ILPB1/415-326/10-4/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-326/10-4/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 31 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczeń podatkowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczeń podatkowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 maja 2010 r., znak ILPB1/415-326/10-2/IM ILPP2/443-403/10-2/EWW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 maja 2010 r., a w dniu 31 maja 2010 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje niezbędne do wydania interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca chce rozliczać otrzymane wynagrodzenie z tytułu udziału w systemie zz.

Rejestracja w systemie będzie w ramach firmy - zarejestrowany podmiot to osoba fizyczna. Działalność gospodarcza to symbol 96.09Z - pozostała działalność usługowa gdzie indziej nie sklasyfikowana. W działalności tej będą między innymi organizowane zebrania informacyjne na których będą opisywane warunki przystąpienia do systemu i tym samym pozyskiwanie nowych klientów do systemu zz. Zebrania te będą nieodpłatne ale Wnioskodawca z tego tytułu będzie ponosić koszty wynajmu sal, koszty ewentualnych wynagrodzeń zaproszonych specjalistów z dziedziny np. podatków, finansów itp.

Pośrednim wynagrodzeniem będzie wstąpienie osób do systemu z rekomendacji Wnioskodawcy. Dzięki temu Wnioskodawca będzie uzyskiwać wyższe prowizje i wynagrodzenia. Umowa o współpracy zawarta jest z firmą: Spółka A, zarejestrowana w Rejestrze Handlowym, i która wraz ze swymi spółkami partnerskimi prowadzi międzynarodową wspólnotę kupujących, która umożliwia uczestnikom ("Klientom") wspólne dokonywanie zakupów i poprzez to osiągane uprzywilejowanych warunków oraz wygospodarowywanie korzyści w postaci rekompensat, prowizji oraz innych udzielanych ulg. Wspólnota ta nazywana jest systemem ZZ. Spółka B., zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jest spółką partnerską spółki A. Klient dokonuje zakupu towarów albo usług bezpośrednio u tych handlowców, którzy znajdują się w stosunkach umownych z ZZ ("autoryzowani kontrahenci") za pomocą bonów, przez internet, korzystając z ZZ, bankomatów lub rozliczeń gotówkowych. Informacje o zakupach przekazywane są klientowi w czytelny i pewny sposób przez serwis internetowy, który jest powiązany z autoryzowanymi kontrahentami. Poprzez poniższe ogólne warunki klient ma możliwość zastosowania systemu. Podstawą stosunku umownego pomiędzy A a Klientem są przedłożone ogólne warunki systemu ZZ, a także załącznik do tychże ogólnych warunków określający wynagrodzenia i bonifikaty. A jest uprawniona do świadczenia usług i dochodzenia roszczeń wobec Klienta również za pośrednictwem spółek partnerskich, które stale działają jako przedstawiciele A. Wszelkie stosunki umowne Klienta istnieją wyłącznie pomiędzy nim a A, a nie z jej spółkami partnerskimi.

Płatności otrzymywane będą na konto firmowe. Datą wykonania usługi jest data księgowania, naliczenia prowizji na koncie elektronicznym klienta czyli Wnioskodawcy. W tym dniu będzie wystawiony rachunek lub faktura VAT. Generalnie rejestrując firmę Wnioskodawcy w systemie będzie On miał możliwość otrzymywania rekompensat, prowizji oraz innych ulg związanych z dokonywaniem przez firmę Wnioskodawcy jak i poleconych klientów zakupów u autoryzowanych kontrahentów Usługodawcy na zasadach określonych odpowiednimi warunkami oraz odrębnymi umowami o udział w systemie. Łącząca umowa to umowa o udział w systemie lub umowa zawierana między Klientem a Usługodawcą, której przedmiotem jest przystąpienie Klienta do systemu.

Warunki otrzymania wynagrodzenia to wykonanie określonych limitów pozyskania nowych klientów, określonych limitów zakupów wykonanych przez klientów Wnioskodawcy w jego grupie lub samego Wnioskodawcę. Zakupy warunkujące uzyskanie prowizji muszą być dokonywane tylko w firmach, miejscach, które mają podpisaną umowę o współpracy prowizyjnej, bonusowej w systemie ZZ Zakupy towarów i usług nie mają związku z działalności prowadzoną przez Wnioskodawcę (nie są to zakupy towarów handlowych i materiałów do firmy na cele handlowe) - jest to po prostu zdarzenie warunkujące uzyskanie premii i realnych pieniędzy na koncie Wnioskodawcy. Kupowane może być wszystko: paliwo, art. spożywcze itp. Kupowanie warunkujące uzyskanie premii może być dokonywanie samodzielnie przez Wnioskodawcę jak i przez pozyskanych do grupy klientów, osób, którzy także dokonują zakupów ale tylko w autoryzowanych miejscach. Wynagrodzenie Wnioskodawca otrzymuje także za czynności nie mające związku bezpośredniego z dokonywanymi zakupami - są to wynagrodzenia z tytułu: "premia systemowa", "Kariera - wynagrodzenia za punkty", "premie socjalne". Prowizje te Wnioskodawca otrzymuje według zasad określonych w umowie poprzez spełnienie odpowiednich warunków przez innych, uczestników programu i systemu ZZ.

Poza prowizjami bezpośrednio przekazywanymi na rachunek, Wnioskodawca uzyskuje także wyliczone w określonych kwotach prowizje, które może zrealizować kupując określony produkt u autoryzowanego lub kupując tzw. pozycje w systemie ZZ (kupując pozycje zwiększamy możliwości zarobienia większych prowizji lub uzyskania większych wynagrodzeń w systemie ZZ).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał że Wnioskodawca jest osobą fizyczną i prowadzi jednoosobowo pozarolniczą działalność gospodarczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy wynagrodzenia otrzymywane i pozostawiane do dyspozycji w formie prowizji przekazywanych bezpośrednio na konto bankowe lub prowizji naliczonych otrzymywanych dzięki uczestnictwu w systemie ZZ" można rozliczać w ramach działalności gospodarczej, uznać za przychód z działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, na wszystkie te prowizje - bezpośrednio otrzymane na konto bankowe lub naliczone i pozostawione na koncie wirtualnym w systemie do wykorzystania poprzez zakup u autoryzowanego klienta lub zakup "pozycji w systemie" Zainteresowany wystawia rachunki lub faktury VAT traktując te przychody jako przychody z działalności gospodarczej PKWU 9609.Z.

Datą wykonania usługi jest data księgowania, naliczenia prowizji lub otrzymania prowizji na koncie elektronicznym klienta czyli Wnioskodawcy. W tym dniu będzie wystawiony rachunek lub faktura VAT.

Przychodem podatkowym nie będą jedynie te prowizje, zwroty, które dotyczą bezpośredniego zwrotu pieniędzy na rachunek bankowy, a związane są z rabatem natychmiastowym np. 1% za zakup paliwa - rabat ten zwracany jest bezpośrednio na rachunek bankowy i jest rabatem obniżającym cenę za towar lub usługę.

Kosztem uzyskania przychodów w tej działalności będą natomiast m.in. wydatki na zakup tzw. "pozycji w systemie". Zakupy tych pozycji będą generować z kolei dodatkowe prowizje i wynagrodzenia, które będą dla Wnioskodawcy przychodem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei art. 5b ust. 1 tej ustawy zawiera wyłączenia, czyli warunki, przy zaistnieniu których danej działalności nie uznaje się za działalność gospodarczą. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Tak więc, by można było mówić o nieuznaniu wykonywanych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą, wymienione wyżej przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że w przypadku nie spełnienia choćby jednego warunku, czynności uznane będą za wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna wg klasyfikacji PKWiU o symbolu 96.09Z - pozostała działalność usługowa gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W ramach działalności będzie rozliczał otrzymane wynagrodzenie z tytułu udziału w systemie ZZ. W działalności tej będą między innymi organizowane zebrania informacyjne na których będą opisywane warunki przystąpienia do systemu i tym samym pozyskiwane nowych klientów do systemu ZZ. Pośrednim wynagrodzeniem będzie wstąpienie osób do systemu z rekomendacji Wnioskodawcy, dzięki temu Zainteresowany będzie uzyskiwać wyższe prowizje i wynagrodzenia.

Wnioskodawca współpracuje ze Spółką A, która prowadzi wraz ze swymi spółkami partnerskimi międzynarodową wspólnotę kupujących, umożliwiając uczestnikom systemu wspólne dokonywanie zakupów i poprzez to osiągane uprzywilejowanych warunków oraz wygospodarowywanie korzyści w postaci rekompensat, prowizji oraz innych udzielanych ulg. Klient dokonuje zakupu towarów albo usług bezpośrednio u tych handlowców, którzy znajdują się w stosunkach umownych z ZZ ("autoryzowani kontrahenci") za pomocą bonów, przez internet, korzystając z ZZ CashbackCard, bankomatów lub rozliczeń gotówkowych. Informacje o zakupach przekazywane są klientowi w czytelny i pewny sposób przez serwis internetowy, który jest powiązany z autoryzowanymi kontrahentami. Warunki otrzymania wynagrodzenia to wykonanie określonych limitów pozyskania nowych klientów, określonych limitów zakupów wykonanych przez klientów Wnioskodawcy w jego grupie lub samego Wnioskodawcę. Zakupy warunkujące uzyskanie prowizji muszą być dokonywane tylko w firmach, miejscach, które mają podpisaną umowę o współpracy prowizyjnej, bonusowej w systemie ZZ Zakupy towarów i usług nie mają związku z działalności prowadzoną przez Wnioskodawcę (nie są to zakupy towarów handlowych i materiałów do firmy na cele handlowe) - jest to po prostu zdarzenie warunkujące uzyskanie premii i realnych pieniędzy na koncie Wnioskodawcy. Wynagrodzenie Wnioskodawca otrzymuje także za czynności nie mające związku bezpośredniego z dokonywanymi zakupami - są to wynagrodzenia z tytułu: "premia systemowa", "Kariera - wynagrodzenia za punkty", "premie socjalne".

W sytuacji, gdy wykonywanie określonych czynności dokonywane jest w sposób ciągły i zorganizowany, we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, w celu zarobkowym, tzn. z nastawieniem na zysk, wówczas działalność taka może posiadać znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej, a uzyskany z tego tytułu przychód może być opodatkowany w ramach źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Dla uznania określonego pola aktywności gospodarczej za pozarolniczą działalność gospodarczą, koniecznym jest zatem łączne zaistnienie trzech jej cech funkcjonalnych: zarobkowości, zorganizowania i ciągłości. Brak którejkolwiek z nich oznacza, że dana działalność nie może być zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej.

O zarobkowości działalności decyduje cel jej wykonywania. Jeżeli zakłada się osiągnięcie w związku z działalnością i w jej efekcie nadwyżki przychodów nad poniesionymi kosztami, a więc osiągnięcie dochodu, to znaczy, że został określony cel zarobkowy tej działalności. Zorganizowanie natomiast sprowadza się do wyboru formy prawnej przedsiębiorczości: indywidualnej działalności gospodarczej, handlowej spółki osobowej, spółki kapitałowej, spółdzielni, przedsiębiorstwa państwowego. Twierdzi się także, że działalność gospodarcza jest zorganizowana wówczas, gdy podmiot tej działalności dopełnia wszelkich obowiązków rejestracyjnych i ewidencyjnych (w zakresie wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS lub EDG, odpowiedniego rejestru działalności regulowanej, rejestru statystycznego Regon, ewidencji podatników i płatników), obowiązków związanych z uzyskaniem koncesji lub zezwolenia, a także zawarciem umowy rachunku bankowego. Natomiast ciągłość działalności gospodarczej to - biorąc pod uwagę znaczenie językowe tej cechy - powtarzające się, regularnie występujące i trwające czynności.

Mając powyższe na względzie w świetle przytoczonej powyżej ustawowej definicji, stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wykonywane przez Wnioskodawcę czynności będą nosiły znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej. Zostaną bowiem spełnione wszystkie jej przesłanki, Zainteresowany będzie wykonywał czynności we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób ciągły (powtarzalny i stały), oraz zostanie spełnione w tym zakresie kryterium zorganizowania tej działalności w ramach podmiotu określonego administracyjnoprawnie, uczestniczącego w obrocie gospodarczym.

Reasumując, wynagrodzenia otrzymywane i pozostawiane do dyspozycji w formie prowizji przekazywanych bezpośrednio na konto bankowe lub prowizji naliczonych otrzymywanych dzięki uczestnictwu w systemie ZZ Wnioskodawca możne uznać za przychód z działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że wniosek w części dotyczącej zagadnień regulowanych przepisami w zakresie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 16 czerwca 2010 r. postanowieniem nr ILPP2/43-403/10-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl