ILPB1/415-42/08-2/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-42/08-2/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana P. Z., przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2007 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie - 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2007 r. Pan P. Z. złożył do Urzędu Skarbowego X wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania. Pismem z dnia 7 stycznia 2008 r. nr XXX Naczelnik Urzędu Skarbowego X - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - przekazał wniosek Pana P. Z. do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek wpłynął do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie w dniu 11 stycznia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1992-2007 Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w zakładzie przemysłowym, zajmując tam różne stanowiska.

W 2006 oraz w 2007 r. Wnioskodawca zajmował stanowisko specjalisty wiodącego ds. inżynieryjnych. Celem stworzenia stanowiska było zapewnienie nadzoru inżynieryjnego nad prawidłowym funkcjonowaniem systemów inżynieryjnych w zakresie instalacji urządzeń elektrycznych.

Głównym zadaniem Wnioskodawcy było zlecanie wewnętrznym służbom utrzymania ruchu oraz firmom zewnętrznym z branży elektronicznej prac polegających na konserwacji, modernizacji, remoncie i naprawie instalacji i urządzeń elektrycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż pełnił funkcję zleceniodawcy i osoby nadzorującej prawidłowe wykonywanie zleceń.

W 2007 r. Wnioskodawca postanowił poszerzyć swoją działalność gospodarczą, którą prowadził od 2004 r., zrezygnować ze stosunku pracy, zatrudnić pracowników i rozpocząć świadczenie usług w zakresie montażu, konserwacji, modernizacji, remontów, naprawy instalacji i urządzeń elektrycznych. Głównymi kontrahentami Wnioskodawcy są firmy budowlane i zakłady przemysłowe, w tym dawny pracodawca Wnioskodawcy.

Na dotychczas zajmowane przez Wnioskodawcę stanowisko w firmie został zatrudniony nowy pracownik. W 2008 r. Wnioskodawca zamierza dalej rozwijać działalność gospodarczą, pozyskiwać nowych kontrahentów jak również rozwijać współpracę z byłym pracodawcą.

Wnioskodawca zamierza w 2008 r. wybrać sposób opodatkowania zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ww. forma prowadzenia działalności gospodarczej i włączenie do grona kontrahentów byłego pracodawcy eliminuje możliwość zmiany sposobu opodatkowania na zgodny z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy analiza zakresu obowiązków stanowiska pracy u byłego pracodawcy (nadzór - zleceniodawca) oraz obecnej formy działalności (usługi - zleceniobiorca), w żaden sposób nie narusza zapisów art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pomimo, iż zakres prac w obu przypadkach dotyczy tych samych urządzeń i instalacji, forma świadczenia usług jest skrajnie różna. Dodatkowym argumentem umacniającym stanowisko Wnioskodawcy są fakty zatrudnienia na poprzednio zajmowane przez Wnioskodawcę stanowisko nowego pracownika oraz świadczenia usług dla kilku kontrahentów jednocześnie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3 mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c, czyli według stawki 19%. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Z treści art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1.

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2.

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania podatkiem w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego pracodawcy usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż do jego obowiązków należało zapewnienie nadzoru inżynieryjnego nad prawidłowym funkcjonowaniem systemów inżynieryjnych w zakresie instalacji i urządzeń elektrycznych, a także zlecanie firmom zewnętrznym z branży elektronicznej prac polegających na konserwacji, modernizacji, remoncie i naprawie instalacji i urządzeń elektrycznych. Natomiast w ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudni pracowników i będzie świadczyć usługi w zakresie montażu, konserwacji, modernizacji, remontów i naprawy instalacji i urządzeń elektrycznych.

Skoro zdaniem Wnioskodawcy, analiza zakresu obowiązków stanowiska pracy u byłego pracodawcy (nadzór - zleceniodawca) oraz obecnej formy działalności (usługi - zleceniobiorca), w żaden sposób nie narusza zapisów art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a forma świadczenia usług jest skrajnie różna, Wnioskodawca może opodatkować dochody uzyskane z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem dochodowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego opiera się wyłącznie na przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że definitywnej oceny przedmiotu świadczonej pracy lub usług dokonuje sam Wnioskodawca, który jest w pełni zorientowany czy zakres działań wykonywanych w ramach stosunku pracy oraz działalności gospodarczej jest tożsamy bądź rozbieżny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl