ILPB1/415-362/12-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-362/12-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach swej działalności bieżącej, zadań własnych, Gmina realizuje szereg przedsięwzięć, np. organizowane są różnego rodzaju spotkania, imprezy kulturalne dla mieszkańców Gminy, wyjazdy dla dorosłych oraz dzieci do kina lub na basen, wycieczki. Organizowane są również dla dzieci i młodzieży różnego rodzaju wyjazdy o charakterze krajoznawczo-edukacyjnym, jak również w ramach współpracy miast partnerskich prowadzona jest wymiana kulturalna dzieci i młodzieży.

W przypadku wyjazdu Gmina finansuje np. koszty przejazdu autokarem, koszty pobytu, ubezpieczenia, bilety wstępu na obiekty sportowe. Organizując taki wyjazd można ustalić liczbę uczestników wyjazdu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dla korzystających z ww. przedsięwzięć mieszkańców Gminy, w tym np. dzieci niepełnoletnich, koszty wyjazdu np. na basen, do kina oraz uczestnictwa w warsztatach krajoznawczo-edukacyjnych, wymianie kulturalnej są świadczeniem obligującym do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, zobowiązującym płatnika do wystawienia PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku korzystania przez mieszkańców Gminy z ww. przedsięwzięć uznać należy, iż sfinansowanie kosztów przejazdu autokarem, kosztów pobytu oraz ubezpieczenia, zakupu biletów jest świadczeniem opodatkowanym, ponieważ można ten przychód przypisać danej osobie. W tym przypadku płatnik zobowiązany jest do wystawienia PIT-8C dla poszczególnych uczestników wyjazdu, tj. dla osób dorosłych oraz dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina realizuje szereg przedsięwzięć, np. organizowane są różnego rodzaju spotkania, imprezy kulturalne dla mieszkańców Gminy, wyjazdy dla dorosłych oraz dzieci do kina lub na basen, wycieczki. Organizowane są również dla dzieci i młodzieży różnego rodzaju wyjazdy o charakterze krajoznawczo-edukacyjnym, jak również w ramach współpracy miast partnerskich prowadzona jest wymiana kulturalna dzieci i młodzieży. W przypadku wyjazdu Gmina finansuje np. koszty przejazdu autokarem, koszty pobytu, ubezpieczenia, bilety wstępu na obiekty sportowe. Jak wskazuje Wnioskodawca, organizując taki wyjazd, można ustalić liczbę uczestników wyjazdu.

W związku z powyższym wskazać należy, że po stronie osób korzystających ze wskazanych przez Wnioskodawcę przedsięwzięć, których Wnioskodawca może zindywidualizować, powstaje nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiące przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Tym samym Wnioskodawca, jako świadczeniodawca, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zobowiązany jest sporządzić informacje według ustalonego wzoru na druku PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikom oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania tych podatników.

Reasumując, w związku z finansowaniem przez Wnioskodawcę kosztów przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności bieżącej - zadań własnych - Gminy, dotyczących wyjazdu np. na basen, do kina oraz uczestnictwa w warsztatach krajoznawczo-edukacyjnych, a także wymianie kulturalnej, po stronie osób korzystających z ww. świadczeń powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany jest sporządzić informacje według ustalonego wzoru na druku PIT-8C o wysokości przychodów, zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 42a ww. ustawy.

Końcowo tut. Organ zauważa, iż w złożonym wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał, iż występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w roli płatnika. Ponadto w treści wniosku Zainteresowany odwołał się do swoich obowiązków - jako płatnika - odnośnie wystawienia informacji PIT-8C.

W odniesieniu do powyższego tut. Organ wyjaśnia, że w przedmiotowej sprawie w stosunku do wskazanych nieodpłatnych świadczeń Wnioskodawca nie wystąpi w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania od podatników podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Wnioskodawca zobowiązany jest jedynie do wystawienia informacji PIT-8C, co nie jest równoznaczne z pełnieniem przez Niego obowiązków płatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl