ILPB1/415-381/11-3/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-381/11-3/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych,

* opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu,

* opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od dnia 1 sierpnia 2008 r. jest zatrudniona w Sp. z o.o. (dalej Spółka), na podstawie umowy o pracę, obecnie na stanowisku Dyrektora Operacyjnego. Wnioskodawczyni pełni również funkcję Wiceprezesa Zarządu w Zarządzie Spółki. Uchwała Walnego Zgromadzenia nie przyznaje Wnioskodawczyni wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Wiceprezesa Zarządu. Zgodnie z KRS, do reprezentacji Spółki uprawniony jest Prezes Spółki samodzielnie lub dwóch członków Zarządu wspólnie. Zarząd składa się z dwóch osób. Wnioskodawczyni posiada pełnomocnictwo Prezesa do samodzielnego podpisywania umów handlowych, związanych z usługami świadczonymi przez Spółkę.

W ramach stosunku pracy Wnioskodawczyni wykonuje zarówno obowiązki o charakterze zarządczym, jak i obowiązki z zakresu szeroko pojętego doradztwa gospodarczego, w szczególności do obowiązków Wnioskodawczyni jako Dyrektora Operacyjnego należą następujące czynności o charakterze zarządczym:

1.

bieżący nadzór nad pracą i udzielanie wytycznych podległym pracownikom, tj. pracownikom Biura Obsługi Klientów, Biura Obsługi Dokumentacji, archiwum, magazynu, konwoju, niszczarni,

2.

zatwierdzanie warunków handlowych kontraktów,

3.

podejmowanie niektórych decyzji inwestycyjnych (z wyjątkiem największych inwestycji zatwierdzanych przez Zarząd oraz wspólników Spółki),

4.

podejmowanie decyzji personalnych,

5.

podejmowanie innych decyzji dotyczących gospodarowania zasobami materialnymi i niematerialnymi Spółki,

6.

reprezentacja Spółki.

Bez względu na powyższe, szereg obowiązków pracowniczych Dyrektora Operacyjnego ma charakter stricte analityczny i doradczy (formułowanie niewiążących opinii i zaleceń w oparciu o wiedzę ekspercką Wnioskodawczyni), w tym w szczególności:

1.

dokonywanie analizy rynku, monitoring konkurencji, identyfikacja nowych klientów i produktów,

2.

bieżąca analiza danych finansowych Spółki,

3.

bieżąca analiza jakości świadczonych usług,

4.

utrzymywanie i rozwój kontaktów z klientami,

5.

analiza i tworzenie polityki personalnej Spółki.

W przyszłości, prawdopodobnie do 30 kwietnia 2011 r., Wnioskodawczyni i Spółka, zamierzają rozwiązać istniejący stosunek pracy oraz podjąć najpóźniej z dniem 1 maja 2011 r. współpracę na podstawie cywilnoprawnych umów o świadczenie usług, które zostaną zawarte przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozarolnicza działalność gospodarcza zostanie podjęta (zarejestrowana) w roku 2011, najpóźniej 1 maja 2011 r. Wnioskodawczyni zawiadomi, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwy urząd skarbowy o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy.

W szczególności Wnioskodawczyni, jako przedsiębiorca, zamierza świadczyć na rzecz Spółki (oraz potencjalnie innych podmiotów), następujące usługi:

* usługi zarządzania (Opcja 1), a także:

* usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej.

Świadczenie tych usług odbywałoby się w oparciu o dwie umowy: jedna umowa - na usługi zarządzania, druga umowa - na usługi doradztwa. Każda z tych umów odrębnie określać będzie zakres świadczonych usług oraz wynagrodzenie za świadczone usługi. Każda z umów definiując zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności czynności wykonywane obecnie na podstawie umowy o pracę wg. klucza podziału przedstawionego powyżej. Zgodnie z wolą stron, zarówno czynności z zakresu doradztwa jak i zarządzania, nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności. Spółka nie będzie narzucać też czasu i miejsca wykonywania usług. Wnioskodawczyni będzie również ponosiła ryzyko gospodarcze, związane z tymi usługami. W rozważanym scenariuszu (Opcja 1), Wnioskodawczyni pozostanie członkiem zarządu Spółki.

Alternatywnie, Spółka rozważa zawarcie umowy z Wnioskodawczynią jako przedsiębiorcą, wyłącznie na świadczenie usług doradczych (we wskazanym wyżej zakresie), natomiast za świadczenia o charakterze zarządczym wynagradzać będzie Wnioskodawczynię poprzez ustanowienie wynagrodzenia za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu - uchwałą Walnego Zgromadzenia (Opcja 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu.

Czy wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni, jako członkowi Zarządu, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników (Opcja 2), będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód z tego źródła opodatkowany będzie wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie wypłacane Jej jako członkowi Zarządu (za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu), na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników (Opcja 2), będzie przychodem z działalności wykowanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, a dochód z tego źródła opodatkowany będzie wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Biorąc pod uwagę, iż w niniejszym przypadku nie będą miały zastosowania szczególne metody ustalania podstawy opodatkowania, o których mowa w Rozdziale 5 ustawy oraz przepisy art. 29-30c i 30e ustawy, podstawę obliczenia podatku stanowić będzie dochód ustalony jako kwota wynagrodzenia przyznana uchwałą zgromadzenia wspólników, po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu określone w sposób ryczałtowy w art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy. W konsekwencji dochód uzyskiwany przez Wnioskodawczynię z tytułu pełnienia funkcji członka Zarządu na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników, podlegać będzie opodatkowaniu wg skali, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to, dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji, lecz z tytułu tej umowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu Spółki z o.o., na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników, otrzyma wynagrodzenie. Natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie świadczyła na rzecz Spółki z o.o. wyłącznie usługi doradcze.

Tak więc, wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawczyni jako członkowi Zarządu, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników, będzie przychodem z działalności wykowanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy.

Dochody te będą podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej, w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które uzyska Wnioskodawczyni w związku z pełnieniem funkcji Wiceprezesa Zarządu Spółki z o.o. - traktowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu, tj. według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że wniosek w części dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-381/11-2/AA,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-381/11-4/AA,

Natomiast ww. wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl