ILPB1/415-462/10-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-462/10-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą na bazie zakładu rektyfikacji spirytusu, gorzelni oraz nieruchomości stanowiących własność Wnioskodawcy jak i nieruchomości dzierżawionych od osób fizycznych oraz Agencji Nieruchomości Rolnych.

W sensie ekonomicznym działalność Zainteresowanego prowadzona jest w oparciu o oddzielne centra zysku, na które składają się poszczególne obiekty rolne (nieruchomości) oraz działalność prowadzona w ramach x.

Jednym z takich centrów kosztów i zysków są nieruchomości (grunty rolne oraz budynki) dzierżawione od Agencji Nieruchomości Rolnych na podstawie umowy dzierżawy z dnia x 1999 r. oraz umowy z dnia x 2004 r. wchodzące w skład tzw. x.

Nieruchomości te są oddzielnie administrowane. W zakresie obowiązków odpowiedzialnych pracowników leży obsługa wyłącznie ww. zespołu nieruchomości. Nieruchomości te stanowią dla Wnioskodawcy odrębne źródło przychodów w postaci zysków z prowadzonej na nich działalności jak również generują koszty, w szczególności z tytułu opłat na rzecz Agencji Nieruchomości Rolnych, opłat eksploatacyjnych, kosztów upraw, oraz wynagrodzeń osób pracujących w tym gospodarstwie.

W ostatnim czasie Zainteresowany podjął działania zmierzające do reorganizacji i rozdzielenia prowadzonych przez siebie różnych obszarów działalności. W tym celu zamierza wnieść zorganizowaną część swojego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych do nowoutworzonej jednoosobowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Przedmiotem wkładu niepieniężnego na poczet objęcia udziałów w Spółce z o.o. byłaby zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca x jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Na przedmiot aportu składałyby się w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące gospodarstwo,

2.

własność ruchomości w tym maszyn i urządzeń, związanych z prowadzonym gospodarstwem,

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, w tym prawo zobowiązaniowe (dzierżawy) gruntów rolnych "x" na podstawie umowy dzierżawy z Agencją Nieruchomości Rolnych z dnia x1999 r. oraz umowy z dnia x 2004 r.,

4.

wierzytelności, środki pieniężne w kasie, zobowiązania związane z prowadzeniem gospodarstwa x

5.

księgi i dokumenty, w tym dokumentacja pracownicza przejmowanych pracowników.

Dla wskazanych nieruchomości, które będą stanowić przedmiot aportu Wnioskodawca prowadzi oddzielną kalkulację przychodów i kosztów, wyodrębnioną z łącznych przychodów i kosztów całej działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle dyspozycji art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przedmiotem wkładu do spółki z o.o. będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, iż opisany w stanie faktycznym przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zasad gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Warunkiem uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po pierwsze, wyodrębnienie organizacyjne, po drugie wyodrębnienie finansowe i po trzecie wyodrębnienie funkcjonalne. Jeżeli idzie o wyodrębnienie organizacyjne, to o istnieniu takiego wyodrębnienia świadczy wyodrębnienie zespołu składników (jednostki) w ramach istniejącego przedsiębiorstwa jako całości. Pod kątem organizacyjnym nieruchomość stanowi zespół składający się na centrum, przynoszący korzyści ekonomiczne. W ramach ww. wyodrębnienia zasadnicze znaczenie ma wyodrębnienie osobowe (personalne) oraz majątkowe. Na wyodrębnienie personalne w ramach przedsiębiorstwa wskazuje przypisanie określonych pracowników do ww. zespołu nieruchomości w ramach danego przedsiębiorstwa, powiązane z wyodrębnieniem składników majątkowych, na bazie których określony skład personalny jest w stanie wykonywać faktycznie powierzone mu zadania gospodarcze.

W opisanym stanie faktycznym x stanowi wydzielony zespół, w oparciu o który określeni pracownicy realizują określone zadania. Wyodrębnienie funkcjonalne związane jest z kolei z zakresem zadań powierzonych do realizacji danemu zespołowi gospodarczemu oraz ze specyfikacją działalności gospodarczej prowadzonej faktycznie poprzez dany zespół składników, na tyle niezależną, iż zespół ten może stanowić oddzielne przedsiębiorstwo. W przedmiotowej sprawie poprzez x łącznie może być prowadzona działalność gospodarcza, niezależnie od pozostałych składników przedsiębiorstwa Zainteresowanego.

Z wyodrębnieniem finansowym mamy do czynienia, gdy istnieje możliwość wyodrębnienia przychodów oraz kosztów generowanych przez dany zespół składników, jak również wierzytelności i zobowiązań związanych z funkcjonowaniem danego zespołu składników w ramach przedsiębiorstwa. W stanie faktycznym sprawy możliwe i prowadzone jest wyodrębnienie zarówno przychodów jak i kosztów związanych z opisanym zespołem składników, jak również możliwe jest wyodrębnienie wierzytelności i zobowiązań związanych z tym zespołem.

Biorąc pod uwagę wskazaną powyżej argumentację, jak również uwzględniając słuszność tej argumentacji na gruncie orzecznictwa oraz prezentowanego stanowiska Ministra Finansów, w ocenie podatnika prawidłowe jest stanowisko, iż będący przedmiotem aportu zespół składników jest wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie, a tym samym stanowi on zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) pojęcie "zorganizowana część przedsiębiorstwa" oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego oraz powołanego przepisu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki majątkowe mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl