ILPB1/415-538/10-4/AGr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-538/10-4/AGr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 28 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wniesienia w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 14 lipca 2010 r. nr ILPB1/415-538/10-2/AGr wezwano Zainteresowanego do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21 lipca 2010 r., natomiast w dniu 28 lipca 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną prowadzi działalność gospodarczą obejmującą dwa zasadnicze obszary, tj. 1) produkcja i handel meblami, 2) wynajmowanie nieruchomości. Produkcja i handel meblami stanowi działalność przeważającą pod względem osiąganych przychodów, wysokości kosztów oraz liczby zatrudnianych pracowników do jej obsługi. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na dwóch osobnych nieruchomościach, dla których prowadzone są odrębne księgi wieczyste. Pierwsza nieruchomość wykorzystywana jest na cele produkcji i handlu meblami, druga zaś jest wynajmowana - aktualnie najemcą/dzierżawcą nieruchomości jest spółka akcyjna, której Wnioskodawca jest akcjonariuszem.

Na potrzeby wewnętrznej rachunkowości zarządczej Wnioskodawca oddzielnie ewidencjonuje przychody i koszty dla działalności w zakresie produkcji i handlu meblami oraz odrębnie dla wynajmu nieruchomości. Prowadzone są również wyodrębnione wewnętrznie ewidencje środków trwałych - jedna związana z działalnością wskazaną w pkt 1, druga obejmująca nieruchomości będące przedmiotem wynajmu. Ponadto wpływy i wydatki dotyczące prowadzonych działalności odbywają się za pośrednictwem dwóch odrębnych rachunków bankowych.

Jednocześnie pomiędzy produkcją i handlem meblami, a wynajmowaniem nieruchomości nie występują powiązania o charakterze organizacyjnym, poza osobą Wnioskodawcy będącego właścicielem całości przedsiębiorstwa. Działalnością w zakresie wynajmowania nieruchomości zajmuje się wyodrębniona komórka organizacyjna, w ramach której zatrudniony pracownik wykonuje obowiązki dotyczące wyłącznie administrowania wynajmowaną nieruchomością i nie ma żadnych zadań związanych z produkcją lub handlem meblami.

W praktyce wyodrębnione części działalności gospodarczej zdaniem Wnioskodawcy mogłyby działać samodzielnie w obrocie gospodarczym jako dwa odrębne przedsiębiorstwa.

Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki akcyjnej wkład niepieniężny w postaci opisanej wyżej części przedsiębiorstwa zajmującej się wynajmowaniem nieruchomości.

Przedmiot aportu będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Przedmiot aportu będzie wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadał samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji księgowej będzie możliwe przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionych działalności, przez co możliwe jest określenie ich wyniku finansowego.

W skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem aportu, wejdą następujące składniki przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawcę:

* budynek administracyjno-produkcyjny,

* hala produkcyjna,

* budynek lakierni,

* nawierzchnia utwardzona - beton,

* nawierzchnia utwardzona - pozbruk,

* droga dojazdowa,

* oświetlenie terenu,

* nawierzchnie utwardzone - chodnik,

* ogrodzenie zewnętrzne,

* ogrodzenie wewnętrzne,

* zewnętrzna sieć energetyczna,

* zewnętrzna sieć sanitarna,

* zbiornik bezodpływowy,

* zewnętrzna sieć kanalizacji deszczowej,

* wiata produkcyjna,

* studnia,

* tablice reklamowe,

* maszty reklamowe,

* budynek produkcyjno-magazynowy,

* hala magazynowa na wyroby gotowe z budynkiem magazynowo-handlowym,

* budynek produkcji nietypowej,

* hala magazynowa na wyroby gotowe,

* ogrodzenie panelowe,

* ślusarnia i pomieszczenie socjalno-biurowe,

* grunty 3,9445 ha.

Powyższe składniki związane są z nieruchomością.

Dodatkowo, w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wchodzą:

* notebook wraz z oprogramowaniem,

* należności z tytułu najmu w wysokości miesięcznej netto 81.160,00 zł,

* pozostałe prawa i obowiązki z tytułu umowy najmu z X,

* wartość zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości na 2010 r. w wysokości 203.423,14 zł,

* prawa i obowiązki z pozostałych umów związanych z nieruchomością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana powyżej część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy zajmująca się wynajmem nieruchomości będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w konsekwencji wartość nominalna akcji objętych w zamian za wniesioną w formie aportu do spółki akcyjnej ww. część przedsiębiorstwa będzie wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa została przewidziana w art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej "ustawą o PIT"). Zgodnie z przywołanym przepisem zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który mógłby zarazem stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Nie wiąże się to jednak z koniecznością wyodrębnienia formalno-prawnego, część przedsiębiorstwa nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, wewnętrznej jednostki organizacyjnej lub oddziału (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2010 r. sygn. IPPB1/415-833/09-4/MT).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przypadku wyodrębnienia finansowego możliwe powinno być oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Nie jest jednak konieczne, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa miała postać samodzielnie rozliczającego się oddziału (tak Dyrektor Izby Skarbowej z Bydgoszczy w interpretacji indywidulanej z dnia 24 grudnia 2009 r. sygn. ITPB1/415-769/09/MR). Wyodrębnienie funkcjonalne sprowadza się do ustalenia czy zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie funkcjonować w obrocie gospodarczym. Zespół składników musi bowiem posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania jako podmiot gospodarczy (tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 20 listopada 2009 r. sygn. IPPB1/415-666/09-4/k.c.).

Zdaniem Wnioskodawcy opisana powyżej część przedsiębiorstwa obejmująca swą działalnością wynajem nieruchomości spełnia przesłanki organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego wyodrębnienia z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Zatem może zostać uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT zwolniona z opodatkowania jest wartość nominalna udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny w postać przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jeżeli zatem Wnioskodawca zamierza wnieść aportem do spółki akcyjnej opisaną wyżej zorganizowaną część przedsiębiorstwa zajmującą się wynajmem nieruchomości, to w konsekwencji nominalna wartość akcji objętych przez Wnioskodawcę w zamian za aport będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 109 ustawy o PIT. Przychód podatkowy wystąpi dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji, objętych w zamian za wyżej wymieniony wkład niepieniężny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl