ILPB1/415-415/09-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-415/09-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 25 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego do osób fizycznych w zakresie remanentu likwidacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie remanentu likwidacyjnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 13 maja 2009 r. znak ILPB1/415-415/09-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia w części dotyczącej skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 maja 2009 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 21 maja 2009 r. i w tym czasie Wnioskodawca nie uzupełnił braków formalnych wniosku. Uzupełnienie, w którym jako Wnioskodawczynię wskazano Panią X, nastąpiło w dniu 22 maja 2009 r. a więc po upływie wyznaczonego terminu, zatem nie wywoływało skutków prawnych. Wobec tego Wnioskodawcą pozostała Spółka Jawna.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka Jawna zajmuje się hurtową sprzedażą artykułów biurowych. Prowadzona jest podatkowa księga przychodów i rozchodów.

Do XX grudnia 2008 r. Pan XX wraz z siostrą prowadził firmę A Spółka Jawna. Siostra posiadała 40% udziałów w zyskach i stratach, Pan XX posiadał 60% udziałów w zyskach i stratach.

Dnia xx stycznia 2009 r. do firmy dołączył nowy wspólnik. Udział w zyskach i stratach był następujący: siostra 1%, Pan XX 89%, Pani YY 10%. Od dnia xx stycznia 2009 r. siostra Pana XX przestała być wspólnikiem firmy A Spółka Jawna.

Od xx stycznia 2009 r. udział w zyskach i stratach jest następujący: Pan XX 90%, Pani YY 10%. Siostra Pana XX poinformowała właściwy Urząd Skarbowy o zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej. W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności został odprowadzony podatek z remanentu likwidacyjnego. Podatek z remanentu likwidacyjnego został obliczony w następujący sposób:

1.

Miesiąc -Przychód firmy -Koszty -Dochód

10/2008 -222407,33 -270283,57 -47876,24

11/2008 -207358,91 -203460,61 -3898,30

12/2008 -345720,82 -334443,86 -11276,96

- Razem -32700,98 zł

Nie wystąpił dochód za okres październik-grudzień 2008 r. w związku z czym okresem bazowym do rozliczenia jest cały rok 2008.

2.

Ewidencja wyposażenia: 19.938,77 zł

Spis z natury na dzień 4 stycznia 2009 r.: 471.156,20 zł

Wartość remanentu likwidacyjnego: 491.094,97 zł.

3.

Rok bazowy 2008 - udział dochodu i przychodu w oparciu o przepisy art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: 565.350,26/3.327.514,80=16,99%.

4.

Dochód siostry Pana XX z remanentu likwidacyjnego:

491.094,97 zł x 16,99%=83.437,04 zł

83.437,04 x 1% (udział z 2009)=834,37 zł.

5.

Zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% dochodu:

834,37 zł x 10%=83 zł (zaokrąglone do 1 zł).

Siostra Pana XX podczas wystąpienia ze spółki jawnej podjęła decyzje, że nie chce żadnych środków pieniężnych z części majątku pozostawionego w Spółce. Firma A Spółka Jawna w okresie 1-3 stycznia 2009 r. nie prowadziła żadnej działalności handlowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie remanentu likwidacyjnego.

Czy prawidłowo został wyliczony podatek z remanentu likwidacyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo został wyliczony podatek z remanentu likwidacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

1.

w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,

2.

nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

3.

osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

4.

nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

W związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej, podatnik zobowiązany jest na dzień likwidacji działalności gospodarczej, sporządzić remanent likwidacyjny i ustalić dochód w trybie art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę określoną w zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 44 ust. 4 powołanej ustawy, podatek od dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 3, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% tego dochodu. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, mając na uwadze przytoczone przepisy należy stwierdzić, iż podatek z remanentu likwidacyjnego został ustalony prawidłowo.

Końcowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji pominięto przykład liczbowy ilustrujący stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, z uwagi na fakt, iż przepis art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z uwagi na powyższe nie podlegają urzędowej interpretacji zasady rachunkowego określania (wyliczenia) wysokości podstawy do opodatkowania. Zatem tut. Organ nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. skutków podatkowych wystąpienia wspólnika ze spółki jawnej) wniosek rozstrzygnięto pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. nr ILPB1/415-415/09-5/AG.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie będzie wywierać skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl