ILPB1/415-206/11-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-206/11-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2011 r. (data wpływu 11 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu xx kwietnia 2010 r. została zawarta umowa o dzieło pomiędzy spółką z ograniczoną odpowiedzialnością a Wnioskodawcą jako osobą fizyczną. Zamawiający powierzył Wnioskodawcy wykonanie n/w czynności w ramach tej umowy:

* prowadzenie windykacji przeterminowanych należności powyżej 30 dni od dłużników Zamawiającego,

* prowadzenie kartoteki dłużników,

* prowadzenie rozmów i wzywanie dłużników do zapłaty,

* przygotowywanie ugod na spłatę należności z propozycją rozłożenia na raty,

* prowadzenie negocjacji w sprawie zadłużeń,

* przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w miejscu zamieszkania dłużników.

Zainteresowany został uprawniony przez Zamawiającego do wizyt w miejscu zamieszkania dłużników. Za wykonanie dzieła strony uzgodniły wynagrodzenie prowizyjne od wywindykowanej kwoty brutto, od której Zamawiający potrąca i odprowadza podatek dochodowy od osób fizycznych do Urzędu Skarbowego. Inaczej mówiąc spółka była płatnikiem podatku dochodowego od ww. umowy.

Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez spółkę ponosi ona odpowiedzialność za wykonanie usług z podpisanej umowy wobec osób trzecich. Umowa zawarta została na okres od xx kwietnia do xx września 2010 r. W wyżej wymienionym okresie według ustaleń przeprowadzonych z Prezesem spółki, Wnioskodawca zorganizował komórkę windykacyjną działająca w ramach struktury organizacyjnej spółki. Zainteresowany wprowadził pracowników tej spółki, zatrudnionych dla celów windykacji we wszystkie procedury prawne i organizacyjne związane ze ściągalnością długów na rzecz spółki.

Czynności wynikające z zawartej umowy były wykonywane w siedzibie spółki w godzinach jej pracy pod nadzorem pracowników spółki, przede wszystkim przez głównego księgowego.

Wszelkie skargi związane z czynnościami realizowanymi w ramach umowy były przez osoby trzecie kierowane do Prezesa Zarządu spółki i przez niego rozpatrywane.

Jednocześnie od dnia xx lipca 2006 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na swoje imię i nazwisko w zakresie usług windykacyjnych należności. Zlecenia w ramach działalności realizuje zarówno od osób fizycznych jak i innych jednostek gospodarczych. Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Do jakiego źródła przychodu Wnioskodawca powinien zaliczyć przychody uzyskane z tytułu zawartej umowy o dzieło ze spółką z o.o....

2.

Czy powinien opodatkować te przychody jako przychody z działalności gospodarczej, czy jako przychody z odrębnego źródła z działalności wykonywanej osobiście zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze spełnieniem warunków zawartych w art. 5b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinienem opodatkować te dochody z działalności wykonywanej samodzielnie zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zawartą umową:

* odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie ponosi Zlecający,

* czynności były wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zlecającego te czynności,

* wykonujący nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W art. 5b w pkt 1 opisano, że nie uznaje się za pozarolniczą działalność gospodarczą czynności, jeżeli łącznie są spełnione wszystkie warunki opisane w tym artykule. Według Wnioskodawcy nie są one spełnione wszystkie łącznie, ponieważ niektóre z nich mają zastosowanie do opisanej przez niego umowy.

W art. 13 pkt 8 wykazano źródło przychodów z tytułu świadczenia umów zlecenia lub umowy o dzieło z zastrzeżeniem wyłączenia przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W okresie od kwietnia do września 2010 r. Zainteresowany prowadził działalność gospodarczą, ale umowa została zawarta nie w ramach prowadzonej przeze niego działalności gospodarczej ale w ramach czynności wykonywanych osobiście.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), źródłami przychodów są m.in. odpowiednio: działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jej treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie to obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawnie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zauważyć należy, iż powołany powyższej przepis art. 13 ust. 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej jeśli są to przychody uzyskiwane na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższego wywieść należy, iż kluczowe znaczenie dla prawidłowego rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy mają okoliczności czy umowy zawierane przez Wnioskodawcę są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz co jest przedmiotem tej działalności.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2006 r. prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w zakresie usług windykacyjnych należności. Natomiast jednocześnie w 2010 r. świadczył usługi z tego zakresu w oparciu o podpisaną umowę o dzieło.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawnie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwanych wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalności gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskiwanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów (biorąc pod uwagę wyłączenie zawarte w tym przepisie) nie jest działalności wykonywana osobiście, lecz pozarolnicza działalności gospodarcza, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż z uwagi na zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej - usługi windykacyjne należności, przychody, które będą uzyskiwane z tytułu świadczenia ww. usług na podstawie umowy o dzieło, wiążą się bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług windykacyjnych. W konsekwencji z uwagi na brzmienie przepisu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały one wyłączone ze źródła przychodów określanego jako działalności wykonywana osobiście. Oznacza to, że przychody te Wnioskodawca winien rozliczyć jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl