ILPB1/415-290/08-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-290/08-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..., przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień podatkowych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest współwłaścicielem (wspólnikiem z udziałem 50%) spółki jawnej, której przedmiotem działalności jest produkcja materiałów budowlanych z tworzyw sztucznych. Wspólnicy rozważają możliwość budowy nowego zakładu na terenie podstrefy W., x. specjalnej strefy ekonomicznej (XSSE).

Wnioskodawca określił, iż zgodnie z § 3 ust. 1 oraz § 4 ust. 1 i § 4 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.) mając na uwadze położenie podstrefy oraz fakt, że Spółka jest małym przedsiębiorcą, maksymalna intensywność pomocy liczona jako ekwiwalent dotacji brutto do kosztów kwalifikowanych może wynieść 60% kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją na terenie XSSE. Zdaniem Wnioskodawcy tyle może wynieść maksymalna pomoc regionalna w formie zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w okresie objętym zwolnieniem na prowadzenie działalności w XSSE dla obydwu wspólników łącznie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość 60% kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w związku z nową inwestycją na terenie XSSE w okresie objętym zezwoleniem to możliwa maksymalna wielkość dochodu zwolnionego z opodatkowania dla obydwu wspólników łącznie, czy tez tyle może wynieść nie zapłacony podatek od dochodu osiągniętego z działalności prowadzonej na terenie XSSE w okresie objętym zezwoleniem przez obydwu wspólników łącznie.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze ww. przepisy oraz przepisy zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004 r. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.), maksymalna przysługująca pomoc w formie zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem wyniesie maksymalnie 60% kosztów kwalifikowanych jakie poniesie Spółka w związku z nową inwestycją na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem, tj. tyle może maksymalnie wynieść kwota niezapłaconego podatku dochodowego przez obydwu wspólników Spółki łącznie od tych dochodów.

Zaznaczyć należy, iż ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawiera przepisu określonego przez Wnioskodawcę jako art. 21 ust. 63a. Zrozumiano, iż Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 63a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie § 2a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie x. specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 236, poz. 1705 z późn. zm.), pomoc regionalna, udzielana przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, może być udzielana z zachowaniem warunków rozporządzenia Komisji (WE) nr 1628/2006 z dnia 24 października 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej (Dz. Urz. UE L 302 z 01.11.2006. str. 29).

Wysokość maksymalnej intensywności pomocy regionalnej dla małych przedsiębiorców działających w x. specjalnej strefie ekonomicznej (dalej: XSSE) uzyskujących dochody zwolnione od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), została ustalona na poziomie 60% kosztów kwalifikowanych, poniesionych w związku z realizacją nowej inwestycji na terenie XSSE w okresie objętym zwolnieniem. Należy zatem podkreślić, iż art. 21 ust. 1 pkt 63a nie określa sposobu wyliczania tej pomocy, a jedynie określa do jakiej wysokości może być ona udzielona. Rozważenia zatem wymaga fakt, jaką w tej sytuacji korzyść uzyskuje beneficjent pomocy (wspólnicy spółki). Zgodnie z art. 87 ust. 1, pomocą publiczną dla przedsiębiorcy jest przysporzenie (bezpośrednie lub pośrednie) korzyści finansowych, w następstwie którego uprzywilejowuje się ich w stosunku do konkurentów. Przysporzenie korzyści następuje poprzez dokonywanie na rzecz tych przedsiębiorców wydatków ze środków publicznych lub pomniejszenie świadczeń od nich należnych na rzecz sektora finansów publicznych.

W analizowanym przypadku korzyścią nie jest wartość dochodu zwolnionego, a wysokość niezapłaconego podatku ze zwolnienia od dochodu, gdyż w sytuacji gdyby nie było zwolnienia, podatnik nie byłby zobowiązany do odprowadzania całości dochodu uzyskanego w strefie, a jedynie do odprowadzenia podatku od tego dochodu.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż dopuszczalna wartość pomocy dla przedsiębiorcy, wynikająca z nie wpłaconego podatku od dochodu zwolnionego z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w strefie, wynosi 60% kosztów kwalifikowanych do objęcia pomocą. Należy mieć przy tym na uwadze, iż poszczególni wspólnicy mają - na mocy i zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - prawo do zwolnienia z opodatkowania części swych dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, w wysokości określonej proporcjonalnie do ich udziałów w zysku.

Końcowo nadmienia się, że zgodnie z § 4 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 z późn. zm.), wartość pomocy w przypadku zwolnienia dochodu w podatku dochodowym jest równa różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania a kwotą podatku po jej obniżeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że zgodnie z art. 14e § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl