, którzy już w momencie przydzielenia akcji będą dysponować prawami i przywilejami należnymi akcjonariuszom, spowoduje powstanie po ich stronie przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nastąpi bowiem przysporzenie majątkowe w związku z faktem, iż pracownik na nabycie akcji nie poniesie wydatków. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskany przychód (nieodpłatne świadczenie) odpowiadać będzie wartości otrzymanych przez pracownika nieodpłatnie akcji.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż kosztami uczestnictwa pracowników w Globalnym Programie Motywacyjnym będzie obciążany Wnioskodawca (pracodawca). Wobec tego, wartość otrzymanych od pracodawcy świadczeń w postaci sfinansowania za pracownika kosztów nabycia akcji stanowić będzie przychód pracownika ze stosunku pracy, o jakim mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek poboru podatku przez płatnika z tego tytułu wynika z dyspozycji art. 31 ww. ustawy.

W myśl przepisu art. 31 cyt. ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zatem, stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jest obowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 32 tej ustawy.

Reasumując, przydzielenie akcji spowoduje po stronie danego pracownika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca jest obowiązany jako płatnik do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie zdarzenia przyszłego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w dniu 23 sierpnia 2010 r. wydano odrębną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku zbycia akcji przez pracowników nr ILPB1/415-615/10-3/AO.

Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych został rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną z dnia 23 sierpnia 2010 r. nr ILPB4/423-60/10-2/DS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl