ILPB1/415-207/14-2/AA - Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obniżenia przez spółdzielnię mieszkaniową opłat czynszowych na skutek pracy lokatorów na rzecz utrzymania nieruchomości wspólnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-207/14-2/AA Określenie skutków podatkowych w ujęciu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obniżenia przez spółdzielnię mieszkaniową opłat czynszowych na skutek pracy lokatorów na rzecz utrzymania nieruchomości wspólnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia najemcom czynszu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych obniżenia najemcom czynszu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Z tytułu sprzątania we własnym zakresie lokatorom udzielany jest upust w wymiarze opłat czynszowych w wysokości kosztów sprzątania wynikających z kalkulacji.

Sporządzana kalkulacja wysokości upustu (bonifikaty) obejmuje koszty dotyczące sprzątania klatek schodowych przez pracowników Spółdzielni.

Sprzątanie we własnym zakresie powoduje częściowe pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej pracą własną lokatorów a pozostałe koszty związane z wymiarem opłat opłacane są w gotówce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy z tytułu obniżki czynszów powstaje przychód u osób otrzymujących upust (bonifikatę).

2. Czy w przypadku sprzątania klatki schodowej za sąsiada również powstaje przychód.

3. Czy w obu tych przypadkach powstaje obowiązek wystawienia PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powstaje przysporzenie po stronie osób sprzątających klatki schodowe i w związku z tym nie ma potrzeby wystawiania PIT-8C.

W rozmowie telefonicznej w dnia 21 lutego 2014 r. z pracownikiem KIP Wnioskodawca otrzymał informację, ze w opisanej sytuacji nie ma przysporzenia oraz nie ma potrzeby wystawiania PIT-8C, niezależnie czy sprząta za siebie, czy za sąsiada. W rozmowie telefonicznej uzgodniono, że jest to świadczenie nieodpłatne - nie ma PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. przychody z innych źródeł (pkt 9).

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że poszczególne kategorie przychodów zostały wymienione jedynie przykładowo. Przychodem z innych źródeł są więc wszelkiego rodzaju świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego. Tak więc do przychodów z innych źródeł zalicza się nie tylko świadczenia rzeczowe czy pieniężne, ale również wartość świadczenia nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego.

Termin "świadczenie" nie zostało uregulowane przepisami podatkowymi, jednakże jego regulacja pojawia się na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121) i zgodnie z art. 353 ww. Kodeksu zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje nie tylko działalnie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Z treści art. 4 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1222 z późn. zm.) wynika, że członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółdzielnia udziela upustu w wymiarze opłat czynszowych lokatorom z tytułu sprzątania we własnym zakresie.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych osoba fizyczna - lokator osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Udzielenie upustu w wymiarze opłat czynszowych lokatorom z tytułu sprzątania we własnym zakresie nie stanowi przysporzenia majątkowego i z tego względu stanowi zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sprzątanie przez lokatorów na rzecz Spółdzielni w zamian za upust w wymiarze opłat czynszowych, czyli świadczenie w miejsce wykonania, nie będzie skutkowało dla osób otrzymujących to świadczenie powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Spółdzielnia nie będzie miała - jako płatnik - obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, którym udzieliła upustu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl