ILPB1/415-478/09-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-478/09-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie wysyłania dokumentów do organów podatkowych za pomocą poczty elektronicznej

* w części dotyczącej pytań 1,2,3,4,6 - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej pytań 5,7,8,9 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie wysyłania dokumentów do organów podatkowych za pomocą poczty elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni posiada kwalifikowany bezpieczny podpis elektroniczny, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

Za pomocą takiego klucza zamierza składać wszelkie podania (wnioski, skargi, zażalenia, odwołania) przesyłając powyższe podania do organów podatkowych za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć każde podanie Wnioskodawczyni podpisane w taki sposób.

2.

Czy podanie tak opatrzonym podpisem, organy podatkowe na wniosek Zainteresowanej są obowiązane potwierdzić przesyłając potwierdzenie przyjęcia tego podania - pocztą tradycyjną na wskazany adres.

3.

Czy Wnioskodawczyni spełnia warunek prawidłowego doręczenia do organów podatkowych, gdy prześle podanie na adres e-mail zamieszczony na stronie internetowej organu podatkowego lub z otrzymywanych pism z tego organu podatkowego.

4.

Czy Zainteresowana zmuszona jest przesłać podanie poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą, jaką posiadają tylko niektóre urzędy.

5.

Czy terminem wniesienia podania jest data otrzymania potwierdzenia, otrzymanego na wskazany adres w podaniu czy data otrzymania podania przez ten urząd, bądź data wysłania podania (wyjścia poczty z komputera Wnioskodawczyni).

6.

Czy terminem rozpatrzenia podania jest data wysłania odpowiedzi przez urząd (Zainteresowana wskazuje w podaniu, aby doręczyć odpowiedź pocztą tradycyjną), czy data odbioru tej odpowiedzi z urzędu pocztowego.

7.

W jaki sposób należy przechowywać potwierdzenia wysłania podań do organów podatkowych.

8.

Czy urząd ma prawo żądać przesłania podania w określonym formacie, bądź pliku.

9.

Jeśli urząd publikuje na swoich stronach internetowych różnego rodzaju formularze, wnioski etc., które służą do zgłoszeń podatkowych, to czy Wnioskodawczyni jest zobligowana do korzystania z powyższych formularzy i wniosków pod rygorem ich późniejszego nie rozpatrzenia, bądź nie uwzględnienia.

W odniesieniu do poszczególnych pytań stanowisko Wnioskodawczyni jest następujące:

1.

Organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć każde podanie podpisane w taki sposób.

2.

Organy podatkowe na wniosek Wnioskodawczyni są obowiązane potwierdzić przesyłając potwierdzenie przyjęcia tego podania, pocztą tradycyjną na adres wskazany we wniosku.

3.

Podanie wniesione na adres e-mail podany na stronach internetowych oraz pismach tego urzędu jest właściwym adresem do doręczeń takiego podania.

4.

Z takiej możliwości można skorzystać, lecz Wnioskodawczyni uważa, że nie jest zobligowana. Przesyłanie podań na taką skrzynkę jest usprawnieniem tylko dla urzędu przyjmującego podania. Zdaniem Zainteresowanej swoje podania może przesyłać na adres jak w pytaniu nr 3.

5.

Datą wniesienia podania jest data przesłania do urzędu podania (wyjścia poczty z komputera).

6.

Zachowaniem terminu rozpatrzenia podania jest termin odbioru odpowiedzi z urzędu pocztowego.

7.

Wydruk z programu pocztowego swojego komputera.

8.

Urząd ma prawo żądać przesłania podania w określonym formacie, bądź pliku, lecz jeśli określony format pliku nie jest wyraźnie podany na stronie internetowej urząd wezwie Zainteresowaną do przesłania podania w określonym formacie pliku. Przesłanie przez Wnioskodawczynię takiego podania (odpowiedzi) w formacie innym, niż podany później w wezwaniu tego urzędu, że termin jeśli był zawity (określony) jest zachowany. Nie są wobec Zainteresowanej rozciągane konsekwencje nie dotrzymania terminów zawitych.

9.

Wnioskodawczyni uważa, że z takich formularzy lub wniosków może korzystać, lecz nie musi. Każde zgłoszenie lub wniosek, podanie przesłane w formie zwykłego pisma, w którym poda wszystkie oczekiwane przez urząd informacje zostanie uwzględniony i rozpatrzony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części dotyczącej pytań 1,2,3,4,6 - za nieprawidłowe, zaś w części dotyczącej pytań 5,7,8,9 - za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) podania oraz deklaracje określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie § 3 mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

W myśl art. 3a § 2 ww. ustawy organ podatkowy lub elektroniczna skrzynka podawcza systemu teleinformatycznego administracji podatkowej potwierdza, w formie elektronicznej, złożenie deklaracji lub podania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Stosownie do art. 3a § 3 ww. ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, mając na względzie potrzebę stopniowego upowszechniania elektronicznej formy kontaktów z organami podatkowymi oraz częstotliwość składania deklaracji.

Treść art. 3b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, że deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej powinna zawierać:

1.

dane w ustalonym formacie elektronicznym, zawarte we wzorze deklaracji określonym w odrębnych przepisach,

2.

jeden podpis elektroniczny.

Natomiast treść art. 3b § 2 ww. ustawy stanowi, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia:

1.

strukturę logiczną deklaracji i podań składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

2.

sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

3.

rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podań.

Zgodnie z art. 3 § 3 powołanej ustawy wydając rozporządzenie, o którym mowa w § 2, minister właściwy do spraw finansów publicznych powinien uwzględnić:

1.

potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności i niezaprzeczalności danych zawartych w deklaracjach i podaniach oraz potrzebę ich ochrony przed nieuprawnionym dostępem;

2.

limity wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku wynikających z deklaracji i rodzaj podatku, którego dotyczy deklaracja, a także wymagania dla poszczególnych rodzajów podpisu określone w przepisach o podpisie elektronicznym, w szczególności dotyczące weryfikacji podpisu i znakowania czasem.

Definicja bezpiecznego podpisu elektronicznego została zawarta w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z późn. zm.). W myśl powołanego przepisu, bezpieczny podpis elektroniczny oznacza podpis elektroniczny (tekst jedn.: dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej podpis elektroniczny), który:

a.

jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

b.

jest sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

c.

jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Bezpieczny podpis elektroniczny podlega weryfikacji za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, jakim jest elektroniczne zaświadczenie, za pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikacje tej osoby.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o podpisie elektronicznym osobą składającą podpis elektroniczny jest osoba fizyczna posiadająca urządzenie służące do składania podpisu elektronicznego, która działa w imieniu własnym albo w imieniu innej osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej wskazał deklaracje i formularze podatkowe, które można wysyłać drogą elektroniczną (Dz. U. z 2007 r. Nr 246, poz. 1817).

Zatem organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć deklaracje i podania, opatrzone bezpiecznym podpisem, wymienione w ww. rozporządzeniu. Tak więc nie wszystkie podania przekazane drogą elektroniczną zostaną przyjęte i rozpatrzone przez organ podatkowy, lecz tylko te, które zostały wymienione w ww. rozporządzeniu.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Warunki organizacyjno-techniczne doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym oraz formę urzędowego poświadczenia odbioru dokumentów elektronicznych przez adresatów określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczania dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym (Dz. U. Nr 200, poz. 1651).

Zgodnie z § 2 pkt 4 ww. rozporządzenia urzędowe poświadczenie odbioru to dane elektroniczne dołączone do dokumentu elektronicznego doręczonego podmiotowi publicznemu lub połączone z tym dokumentem w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana dokonana w tym dokumencie jest rozpoznawalna, określające:

a.

pełną nazwę podmiotu publicznego, któremu doręczono dokument elektroniczny,

b.

datę i czas doręczenia dokumentu elektronicznego rozumiane jako data i czas wprowadzenia albo przeniesienia dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego,

c.

datę i czas wytworzenia urzędowego poświadczenia odbioru.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie warunków organizacyjno-technicznych doręczenia dokumentów elektronicznych podmiotom publicznym podmiot publiczny przyjmuje doręczane dokumenty elektroniczne za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej albo na informatycznych nośnikach danych, które umożliwiają zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru.

Natomiast stosownie do § 5 ust. 2 ww. rozporządzenia podmiot publiczny informuje w sposób powszechnie dostępny, w tym w Biuletynie Informacji Publicznej, o:

1.

sposobie doręczania dokumentów elektronicznych temu podmiotowi, w tym o:

a)

udostępnionym adresie elektronicznej skrzynki podawczej,

b)

akceptowanych strukturach fizycznych dokumentów elektronicznych i zakresach użytkowych dokumentów elektronicznych, określonych zgodnie z § 3 i 4, oraz o rodzajach informatycznych nośników danych, na których może zostać zapisane urzędowe poświadczenie odbioru;

2.

innych wymaganiach określonych przepisami prawa dotyczących doręczania dokumentów elektronicznych, jeżeli ich zachowanie jest niezbędne do otrzymania przez nadawcę urzędowego poświadczenia odbioru.

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia doręczenia dokumentu elektronicznego za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej dokonuje się przez:

1.

wprowadzenie odebranego dokumentu elektronicznego do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;

2.

automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego poświadczenia odbioru;

3.

odesłanie nadawcy dokumentu elektronicznego urzędowego poświadczenia odbioru.

Zgodnie zaś z § 6 ust. 2 powołanego rozporządzenia doręczenia dokumentu elektronicznego na informatycznych nośnikach danych dokonuje się przez:

1.

przeniesienie odebranego dokumentu elektronicznego z informatycznego nośnika danych do systemu teleinformatycznego podmiotu publicznego będącego adresatem tego dokumentu;

2.

automatyczne wytworzenie przez system, o którym mowa w pkt 1, urzędowego poświadczenia odbioru;

3.

zapisanie urzędowego poświadczenia odbioru na tym samym informatycznym nośniku danych, z którego dokument elektroniczny przeniesiono do systemu, o którym mowa w pkt 1.

Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej. Nie ma konieczności potwierdzania przyjęcia podania pocztą tradycyjną. UPO można będzie odebrać za pomocą formularza udostępnionego na stronie systemu e-Deklaracje.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Od 1 stycznia 2008 r. dokumenty podatkowe wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie określenia rodzajów deklaracji, które mogą być składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 246, poz. 1817), można składać drogą elektroniczną poprzez portal http://www.e-deklaracje.gov.pl. Na portalu tym podatnicy znajdą interaktywne formularze podatkowe wraz z instrukcją, które po wypełnieniu i opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym będzie można przesłać do systemu. Poprawnie przygotowany dokument trafia do Centralnej Bazy Dokumentów systemu e-Deklaracje. Następnie dokument za pośrednictwem Platformy Integracyjnej przekazywany jest do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że podanie przesłane przez Zainteresowaną na adres e-mail zamieszczony na stronie internetowej organu podatkowego lub w pismach otrzymanych z organu podatkowego zostanie uznane za niedoręczone. Bowiem dopiero dokument złożony przez podatnika w formie elektronicznej poprzez portal http://www.e-deklaracje.gov.pl zostanie prawidłowo przyjęty i załatwiony przez organ podatkowy.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 3 i 4 należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 § 6 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało wysłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za poświadczeniem przedłożenia, do organu podatkowego lub do jednostki informatycznej obsługi administracji podatkowej.

W związku z powyższym terminem wniesienia podania jest data jego wysyłki.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 5 należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 144 ustawy - Ordynacja podatkowa organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta), pisma może doręczać sołtys za pokwitowaniem.

W myśl art. 139 § 1 ww. ustawy załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy niniejszej ustawy stanowią inaczej.

Treść art. 139 § 3 powołanej ustawy stanowi, że załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, a sprawy, w której przeprowadzono rozprawę lub strona złożyła wniosek o przeprowadzenie rozprawy - nie później niż w ciągu 3 miesięcy.

Stosownie do art. 139 § 4 ww. ustawy do terminów określonych w § 1-3 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Zatem załatwienie sprawy w rozumieniu powołanego art. 139 ustawy - Ordynacja podatkowa, to wydanie decyzji albo rozstrzygnięcie w innej formie, określonej w ww. ustawie, oraz podjęcie działań celem doręczenia orzeczenia adresatowi, tj. w sytuacji gdy Wnioskodawczyni żąda, by rozstrzygnięcie sprawy doręczyć pocztą tradycyjną - data wysłania odpowiedzi.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 6 należy uznać za nieprawidłowe.

Co do zasady, zobowiązania podatkowe płatnika lub inkasenta przedawniają się z upływem 5 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jeśli więc chodzi o dokumentację związaną z podatkami podatnicy i płatnicy powinni przez ten okres przechowywać określone dokumenty.

Podatnicy dokonujący rozliczeń z organami podatkowymi zobowiązani są przez odpowiedni okres i w odpowiedni sposób przechowywać dokumentację, na podstawie której obliczany jest podatek. Czas, w jakim powinna być ona dostępna dla urzędu skarbowego upływa zgodnie z ustawą - Ordynacja podatkowa, tj. wraz z upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Odnosząc się do sposobu przechowywania potwierdzeń wysłania podań do organów podatkowych, tut Organ informuje, że przepisy nie zawierają żadnych wytycznych w tym zakresie. Zatem należy stwierdzić, że zarówno przechowywanie potwierdzeń w formie wydruków komputerowych jak i w formie zapisu na elektronicznym nośniku danych jest prawidłowe.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 7 należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie struktury logicznej deklaracji i podań, sposobu ich przesyłania oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 246, poz. 1820) - do określenia struktury logicznej deklaracji i podań stosuje się format danych XML. Format danych XML (XSD) wyznaczający strukturę deklaracji i podań określa załącznik nr 1 do rozporządzenia - zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Dokumenty elektroniczne powinny zawierać dane w ustalonym formacie, zawartym we wzorze określonym w przepisach prawa, tj. w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 2006 r. w sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz. U. Nr 227, poz. 1664). Organ podatkowy ma obowiązek przyjąć dokument w formie elektronicznej, a jeżeli dokument zawiera jakiekolwiek braki formalne (z wyjątkiem danych adresowych, których brak skutkuje nierozpatrzeniem podania) organ wzywa podatnika do usunięcia braków w terminie 7 dni (wraz z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia). Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony wniesionego za pomocą komunikacji elektronicznej jest dzień wprowadzenia dokumentu do systemu teleinformatycznego organu administracji publicznej.

Zatem podania przesłane drogą elektroniczną przez Wnioskodawczynię powinny być w postaci dokumentu XML za pomocą portalu http://www.e-deklaracje.gov.pl. Przesłanie podania drogą elektroniczną w złym formacie spowoduje, iż dokument taki nie zostanie prawidłowo doręczony do organu podatkowego, nie wywoła zatem skutków prawnych związanych z doręczeniem.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 8 należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie art. 168 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa podania (żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, ponaglenia, wnioski) będą mogły być wnoszone na piśmie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, środków komunikacji elektronicznej oraz za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej właściwego organu podatkowego umożliwiającego wprowadzenie danych do systemu teleinformatycznego tego organu, a także ustnie do protokołu

W myśl § 2 ww. artykułu podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, oraz jej adresu (miejsca zamieszkania lub pobytu, siedziby albo miejsca prowadzenia działalności), a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych.

Zatem Wnioskodawczyni wysyłając do urzędu podania - żądania, wyjaśnienia, odwołania, zażalenia, ponaglenia, wnioski nie jest zobligowana do korzystania z określonych druków pod warunkiem, że podania przesłane do urzędu zawierają wszystkie potrzebne do rozpatrzenia przez organ informacje.

Stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 9 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl