ILPB1/415-212/10-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-212/10-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 19 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje utworzenie spółki jawnej, do której jako wkład niepieniężny zostanie wniesiona nieruchomość gruntowa wraz z budynkami stanowiąca własność Zainteresowanego. Podatnik zamierza wnieść do spółki udział we współwłasności nieruchomość według wartości rynkowej na dzień wniesienia do spółki jawnej.

Pozostali współwłaściciele zabudowanej nieruchomości także przystąpią do spółki jawnej wnosząc jako wkład niepieniężny posiadane udziały w przedmiotowej nieruchomości. w rezultacie spółka jawna stanie się właścicielem całej nieruchomości.

Właścicielem udziału w nieruchomości Podatnik stał się w wyniku likwidacji spółki komandytowej, której był udziałowcem. Pierwotnie przedmiotową nieruchomość nabyła spółka komandytowa.

Przedmiotowa nieruchomość będzie wykorzystywana przez spółkę jawną do prowadzenia działalności gospodarczej. w związku z tym spółka jawna wprowadzi nieruchomość do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość początkowa nieruchomości gruntowej wraz z budynkami, wniesionej w postaci wkładu niepieniężnego do spółki jawnej powinna zostać ustalona na poziomie wartości rynkowej przedmiotowej nieruchomości, tj. w wartości odpowiadającej wartości wkładu wspólnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ewidencji środków trwałych spółki jawnej wartość początkowa nieruchomości wnoszonej przez Niego w postaci wkładu niepieniężnego powinna odpowiadać wartości wkładów wspólników objętych w zamian za nieruchomość. Ponieważ wartość wkładu ustalona będzie w wysokości wartości rynkowej nieruchomości z dnia wniesienia wkładu to w konsekwencji wartość początkowa nieruchomości w ewidencji środków trwałych spółki jawnej będzie odpowiadać wartości rynkowej tej nieruchomości.

Na potwierdzenie powyższego stanowiska Podatnik przytacza poniższe argumenty.

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.) za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przytoczonego powyżej przepisu w przypadku wniesienia w postaci wkładu niepieniężnego do spółki osobowej środków trwałych ich wartość początkowa ustalana jest w oparciu o wartość ustaloną przez wspólników nie wyższą jednak niż wartość rynkowa.

Podatnik zaznacza, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera legalnej definicji środków trwałych. Odnosząc się jednak do regulacji art. 22a ust. 1 pkt 1 oraz art. 22c pkt 1 ww. ustawy należy wywnioskować, iż zarówno budynki jak i grunty mogą stanowić środki trwale wykorzystywane w działalności gospodarczej.

W świetle zatem przywołanych regulacji zabudowana nieruchomość gruntowa, która zostanie wniesiona przez Podatnika do spółki jawnej będzie stanowiła środek trwały w spółce, którego wartość początkowa może zostać określona w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej nieruchomości.

Powyższe konstatacje znajdują akceptację w stanowisku organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lutego 2008 r. (sygn. ILPB1/415-249/07-7/GM) wskazał, iż "wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wniesionych do spółki komandytowej, winna być - w myśl art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej, z dnia wniesienia."

W świetle przytoczonych powyżej argumentów Podatnik stoi na stanowisku, iż wartość początkowa nieruchomości gruntowej wnoszonej przez niego do nowoutworzonej spółki jawnej może zostać ustalona w oparciu o wartość rynkową nieruchomości określoną na dzień wniesienia wkładu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl