ILPB1/415-501/10-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-501/10-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2010 r. (data wpływu 29 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wykonuje zawód radcy prawnego na podstawie stosunku pracy. Planuje zawrzeć umowy zlecenia (4). Będą one zawarte z osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej. Umowy będą przewidywać:

* jako zleceniobiorca Wnioskodawczyni osobiście będzie świadczyła czynności określone ustawą o radcach prawnych (świadczenie pomocy prawnej),

* usługi będą wykonywane w dniach uzgodnionych ze zleceniodawcą w określonym tygodniowo lub miesięcznie wymiarze czasu pozostania w dyspozycji zleceniodawcy,

* zleceniodawca zapewni warunki do wykonywania zleconych czynności (materiały, pomoc, sprzęt, łączność),

* w zakresie warunków wykonywania zleconych czynności będzie podporządkowana zleceniodawcy; wynik wykonywanych przez Zainteresowaną czynności prawnych oraz ich przebieg jest celem zleceniodawcy (zawarcie aktu notarialnego, udział w negocjacjach, wezwanie do zapłaty itp.),

* w stosunku do osób trzecich zleceniodawca będzie ponosił odpowiedzialność za działania Wnioskodawczyni jak za działania własne,

* wynagrodzenie miesięczne,

* wykonując czynności pomocy prawnej Wnioskodawczyni podlega rygorom ustawy o radcach prawnych,

* czynności pomocy prawnej świadczone będą prawdopodobnie w wymiarze 3 dni w tygodniu w biurze zleceniodawcy lub miejscu związanym ze świadczoną pomocą prawną (kancelaria notarialna, komornicza, spotkanie negocjacyjne z klientem w jego siedzibie), wskazanym przez Zleceniodawcę, w czasie przez niego określonym,

* czynności obsługi prawnej wykonywane są osobiście - podzlecenie, zastępstwo nie jest przewidziane umową,

* czynności pomocy prawnej nie są związane ze zorganizowaniem oddzielnego stanowiska, są świadczone, o ile zachodzi potrzeba ich wykonania,

* umowa zostanie zawarta na okres 4 miesięcy, lub będą zawarte 4 umowy 1 miesięczne; zleceniodawca będzie płatnikiem umowy zlecenia; pobierze i odprowadzi zaliczki na podatek dochodowy. Jako zleceniobiorca Wnioskodawczyni wystawi rachunek za wykonane czynności.

Zainteresowana nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również indywidualnej praktyki w kancelarii radcy prawnego. Pracuje jako radca prawny, na podstawie umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

Czy osiągnięte przychody w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych są przychodami z działalności wykonywanej osobiście - art. 13 pkt 8 w zw. z art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy świadczenie usług prawnych na podstawie umowy zlecenia nie stanowi wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, osiągnięte przychody są/będą przychodami z działalności wykonywanej osobiście - art. 13 pkt 8 w zw. z art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie usług prawnych na podstawie umowy zlecenia przez Wnioskodawczynię nie będzie - Jej zdaniem - stanowiło wykonywanej samodzielnie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

2.

działalność wykonywana osobiście,

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza (...).

Kwestią sporną jest właściwe zakwalifikowanie otrzymywanych przez Wnioskodawczynię przychodów z tytułu realizacji zawartej umowy zlecenia w zakresie świadczenia pomocy prawnej do właściwego źródła.

W myśl art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a.

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b.

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

nbspnbspnbsp - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9,

Z przytoczonych informacji wynika, że w Wnioskodawczyni wykonuje zawód radcy prawnego na podstawie stosunku pracy, a obecnie planuje zawrzeć umowy zlecenia; będą one zawarte z osobami prawnymi lub jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej. Umowy będą przewidywać m.in. fakt wykonywania usług, które będą wykonywane w dniach uzgodnionych ze zleceniodawcą w określonym tygodniowo lub miesięcznie wymiarze czasu pozostania w dyspozycji zleceniodawcy, w zakresie warunków wykonywania zleconych czynności będzie podporządkowana zleceniodawcy, w stosunku do osób trzecich zleceniodawca będzie ponosił odpowiedzialność za działania Wnioskodawczyni jak za działania własne itd. W zakresie warunków wykonywania zleconych czynności, jako Zleceniobiorca, jest Pani podporządkowana zleceniodawcy.

Tut. Organ, po analizie przytoczonych informacji stwierdza, że wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności w ramach opisanych wyżej umów zlecenie należy zakwalifikować do przychodów wymienionych art. 10 ust. 1 pkt 2 i art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - działalności wykonywanej osobiście.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl