ILPB1/415-177/12-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-177/12-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 8 maja 2012 r., znak ILPB1/415-177/12-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 10 maja 2012 r., natomiast w dniu 18 maja 2012 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje (nadano na polskiej placówce pocztowej w dniu 16 maja 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w 2011 r. prowadził działalność gospodarczą i w dniu 19 stycznia 2011 r. złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na rok 2011 jako zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów od osób fizycznych.

Zainteresowany wykonywał usługi budowlane od których odprowadzał ryczałt w wysokości 5,5% od przychodów (PKWiU: 41.00.30 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych, 41.00.40 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych, 43.12.10 - roboty z przygotowaniem terenu pod budowę, 43.99.90 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowane).

W trakcie roku 2011 Wnioskodawca poszerzył działalność o usługi związane z najmem, określone symbolem PKD 2007 numerem 55.20.Z, PKWiU 55.20.19 - pozostałe usługi obiektów noclegowych turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi (co oznacza usługi noclegowe, turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania) i w tym celu Zainteresowany zakupił mieszkanie, które wprowadził w grudniu 2011 r. do środków trwałych prowadzonej przez siebie działalności. W roku 2012 nie zmienił formy opodatkowania i wykonywał w styczniu 2012 r. usługi budowlane i wynajem mieszkania dla firm, które zapewniały krótkie, bo 2 lub 3 dniowe zakwaterowanie w swoim mieszkaniu, o którym wspomniał wyżej dla swoich pracowników, a jako podatnik VAT wystawił na te firmy faktury w treści powołując się na PKD 55.20.Z (PKWiU: 55.20.19 - pozostałe usługi obiektów noclegowych, turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi).

Za styczeń 2012 r. Wnioskodawca opłacił podatek zryczałtowany za usługi budowlane (wg PKWiU 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90) w wysokości 5,5% od przychodu i 17% od przychodów z zakwaterowania (wg PKWiU 55.20.19) zgodnie z art. 12 ust. 1 podp. 2 podp. e).

Wnioskodawca wskazuje, że wcześniej wyszukał interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 sierpnia 2008 r. nr IBPB1/415-413/08/WRZ, który utwierdził Go o poprawnym postępowaniu.

Jednak literalne brzmienie art. 2 ustawy obudziło w Zainteresowanym obawy co do wykazanej poprawności. Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż zarówno w roku podatkowym 2010 i 2011 nie przekroczył przychodu w kwocie 150.000 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może opłacać podatek dochodowy jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od prowadzonej działalności gospodarczej zarówno od usług budowlanych wymienionych wcześniej w wysokości 5,5% wg PKWiU: 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90 świadczonych dla firm, jak i od usług zakwaterowania krótkotrwałego wymienionych wcześniej świadcząc je dla pracowników firm w wysokości 17%, PKWiU: 55.20.19 w roku 2012.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 12 zryczałtowanego podatku dochodowego wysokość wskazanego podatku od najmu krótkotrwałego w ramach prowadzonej przez Niego działalności to jest 17% oraz od prowadzonych robót budowlanych w wysokości 5,5% jest poprawna.

Jednocześnie Wnioskodawca uznaje, że może nadal w roku 2012 korzystać ze zryczałtowanej formy opodatkowania zarówno od usług budowlanych określonych w art. 12 stawką podatku 5,5% wg PKWiU powołanego wcześniej jak i od najmu krótkotrwałego 17% wg PKWiU powołanego wcześniej, bo tylko takie czynności świadczy w roku 2012, a wartość przychodów w latach poprzednich nie przekroczyła 150.000 euro.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało, jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 - definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy za działalność wytwórczą uważa się działalność w wyniku, której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęć usługi budowlane czy roboty budowlane. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym przepisem przez:

* roboty budowlane - należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,

* obiekt budowlany - należy rozumieć budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

* budowlę - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2011 r. prowadził działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych (PKWiU: 41.00.30 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych, 41.00.40 - roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych, 43.12.10 - roboty z przygotowaniem terenu pod budowę, 43.99.90 - roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych gdzie indziej niesklasyfikowane).

Wobec powyższego mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w sytuacji kiedy Wnioskodawca świadczy usługi budowlane, ujęte w Klasyfikacji PKWiU pod symbolami 41.00.30, 41.00.40, 43.12.10, 43.99.90, to przychód uzyskany w związku z ich wykonywaniem, podlega opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu robót budowlanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się natomiast do przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu usług zakwaterowania krótkotrwałego, oznaczonych symbolem PKWiU 55.20.19, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55), z zastrzeżeniem załącznika nr 2 do ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż w trakcie 2011 r. Zainteresowany poszerzył działalność o usługi związane z najmem, określone symbolem PKWiU 55.20.19 - pozostałe usługi obiektów noclegowych, turystycznych i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, bez obsługi.

W załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, świadczenie ww. usług nie zostało wymienione, wobec czego usługi jakie świadczy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem, przychód z tytułu świadczenia usług oznaczonych symbolem PKWiU 55.20.19 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 17%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl