ILPB1/415-363/11-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-363/11-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę i remont stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych częściowego zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę i remont stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni - członek spółdzielni mieszkaniowej dokonała wymiany stolarki okiennej w dniu 30 września 2009 r. w następujących okolicznościach:

1.

Wnioskodawczyni była członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej przed datą wymiany okien i pozostaje jej członkiem do chwili obecnej.

2.

W chwili wymiany okien mieszkanie posiadało status spółdzielczego własnościowego prawa i wchodziło w skład zasobów mieszkaniowych spółdzielni.

3.

Wnioskodawczyni dokonywała regularnych wpłat na obowiązkowy fundusz remontowy spółdzielni i nie skorzystała z prawa do odliczeń z tytułu wymiany okien ani z tytułu wpłat na fundusz remontowy.

4.

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej a mieszkanie wykorzystywane jest wyłącznie dla celów mieszkaniowych.

W dniu 27 października 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Spółdzielni Mieszkaniowej o refundację z funduszu remontowego kosztów poniesionych w związku z wymianą stolarki okiennej. Spółdzielnia Mieszkaniowa w odpowiedzi na wniosek w dniu 10 listopada 2009 r. poinformowała, że z uwagi na zmniejszenie środków finansowych funduszu remontowego w roku 2009 przyznana refundacja zostanie przelana na rachunek w roku 2010. W międzyczasie, w dniu 29 grudnia 2009 r. nastąpiło na mieszkaniu ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego i przeniesienie własności. Faktyczna wpłata na rachunek podatnika została zrealizowana w drugiej połowie 2010 r. a Spółdzielnia Mieszkaniowa sporządziła informację PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jeżeli w chwili wykonania faktycznej wymiany stolarki okiennej oraz złożenia wniosku o refundację mieszkanie miało status spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu a przeniesienie własności lokalu nastąpiło w okresie oczekiwania na zwrot poniesionych przez Wnioskodawczynię (będącej członkiem spółdzielni) nakładów na wymianę okien, to czy spółdzielnia mieszkaniowa powinna wystawić informację PIT-8C, na podstawie której Wnioskodawczyni wykazuje otrzymaną refundację jako przychód z innych źródeł w swoim rocznym sprawozdaniu z osiągniętego przychodu (PIT-37).

Zdaniem Wnioskodawczyni, spółdzielnia mieszkaniowa nie powinna wystawiać PIT-8C a kwota ta nie powinna być wykazywana przez członka spółdzielni otrzymującego refundację, w rocznym sprawozdaniu z osiągniętych przychodów PIT-37, gdyż w momencie dokonania wymiany okien i składania wniosku o refundację mieszkanie posiadało status spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i wchodziło w skład zasobu mieszkaniowego spółdzielni. Fakt przekształcenia prawa do lokalu w okresie oczekiwania na wypłatę kwoty z funduszu remontowego nie ma znaczenia dla oceny czy zwrot ten stanowi dla Wnioskodawczyni - członka spółdzielni dodatkowy przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono - inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 2 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nieznajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są z mocy prawa do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie mają osoby posiadające spółdzielcze lub własnościowe prawo do lokalu - te osoby jedynie partycypują w kosztach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości spółdzielni. Tym samym wydatki poniesione, przez osoby posiadające odrębną własność lokali obciążają te osoby w myśl przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Zwracanie kosztów osobom posiadającym odrębną własność lokali - w sytuacji, kiedy te osoby zgodnie z prawem winny partycypować w tychże kosztach, bezwzględnie powoduje powstanie po ich stronie przychodu. Osoby te otrzymują bowiem zwrot kwoty, którą słusznie winny były ponieść na utrzymanie nieruchomości. Oznacza to, że choć były obowiązane ponieść koszt, czyli uszczuplić swój majątek, to kosztu w ostatecznym rozrachunku nie poniosły, bo spółdzielnia odpowiednie kwoty im zwróciła. Bez znaczenia pozostaje zatem, że pieniądze na tenże zwrot pochodziły z funduszu remontowego. Ich wypłata spowodowała, że osoby posiadające odrębną własność lokali nie partycypowały wbrew obowiązkowi w kosztach utrzymania i eksploatacji nieruchomości.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w sytuacji zwrotu właścicielowi lokalu mieszkalnego poniesionych wydatków na wymianę stolarki okiennej w lokalu, po jego stronie powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi co do zasady przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z którego dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten powstanie po stronie właściciela lokalu, który w chwili ponoszenia wydatków na wymianę okien był osobą posiadającą tytuł odrębnej własności lokali.

Inaczej natomiast należy traktować właściciela posiadającego odrębną własność lokalu, który w momencie ponoszenia ww. wydatków, dysponował jedynie spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. W świetle powołanych powyżej przepisów obowiązki i prawa, jako osoby dysponującej spółdzielczym prawem do lokali z zasobów spółdzielni były inne niż osób posiadających odrębną własność lokali. Tym samym w przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, której mieszkanie w momencie ponoszenia ww. wydatków posiadała status spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a przeniesienie własności lokalu nastąpiło w okresie oczekiwania na zwrot przez spółdzielnię, nie powstaje po stronie tej osoby przysporzenie majątkowe.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w chwili wymiany stolarki okiennej mieszkanie posiadało status spółdzielczego własnościowego prawa i wchodziło w skład zasobów mieszkaniowych spółdzielni. W dniu 29 grudnia 2009 r. nastąpiło przeniesienie własności lokalu mieszkalnego i przeniesienie własności. W dniu 27 października 2009 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Spółdzielni Mieszkaniowej o refundację z funduszu remontowego kosztów poniesionych w związku z wymianą stolarki okiennej. Spółdzielnia Mieszkaniowa w dniu 10 listopada 2009 r. poinformowała, że przyznana refundacja zostanie przelana na jej konto w 2010 r.. Faktyczna wpłata na rachunek Wnioskodawczyni została zrealizowana w drugiej połowie 2010 r.. Zainteresowana wskazała, że w dniu 30 września 2009 r. dokonała wymiany stolarki okiennej.

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych wyżej przepisów należy wskazać, iż po stronie Wnioskodawczyni nie powstanie przychód z tytułu zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, bowiem w momencie ponoszenia ww. wydatków dysponowała ona jedynie spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu. Jak wyżej wskazano okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu w chwili ponoszenia wydatków. W momencie ponoszenia ww. wydatków Wnioskodawczyni nie posiadała odrębnej własności lokalu, a zatem nie była zobowiązana do ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem lokalu. Zwrot części wydatków w czasie gdy Wnioskodawczyni posiadała już odrębną własność lokalu pozostaje bez znaczenia dla powstania przychodu.

Wobec powyższego, na spółdzielni nie ciążył obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C, gdyż Wnioskodawczyni nie osiąga z tego tytułu przychodu. Również na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek wykazania w zeznaniu podatkowym kwot otrzymanych tytułem zwrotu przez Spółdzielnię wydatków, bowiem jak wykazano powyżej, w tak przedstawionym stanie faktycznym, przychód nie wystąpi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl