ILPB1/415-539/08-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-539/08-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki cywilnej przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 23 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 4 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty złożonych deklaracji podatkowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty złożonych deklaracji podatkowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 28 lipca 2008 r., znak ILPB1/415-539/08-2/AA, ILPP1/443-526/08-2/HW na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 31 lipca 2008 r., a w dniu 4 sierpnia 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał w 2003 i 2005 r. ze Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (obecnie w likwidacji) umowy o obsługę procesu sprzedaży nieruchomości mieszkalnych. Przedmiotem umowy było znalezienie klientów, podpisanie z nimi umów sprzedaży nieruchomości i późniejsza ich obsługa, tzw. posprzedażowa. Zgodnie z zapisami umowy za wyżej wymienione czynności Wnioskodawcy przysługiwało wynagrodzenie prowizyjne. Faktury za wykonane przez Wnioskodawcę czynności zostały wystawione w 2005 i 2006 r., a podatki z nich wynikające (VAT i podatek dochodowy od osób fizycznych), naliczone i odprowadzone w ustawowym terminie na konto urzędu skarbowego. Również kontrahent przyjął faktury do swojej ewidencji księgowej, pomniejszył należne podatki oraz dokonał pełnej płatności wynagrodzenia na konto Wnioskodawcy.

Na początku 2007 r. kontrahent został postawiony w stan likwidacji, a jego likwidator zakwestionował umowy na podstawie których zostały wystawione przez Wnioskodawcę faktury, jednocześnie żądając zwrotu całości wynagrodzenia. Obecnie w Sądzie Okręgowym we W. toczy się sprawa o zwrot wynagrodzenia prowizyjnego. Pierwszym postanowieniem w tej sprawie - uznającym roszczenie kontrahenta za uprawdopodobnione - było ustanowienie zabezpieczenia na majątku wspólników (hipoteka przymusowa na nieruchomościach, zajęcie posiadanych udziałów w spółkach, zajęcie rachunków bankowych) na kwotę blisko 6 mln zł. Decyzja Sądu spowodowała całkowite uniemożliwienie prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę oraz możliwość bieżącego regulowania zobowiązań podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekty złożonych deklaracji podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy i kiedy będzie przysługiwało podatnikowi prawo do skorygowania deklaracji podatkowej PIT-5L za okresy, w których zostały ujęte kwestionowane przez kontrahenta faktury prowizyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do korekty deklaracji PIT-5L za okresy, w których ujęto w ewidencji księgowo-podatkowej kwestionowane przez kontrahenta faktury prowizyjne będzie przysługiwało z dniem wydania przez Sąd Okręgowy postanowienia o uprawdopodobnieniu roszczenia i ustanowienia zabezpieczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca za wykonane czynności, których przedmiotem było znalezienie klientów, podpisanie z nimi umów sprzedaży nieruchomości i późniejsza ich obsługa, w 2003 i 2005 r. wystawił faktury VAT i odprowadził należny podatek od towarów i usług oraz podatek dochodowy od osób fizycznych. Kontrahent przyjął faktury do swojej ewidencji księgowej, pomniejszył należne podatki oraz dokonał pełnej płatności wynagrodzenia na konto Wnioskodawcy. Na początku 2007 r. kontrahent został postawiony w stan likwidacji, a jego likwidator zakwestionował umowy na podstawie, których zostały wystawione przez Wnioskodawcę faktury jednocześnie żądając zwrotu całości wynagrodzenia. Obecnie toczy się w Sądzie Okręgowym we W. sprawa o zwrot wynagrodzenia prowizyjnego.

Stan faktyczny sprawy wskazuje, iż ww. usługi zostały wykonane. Zatem skoro przedmiotowe faktury dokumentowały wykonanie tych usług, a dokumenty zostały wprowadzone do obrotu prawnego - o czym świadczy fakt, iż kontrahent przyjął faktury do swojej ewidencji księgowej, pomniejszył należne podatki oraz dokonał pełnej płatności wynagrodzenia na konto Wnioskodawcy - brak jest przesłanek do wystawienia faktur korygujących i możliwości skorygowania na ich podstawie podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez złożenie deklaracji PIT-5L.

Jeżeli Wnioskodawca, jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług, to obowiązują go zasady i sposoby dokumentowania operacji gospodarczych określone zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Przedmiotowy wniosek zawierał zarówno pytanie dotyczące podatku od towarów i usług jak i Ordynacji podatkowej. Możliwość skorygowania deklaracji VAT-7 była przedmiotem odrębnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług z dnia 22 sierpnia 2008 r., znak ILPP1/443-526/08-4/HW, z której wynika, iż Wnioskodawca nie ma prawa do wystawienia faktur korygujących i tym samym nie ma możliwości złożenia korekt deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka cywilna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl