ILPB1/415-215/13-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-215/13-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, obejmującą sprzedaż części samochodowych oraz w ramach swojej działalności jest uczestnikiem programu lojalnościowego L. W związku z przystąpieniem do programu, Wnioskodawca poszerzył swoje PKD o kod nr 82.99.Z "Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana."

Umowa na udział w programie lojalnościowym jest zawarta z podmiotem pochodzącym spoza UE - ze Szwajcarii. W ramach uczestnictwa w programie, Wnioskodawca podejmuje szereg aktywności, za które otrzymuje dwa rodzaje korzyści, tj.:

1.

otrzymuje jako osoba rekomendująca - 0,5% obrotów z zakupów pozyskanych przez siebie Uczestników Programu oraz

2.

otrzymuje zwrot pieniędzy przy każdym zakupie towarów z grupy L.

W związku z rekomendacją programu innym osobom, zdaniem Wnioskodawcy aktywność tą można zaliczyć do usług intensyfikacji sprzedaży L. Wnioskodawca w związku z tym podejmuje wszystkie niezbędne działania, mające na celu wzrost sprzedaży produktów L, poprzez promowanie produktów, samego programu i prowadzenie szkoleń, mających na celu pozyskanie nowych członków.

Firma otrzymuje wynagrodzenie za usługę w formie premii pieniężnej, naliczonej wskaźnikiem procentowym od obrotów z zakupów pozyskanych przez siebie Uczestników Programu. W tej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, mamy do czynienia ze świadczeniem usługi, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W drugim przypadku, korzyści jakie otrzymuje Zainteresowany w formie dodatkowej premii, nie są związane z działalnością gospodarczą, a są jedynie skutkiem zakupów towarów z grupy L. Nie wiąże się to z dodatkowymi czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym oraz korzyściami opisanymi w pkt 2, Wnioskodawca powinien uznać je za przychody z innych źródeł, o których stanowi art. 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie ujmować ich w działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, pozostałą część korzyści jakie otrzymuje należałoby uznać za przychody z innych źródeł, o których stanowi art. 20 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Korzyści jakie otrzymuje Wnioskodawca z tytułu "zwrotu pieniędzy przy każdym zakupie" nie stanowią ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług, ponieważ w tej sytuacji nie są świadczone usługi. Polega to na tym, iż przy każdym zakupie uczestnikowi programu - na jego konto korzyści - przypisane zostaje 2% wartości zakupu. W ten sposób na osobistym koncie korzyści gromadzi się stale rosnąca kwota. Po osiągnięciu określonej wysokości zostaje ona bez potrąceń przelana na prywatne konto bankowe Uczestnika Programu. Nie jest to zatem czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 powołanej ustawy, źródłem przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalności gospodarcza (pkt 3),

* inne źródła (pkt 9).

Natomiast stosownie do treści art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jednakże, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością (art. 5b ust. 1 cytowanej ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca w ramach swojej działalności jest uczestnikiem programu lojalnościowego L. W związku z przystąpieniem do programu, Wnioskodawca poszerzył swoje PKD o kod nr 82.99.Z "Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana."

W związku z swoim uczestnictwem w programie Zainteresowany otrzymuje dwa rodzaje korzyści, tj:

1.

otrzymuje jako osoba rekomendująca - 0,5% obrotów z zakupów pozyskanych przez siebie Uczestników Programu oraz

2.

otrzymuje zwrot pieniędzy przy każdym zakupie towarów z grupy L.

Zainteresowany uważa, że kwoty otrzymane przez Niego z tytułu zwrotu pieniędzy przy każdym zakupie towarów z grupy L nie są związane ze źródłem pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zdaniem tut. Organu takie twierdzenie jest błędne.

W opisie stanu faktycznego Zainteresowany sam bowiem wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której jest uczestnikiem programu lojalnościowego L.

Jak wspomniano wcześniej, ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżnia kilka źródeł przychodów, a między nimi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła. Z przedstawionych informacji wynika, iż Zainteresowany otrzymuje przychody w związku z uczestnictwem w programie, które są związane z działalnością gospodarczą. Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć ogół czynności podejmowanych przez podatnika w celu jej wykonywania, działaniem sztucznym i niecelowym byłoby natomiast rozdzielanie przychodów osiąganych w ramach jednorodnej działalności gospodarczej na poszczególne źródła przychodów. Zainteresowany sam wskazał, iż poszerzając zakres swojej działalności o pozostałą działalność wspomagającą prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowaną w związku ze swoim uczestnictwem w programie L, wystąpił o nadanie jej nowego numeru Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Dlatego też, mając na uwadze ogół przedstawionych informacji, zdaniem Tut. Organu, nie jest możliwym wyodrębnienie i wydzielenie dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę w ramach opisanego programu na dwa różne źródła przychodów. Taki zabieg powodowałby sztuczne rozdzielenie dochodów osiąganych w ramach jednorodnej działalności gospodarczej.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione informacje oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że korzyści uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu udziału w programie L - opisane pkt 2 - Wnioskodawca powinien uznać za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nieprawidłowym jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzające, że przychody te związane są z innymi źródłami przychodów, tj. ze źródłem o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl