ILPB1/415-572/09-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-572/09-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2009 r. (data wpływu 15 maja 2009 r.), uzupełnionym w dniu 29 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 maja 2009 r., znak ILPB1/415-572/09-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 maja 2009 r., a w dniu 29 maja 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w najbliższym czasie zamierza zacząć produkcję z jednoczesnym handlem poprzez internet urządzenia elektronicznego, tzw. interfejsów służących do diagnostyki elektroniki samochodowej (PKD 2007 26.51.Z). Przedmiotowe urządzenie jest pośrednikiem między elektroniką samochodu a komputerem PC (przewód o długości 1 m zakończony obudową z zamontowaną elektroniką i wtyczką do gniazda diagnostycznego).

Urządzenie jest montowane tylko w czasie diagnostyki elektroniki samochodu i służy do odczytu parametrów ich regulacji oraz kasowania błędów. Po dokonaniu diagnostyki jest odłączane od samochodu. Urządzenie to spełnia tymczasową rolę, tj. na czas regulacji i naprawy spełniają narzędzia takie jak klucze, śrubokręty itp. Roczny dochód z produkcji i handlu tego urządzenia wynosiłby 5000-6000 zł. Ponadto Wnioskodawca informuje, że działalność ta byłaby dodatkową, gdyż pracuje w przedsiębiorstwie na całym etacie i traktuje to jednocześnie z dokształcaniem z zawodem inżyniera elektronika.

Wnioskodawca podaje, że najbardziej odpowiednią forma rozliczania ww. działalności byłby ryczałt, z uwagi na ww. czynniki i roczny przychód, który nie przekraczałby 6.000,00 zł.

Zainteresowany wskazuje, że wątpliwość w stosowaniu ryczałtu wzbudza zapis ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (stan prawny na styczeń 2007 r.) - art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) w myśl którego opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Ponadto Wnioskodawca jako symbol świadczonych usług podaje 33.20.99-00.00 - usługi związane z produkcją przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno-pomiarowych, testujących, nawigacyjnych i podobnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym Wnioskodawca prosi o jednoznaczną odpowiedź - czy przedmiotowe urządzenia są akcesoriami czy nie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe urządzenia nie są akcesoriami, gdyż nie są częściami, ani wyposażeniem samochodu jak opony, wycieraczki, liczniki szybkości itp.

Jednocześnie Zainteresowany nadmienia, że zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym - "podatnik traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z działalności o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3-4 tej ustawy oraz od tego dnia musi opłacać podatek dochodowy określony na zasadach ogólnych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5a definiuje pojęcie towary handlowe (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Przepisy art. 12 ww. ustawy określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość zryczałtowanej stawki podatkowej. Zatem klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wg PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi związane z produkcją przyrządów, aparatów i urządzeń kontrolno-pomiarowych, testujących, nawigacyjnych i podobnych oznaczonych symbolem PKWiU 33.20.99-00.00.

Natomiast usługi w zakresie handlu częściami zamiennymi są sklasyfikowane odrębnie pod symbolem PKWiU 50.30 - usługi w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów samochodowych.

Tak więc przedmiotowe urządzenia elektroniczne nie są akcesoriami.

Zatem wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie ma w tym przypadku zastosowania, wobec czego prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza w zakresie opisanym we wniosku podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl