ILPB1/415-38/08-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-38/08-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana M. A., przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji inwestycyjnej oraz wsparcia pomostowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymanej dotacji inwestycyjnej oraz wsparcia pomostowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 września 2007 r., Wnioskodawca zawarł umowę nr XXX o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego, jednorazowej dotacji inwestycyjnej w ramach priorytetu z ZPORR - wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.5 - promocja przedsiębiorczości, z Fundacją Uniwersytetu im. (...) w P. - P. Parkiem Naukowo-Technologicznym z siedzibą w P., zwanym beneficjentem.

Wnioskodawca otrzymał kwotę przyznanej powyższą umową pomocy. Natomiast wsparcie pomostowe zostało przeznaczone na opłacenie składek ZUS, rachunków telefonicznych oraz usług księgowych, a także czynszu za wynajem lokalu biurowego. Wnioskodawca dopiero rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie działalności geodezyjnej i kartograficznej, wspierając się przy tym niewielkimi oszczędnościami.

Dotacja inwestycyjna została przeznaczona na zakup specjalistycznego urządzenia - TACHIMETR, urządzenia wielofunkcyjnego RICOH oraz zestawu komputerowego. Dotacją zostało sfinansowane 51% wydatków inwestycyjnych, reszta natomiast została sfinansowana ze środków własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane środki w postaci podstawowego wsparcia pomostowego oraz dotacji inwestycyjnej na zakup środków trwałych, współfinansowane za środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 75% oraz w 25% pochodzące ze współfinansowania krajowego - budżetu państwa, są przychodem zwolnionym od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane dofinansowanie jest wolne od podatku dochodowego, gdyż pochodzi od rządów państwowych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawca uważa, że bezpośrednio zrealizował cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a zatem wypełnione zostały przesłanki art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy. Jednocześnie z mocy art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym, wydatki sfinansowane bezpośrednio z przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 nie będą kosztami uzyskania przychodów, jak również - zdaniem Wnioskodawcy - na mocy art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie będą kosztami uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, od tej części ich wartości, która została sfinansowana dotacją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

* pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z wniosku wynika, iż wsparcie finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę jest finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i z budżetu Państwa.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane za pomocą m.in. jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunkcyjnego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Ww. programy operacyjne - stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.) są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r., ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999, dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju.

Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że zwolnienie, określone ww. przepisem, dotyczy dochodów osób fizycznych, finansowanych ze środków funduszy programów pomocowych przedakcesyjnych, np. SAPARD, ISPA, PHARE, nie zaś z funduszy strukturalnych, w tym Europejskiego Funduszu Społecznego, stanowiących źródło współfinansowania w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania są krajowe środki publiczne.

Aby zatem powyższe zwolnienie przedmiotowe mogło mieć zastosowanie, konieczne jest łączne spełnienie ww. warunków. Oznacza to, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane przez podmioty, które otrzymały bezzwrotne środki pomocowe bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych lub otrzymały te środki za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, lecz jedynie w przypadku, gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zatem dla uznania, że uzyskany przychód spełnia warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, ważne jest, aby w danej sytuacji zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.

W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje przedmiotowe zwolnienie.

Otrzymane przez beneficjenta środki stanowią przychód z działalności gospodarczej prowadzonej przez podatnika (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy), natomiast wydatki poniesione na sfinansowanie realizowanego projektu są kosztem uzyskania przychodów, stosownie do postanowień art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku, gdy przychody zostaną zrównoważone wydatkami na realizację projektu, skutki podatkowe dla podatnika będą obojętne podatkowo.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, bezpośrednim dysponentem środków pomocowych, pełniącym rolę instytucji wdrażającej, a więc upoważnionej do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, jest Fundacja Uniwersytetu im. (...) w P. - P. Park Naukowo-Technologiczny, zwana beneficjentem. Podmiot ten, na podstawie umowy o udzielenie podstawowego wsparcia pomostowego, jednorazowej dotacji inwestycyjnej powierzył Wnioskodawcy fundusze na realizację działania 2.5 - promocja przedsiębiorczości.

Wobec powyższego należy uznać, że uzyskane przez Wnioskodawcę dotacje nie będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania, wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pomoc, jaką otrzymał Wnioskodawca, pochodzi za środków pożyczonych z budżetu państwa na refinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe, nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl