ILPB1/415-408/12-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-408/12-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Dom Maklerski - oferuje klientom produkty strukturyzowane (certyfikaty strukturyzowane/obligacje strukturyzowane). Są to papiery wartościowe, wyemitowane przez zagraniczny podmiot, na podstawie prawa obcego. Produkty strukturyzowane mają charakter instrumentu dłużnego. Są inwestycjami zawieranymi na dłuższy okres czasu - okres trwania produktu nabywanego przez klientów Domu Maklerskiego wynosi ok. 3,5 roku. Emitent w wyniku nabycia ww. produktu przez określoną osobę staje się jej dłużnikiem, gdyż po upływie określonego czasu zobowiązany jest do wypłaty tej osobie określonej kwoty - z tym, że część tej kwoty ma charakter gwarantowany, a część uzależniona jest od zaistnienia określonych okoliczności - różnych w zależności od wykorzystanego instrumentu bazowego. Warunkowa płatność stanowi potencjalny zysk inwestora uzależniony jednak od wyniku instrumentu bazowego, a nie od generalnych możliwości płatniczych i ryzyka kredytowego emitenta. W terminie zapadalności produkt strukturyzowany jest odkupywany przez emitenta. Na rachunku klienta zapisywane są wówczas środki pieniężne pochodzące z tytułu tego wykupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychód uzyskany przez klienta Domu Maklerskiego z wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych jest opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku przychodów uzyskiwanych z papierów wartościowych, dzieli je na dwie kategorie. Pierwszą jest dochód uzyskany z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, regulowany przez art. 30b, opodatkowany 19% stawką podatku podlegający ujawnieniu w informacji PIT-8C. Drugą kategorią jest dochód (przychód) opodatkowany 19%, zryczałtowanym podatkiem dochodowym, regulowany art. 30a ust. 1 ustawy, którego nie ujawnia się w informacji PIT-8C, a do którego zaliczamy m.in. przychód z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych.

Produkty strukturyzowane są papierami wartościowymi wyemitowanymi przez zagraniczny podmiot, na podstawie prawa obcego. Z dniem wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych, po stronie klienta może powstać przychód. W związku z opisanym w stanie faktycznym charakterem produktów strukturyzowanych, w opinii Wnioskodawcy, należy uznać, iż zysk wypłacany inwestorom w określonych okresach, na podstawie dokumentacji poszczególnej serii produktu strukturyzowanego, w swoim charakterze zbliżony jest do zysku z tytułu wypłaty odsetek od papierów wartościowych. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy, przychód uzyskany przez klienta Domu Maklerskiego z wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych jest opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlega ujawnieniu w informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy 19% zryczałtowany podatek dochodowy pobiera się, z zastrzeżeniem art. 52a, od przychodów z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych. Zwolnienia przedmiotowe z podatku, o którym mowa w art. 30a ustawy, nie mają zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym.

Dom Maklerski potrącając 19% zryczałtowany podatek powinien uwzględnić koszty, jakie klient poniósł na nabycie produktów strukturyzowanych. 19% zryczałtowany podatek należy więc pobrać od różnicy: kwota uzyskana przez klienta z wykupu minus koszty, jakie klient poniósł na nabycie produktów strukturyzowanych. Zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 ustawy, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych m.in. z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 42 ust. 1a ustawy w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika roczne deklaracje według ustalonego wzoru. W tym przypadku jest to deklaracja PIT-8AR. Dom Maklerski jako płatnik podatku dochodowego powinien obliczyć, potrącić i wpłacić ten podatek na konto urzędu skarbowego właściwego według siedziby Domu Maklerskiego.

Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z dnia 2 września 2008 r., sygn. IPPB2/415-894/08-2/JK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Jak wynika z przedstawionych informacji, Wnioskodawca - Dom Maklerski oferuje klientom produkty strukturyzowane (certyfikaty strukturyzowane/obligacje strukturyzowane). Są to papiery wartościowe, wyemitowane przez zagraniczny podmiot, na podstawie prawa obcego. W terminie zapadalności produkt strukturyzowany jest odkupywany przez emitenta (podmiot zagraniczny). Kwestią zapytania Wnioskodawcy są ciążące na Domu Maklerskim obowiązki z tytułu przekazania klientom środków z tego tytułu.

W przedmiotowej sprawie papiery wartościowe, wyemitowane są przez zagraniczny podmiot, a więc przychód z wykupienia certyfikatów i obligacji jest także uzyskiwany za granicą. Fakt oferowania w Polsce przez polski podmiot (Dom Maklerski X S.A.) nabycia tych papierów wartościowych, nie ma znaczenia dla miejsca uzyskania przychodu z tego tytułu.

Dochody z wykupienia certyfikatów inwestycyjnych (np. strukturyzowanych) stanowią dochód z kapitałów pieniężnych i stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Z kolei przychody stanowiące wynagrodzenie od obligacji, pomimo, że jest inny niż odsetkowy lub dyskontowy sposób ustalenia wynagrodzenia z tytułu ich posiadania - stanowią przychód, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy i w związku z tym również podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Biorąc pod uwagę, że przychody z tytułu wykupu certyfikatów i akcji powstają za granicą, to nawet, jeśli są zdeponowane na rachunku prowadzonym przez polski podmiot - na podmiocie tym nie ciążą obowiązki płatnika.

Stosownie bowiem do art. 41 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów), o których mowa między innymi w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek dochodowy zobowiązane są, jako płatnicy, pobierać podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

1.

zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach,

3.

wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

W związku z tym, podatnicy uzyskujący przychód za granicą z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2 i 5 powołanej ustawy, jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, są obowiązani obliczyć i zadeklarować należny podatek według zasad określonych w art. 30a ust. 9 lub 10 tej ustawy oraz zgodnie z art. 45 ust. 3b ww. ustawy wykazać w zeznaniu rocznym i zapłacić go w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

Reasumując, przychód uzyskany przez klienta Domu Maklerskiego z wykupu przez emitenta produktów strukturyzowanych, jeśli umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowią inaczej, jest opodatkowany 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jednakże Dom Maklerski nie jest w przedmiotowej sprawie płatnikiem podatku dochodowego, który powinien obliczyć, potrącić i wpłacić ten podatek na konto urzędu skarbowego właściwego według swojej siedziby.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl