ILPB1/415-189/11-5/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-189/11-5/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty nagród z tytułu uczestnictwa w programie i udziału w sprzedaży premiowanej oraz w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 6 maja 2011 r., znak ILPB1/415-189/11-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie uzupełniono w dniu 13 maja 2011 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 maja 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka z o.o. planuje stworzenie usługi w postaci portalu internetowego ze specjalnym programem dla osób fizycznych. Na tym portalu internetowym zorganizowany i ogłoszony będzie konkurs dla osób fizycznych, które poprzez rejestrację w portalu (oraz prawdopodobnie minimalną opłatę w postaci wysłania smsa w koszcie 1 pln) wyrażą chęć przystąpienia do usługi, a tym samym do konkursu. Warunki, zasady konkursu oraz zasady przyznawania nagród zostaną szczegółowo opisane w jego regulaminie. Wysokość i częstotliwość przyznawania nagród konkretnemu uczestnikowi konkursu będzie niezależna od Spółki. Każdy uczestnik konkursu zostanie wynagrodzony specjalnym punktem (punktami) w sytuacji, gdy dotrze do niego wysłany z portalu specjalny sms lub mms (lub inny nośnik informacji) o treści reklamowej lub ogłoszeniowej na numer zgłoszony w trakcie rejestracji. Nadawcą smsów mmsów będą klienci Spółki. Nadawcy będą określać odbiorców swych wiadomości poprzez zdefiniowanie kryteriów jakie musi spełniać osoba do której trafi sms lub mms. Należy zaznaczyć, że nie są to dane które wskazują z imienia czy nazwiska odbiorcę. Dostępnymi kryteriami będą dane statystyczne takie jak płeć, wiek czy wykształcenie. Zgromadzone w taki sposób specjalne punkty uczestnicy konkursu będą mogli wymienić na towary lub usługi (np. doładowanie telefonu) jak również dokonać ich wymiany na środki płatnicze lub gotówkę. Dodatkowo w formie nagród przewiduje się przekazywanie kart SIM z określonym limitem wartości oraz innych towarów lub usług. Jednorazowa nagroda niezależnie od jej rodzaju nie będzie przekraczała wartości 760 zł.

Jednocześnie w regulaminie konkursu, jak również podczas rejestracji na portalu internetowym każda osoba fizyczna będzie składała oświadczenie, iż zakres jej uczestnictwa w konkursie nie obejmuje prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Do konkursu nie będą mogły przystępować osoby prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki.

Czy w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym, oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym Spółka będzie zwolniona z obowiązków płatnika w zakresie rozliczania przedmiotowego podatku z osobami fizycznymi biorącymi udział w konkursie.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź jest twierdząca.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy stanowi, że wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki:

* nagroda związana musi być z udziałem w konkursie, jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* konkurs nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą - działalnością gospodarczą.

Jak określono powyżej X w ramach zamierzonej działalności będzie prowadziła poprzez założony portal internetowy konkurs dla osób rejestrujących się na portalu oraz w programie, zgodnie z zasadami wynikającymi z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 68 przedmiotowej ustawy.

Przedmiotowy konkurs będzie organizowany emitowany przez środki masowego przekazu jakim jest internet (poprzez portal), w związku z powyższym zostają spełnione warunki do zastosowania zwolnienia zgodnie z cytowanym przepisem. Jak wynika z wyroku WSA w Warszawie (III SA/Wa 1189/09) do środków masowego przekazu zalicza się również internet Zgodnie z powyższym orzeczeniem przy spełnieniu warunku emisji i organizacji konkursu przez portal internetowy znajdzie zastosowanie zwolnienie w przypadku nagród o wartości nie przekraczającej 760 zł.

Dlatego też w opisywanym stanie faktycznym przy zastosowaniu zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwzględniając warunek, że wypłata nagród nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą. Spółka nie będzie zobowiązana do wykonania obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku "nagród oraz łączna ich wartość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane i emitowane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje stworzenie usługi w postaci portalu internetowego ze specjalnym programem dla osób fizycznych. Na tym portalu internetowym zorganizowany i ogłoszony będzie konkurs dla osób fizycznych, które poprzez rejestrację w portalu (oraz prawdopodobnie minimalną opłatę w postaci wysłania smsa w koszcie 1 pln) wyrażą chęć przystąpienia do usługi, a tym samym do konkursu. Dodatkowo w formie nagród przewiduje się przekazywanie kart SIM z określonym limitem wartości oraz innych towarów lub usług. Jednorazowa nagroda niezależnie od jej rodzaju nie będzie przekraczała wartości 760 zł.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w zakresie wypłaty nagród z tytułu wygranej w konkursie organizowanym, oraz ogłaszanym przez portal internetowy należący do Spółki będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób fizycznych wyrażone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Spółka będzie zwolniona z obowiązków płatnika w zakresie rozliczania przedmiotowego podatku z osobami fizycznymi biorącymi udział w konkursie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że wniosek w zakresie wypłaty nagród z tytułu uczestnictwa w programie i udziału w sprzedaży premiowanej został rozstrzygnięty w dniu 17 maja 2011 r. odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-189/11-4/IM.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego tut. organ informuje, że został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl