ILPB1/415-498/13-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-498/13-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2013 r. (data wpływu 26 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Politechnika Y bierze udział w projekcie 7 Programu Ramowego, pt. (...), Nr projektu (...), Typ projektu Akcje Wspierające (Supporting Actions), Program szczegółowy w (...): (...), Nr konkursu, w ramach którego składano projekt: (...).

W projekcie o akronimie X (nr (...)), Politechnika Y jest jedynymi bezpośrednim beneficjentem, podpisuje umowę o wykonanie projektu z Komisją Europejską, która przelewa pieniądze bezpośrednio na konto Uczelni. W ramach projektu X przyjeżdżać będą na Politechnikę Y naukowcy - cudzoziemcy, zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej, na pobyty krótkie (do 14 dni), średnie (do 2 mies.), jaki dłuższe (od 2 do 6 miesięcy). W trakcie pobytu będą oni realizować zadania ujęte w projekcie w następujących pakietach:

* Pakiet zadań nr 1 - w jego ramach naukowcy, będący członkami Międzynarodowej Rady Doradczej, będą przyjeżdżać raz do roku na Politechnikę Y w celu przeanalizowania prac w projekcie X i wskazania nowych kierunków rozwoju i potencjalnych zagrożeń dla projektu.

* Pakiet zadań nr 2 - w jego ramach naukowcy zatrudnieni w zagranicznych jednostkach naukowych (które wyraziły lub wyrażą chęć współpracy w postaci listów intencyjnych lub w innej postaci np. korespondencji mailowej i są lub będą instytucjami partnerującymi Politechnice Y w projekcie X) będą przyjeżdżać na Politechnikę w celu wymiany doświadczeń, pomysłów, nawiązywania współpracy przy prowadzeniu badań, pisaniu wspólnych artykułów naukowych i projektów.

* Pakiet zadań nr 7 - w jego ramach eksperci wyznaczeni przez Komisję Europejską przyjadą na Politechnikę Y w ostatnich 6 miesiącach realizacji projektu w celu oceniania jak w ramach projektu X został zwiększony potencjał naukowy uczelni.

Zgodnie z ogłoszeniem (call fiche) o konkursie nr (...) z dnia 20 lipca 2011 r., w przypadku przyjmowania naukowców z zagranicy zastosowano w tym projekcie zryczałtowane stawki na koszty diet i hoteli obowiązujące w 7 Programie Ramowym od dnia 23 marca 2009 r. na podstawie decyzji Komisji Europejskiej nr (...).

Dla osób przyjeżdżających do Polski, dzienny ryczałt wydatków związanych z dietą (koszty utrzymania) wynosi 72 euro, oraz hotelem - 145 euro (zgodnie z tabelą stawek dotyczących dziennych ryczałtów dla krajów Unii Europejskiej, obowiązujących dla umów grantowych po 2009 r., opublikowaną w decyzji Komisji Europejskiej nr (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłata zryczałtowanych stawek na pokrycie kosztów diet (kosztów utrzymania) i noclegów dla naukowców przyjeżdżających na Politechnikę Y z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata kwot ryczałtu na pokrycie diet (kosztów utrzymania) i noclegów dla naukowców przyjeżdżających z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej na Politechnikę Y realizujących zadania ujęte w 7 Programie Ramowym w projekcie pt. X: Europejskie Centrum (...), będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21. ust. 1 pkt 16b z zastrzeżeniem art. 21.la ust. 13 - do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Różnica pomiędzy kwotą otrzymanego ryczałtu na pokrycie diet (kosztów utrzymania) i noclegów, a kwotą zwolnioną do wysokości określonej w Rozporządzeniu stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dla naukowców przyjeżdżających z zagranicy, Politechnika Y przygotuje informację PIT-8C, przesyłając ją jednocześnie do urzędu skarbowego, właściwego w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 2b tej ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Zgodnie z art. 4a ww. ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 powołanej ustawy wskazuje, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl natomiast art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy natomiast rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca bierze udział w projekcie (...) Programu Ramowego, w którym jest bezpośrednim beneficjentem. W ramach realizowanego projektu przyjeżdżać będą na Politechnikę Y naukowcy - cudzoziemcy, zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej. W trakcie pobytu będą oni realizować zadania ujęte w tym projekcie.

Wnioskodawca w omawianym przypadku w stosunku do ww. naukowców zastosował zryczałtowane stawki na koszty diet i hoteli obowiązujące w (...) Programie Ramowym od dnia 23 marca 2009 r. na podstawie decyzji Komisji Europejskiej.

Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w cytowanym artykule, jest od 1 marca 2013 r. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167).

Aby jednak przedmiotowe świadczenia, do wysokości określonej w ww. rozporządzeniach, korzystały ze zwolnienia, muszą być spełnione warunki, wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż we wskazanym przepisie użyto pojęcia "podróż" bez określenia "służbowa", tym samym zakres zwolnienia jest znacznie szerszy, gdyż nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami. W konsekwencji dojazd naukowców do siedziby uczelni, będzie mieścił się w określeniu "podróż", zawartym w ww. przepisie.

Przyjeżdżający na uczelnię w celu realizacji projektu naukowcy nie są pracownikami Wnioskodawcy, tym samym w stosunku do nich będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy podkreślić, iż cytowane powyżej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej wyznacza jedynie limity do wysokości, których obowiązuje zwolnienie, natomiast nie jest podstawą do zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych. odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1.

diety;

2.

zwrot kosztów:

a.

przejazdów,

b.

dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c.

noclegów,

d.

innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zatem, świadczenia w postaci zwrotu zryczałtowanych stawek na pokrycie kosztów diet (kosztów utrzymania) i noclegów dla naukowców przyjeżdżających na Politechnikę Y z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej, będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej oraz pod warunkiem, iż spełnione zostaną wymagania wynikające z ust. 13 tego artykułu.

Natomiast różnica pomiędzy kwotą otrzymanego ryczałtu na pokrycie diet (kosztów utrzymania) i noclegów, a kwotą zwolnioną do wysokości określonej w rozporządzeniu stanowić będzie przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Należy dodać, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 76 powołanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są kwoty diet i kieszonkowego dla gości zagranicznych przybywających do Polski w ramach programów i umów oraz wartość wyżywienia dla tłumaczy (pilotów) towarzyszących tym gościom, z wyjątkiem ekwiwalentów za to wyżywienie.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym w przypadku wypłaty naukowcom zryczałtowanych kosztów ponad limity, o jakich mowa w cytowanym rozporządzeniu, kwot podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, Wnioskodawca obowiązany jest sporządzić dla tych osób informację PIT-8C.

Reasumując, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż wypłata zryczałtowanych stawek na pokrycie kosztów diet (kosztów utrzymania) i noclegów dla naukowców przyjeżdżających na Politechnikę Y z Unii Europejskiej jak i spoza Unii Europejskiej, do wysokości określonych w cytowanym rozporządzeniu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo tut. Organ pragnie zauważyć, iż przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powołał się na treść art. 21 ust. 1 pkt 16b oraz art. 21.1a ust. 13. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera ww. regulacji, jednakże mając na uwadze kontekst przedstawionych informacji, tut. Organ przyjął, że Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko w sprawie miał na uwadze przepisy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b oraz art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl