ILPB1/415-50/08-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-50/08-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2008 r. (data wpływu 15 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest inżynierem architektem, wykonuje projekty architektoniczne na zlecenie biura projektów, z którym podpisał umowę o dzieło. Z treści umowy wynika, że odpowiedzialność za wykonaną pracę wobec osób trzecich ponosi zleceniodawca. Z uwagi na to, iż wykonane projekty są przedmiotem prawa autorskiego zleceniodawca dla celów podatkowych stosuje koszty uzyskania przychodów w wysokości 50%.

Wnioskodawca ma zamiar rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.10.Z) dotyczącego wyłącznie:

* projektowania wzornictwa tkanin, odzieży, obuwia, biżuterii, mebli i innego wzornictwa wyrobów, w tym artykułów użytku osobistego i gospodarstwa domowego,

* działalności projektantów graficznych i dekoratorów wnętrz.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie (PKD 74.10.Z) innym niż zakres zawartej obecnie umowy o dzieło (PKD 71.11.Z) Wnioskodawca będzie mógł korzystać z 50% normy kosztów uzyskania w ramach tej umowy, a w prowadzonej działalności stosować faktyczne koszty uzyskania przychodów.

2.

Czy zawarta umowa o dzieło przy równoczesnym prowadzeniu działalności gospodarczej będzie musiała być rozliczana łącznie z działalnością przy zastosowaniu faktycznych kosztów uzyskania przychodów zarówno z działalności gospodarczej oraz z umowy o dzieło.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskane z osobiście wykonywanej działalności architektonicznej w ramach wolnego zawodu w warunkach określonych w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wyłącznie od osób prawnych, jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej lub podmiotów gospodarczych i usługi w zakresie tej działalności wykonuje wyłącznie dla potrzeb tych podmiotów oraz tego samego rodzaju usług nie wykonuje na rzecz ludności), nie traktuje się jako przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Wnioskodawca uważa, że skoro zakres usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (PKD 74.10.Z) będzie inny, niż osobiście wykonywanej działalności w ramach wolnego zawodu (umowa o dzieło w zakresie PKD 71.11.Z), a tego samego rodzaju usług Wnioskodawca nie będzie wykonywał na rzecz ludności, to można rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych oddzielnie, z zastosowaniem normy kosztów uzyskania w wysokości 50% w przypadku umowy o dzieło, a w pozarolniczej działalności gospodarczej - koszty faktycznie poniesione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie ww. ustawa wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in. wskazane w pkt 2 i 3 tego przepisu:

* działalność wykonywaną osobiście,

* pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

nbspnbsp - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Definicję powyższą uzupełnia regulacja zawarta w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którą za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło (art. 13 pkt 8 ustawy), uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Przepis powyższy zawiera zatem szczególną regulację, na mocy której przychody, które co do zasady stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jak z niego wynika, zaliczenie przychodów do źródła - działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, zależy od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

zleconą usługę podatnik wykona osobiście, tj. bez udziału osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, które wykonywałyby czynności związane z istotą tej usługi,

2.

umowa zlecenia lub umowa o dzieło została zawarta z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą lub osobą prawną i jej jednostki organizacyjną niemającą osobowości prawnej,

3.

zlecona usługa nie wchodzi w zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W konsekwencji do przychodów powyższych nie można zaliczyć przychodów uzyskanych przez podatnika na podstawie umów zlecenia i dzieło, których zakres pokrywa się z przedmiotem prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, jeżeli w istocie, jak wskazano to we wniosku, czynności (usługi) wykonywane w ramach umów o dzieło, jakie Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Biurem Projektów będą inne od czynności (usług) świadczonych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, to przychody te należy zakwalifikować do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście i zastosować koszty uzyskania przychodów w wysokości, o której mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. 50%. W przeciwnym wypadku przychody powyższe - należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i zastosować - w myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - faktycznie poniesione koszty uzyskania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl