ILPB1/415-176/08-3/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-176/08-3/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką nabył w dniu 31 grudnia 2001 r. od Agencji Nieruchomości Rolnych grunt rolny, który został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z dnia 4 lipca 2002 r. Plan ten przeznaczał grunt pod zabudowę mieszkaniową. Dnia 24 sierpnia 2004 r. Wnioskodawca wniósł grunt w cenie nabycia do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej "X" jako składnik majątku wykorzystywany w działalności, który został zaksięgowany dla celów podatkowych jako: towary. Przygotowując inwestycję deweloperską Wnioskodawca dokonał zakupu i zamiany działek gruntu z Gminą W. oraz osobami prywatnymi, celem następnego scalenia gruntu zgodnie z przebiegiem ulic w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jak też uzyskał podłączenie nieruchomości do sieci energetycznej. Dnia 22 czerwca 2006 r. decyzją NSA miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił swoją moc. Z tego powodu planowana inwestycja opóźniła się o kilka lat. Obecnie Gmina W. kończy przygotowywanie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który zakłada zabudowę wielorodzinną i jednorodzinną na omawianych gruntach. Z uwagi na wzrost cen rynkowych nieruchomości na przestrzeni ostatnich lat, obecna wartość rynkowa nieruchomości jest wielokrotnie wyższa niż wartość księgowa gruntów i innych nakładów związanych z przygotowywaną inwestycją w jednoosobowej działalności gospodarczej.

Od października 2005 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie jako wspólnik spółek komandytowych (komandytariusz). W spółkach tych posiada większościowy udział w zyskach (od 90% do 96%). Pozostałymi wspólnikami spółek komandytowych są należąca do Wnioskodawcy i jego małżonki X spółka z o.o. (komplementariusz), oraz inne osoby fizyczne (komandytariusze).

Z uwagi na planowane opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Wnioskodawca zamierza dokonać aportu nieruchomości na W., wraz z innymi nakładami na przygotowywaną inwestycję, do jednej z już istniejących spółek komandytowych, bądź celowo utworzonej spółki komandytowej. Nie jest jeszcze przesądzone na jakim etapie nieruchomość/inwestycja zostanie wniesiona. Prawdopodobnie nastąpi to po dokonaniu wszelkich koniecznych podziałów/scaleń gruntu zgodnie z nowym planem zagospodarowania przestrzennego. Możliwe jest także, że w chwili wniesienia, Wnioskodawca będzie posiadał już pozwolenie na budowę, bądź budowa będzie w toku. Aby wniesienie nastąpiło za cenę nie wyższą niż wartość rynkowa nieruchomości, wspólnicy ustalą tę wartość na podstawie sporządzonego przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego wyceny nieruchomości. Następnie spółka komandytowa ukończy inwestycję i sprzeda wybudowane lokale/nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy kosztem uzyskania przychodu związanego ze zbyciem przez spółkę komandytową wcześniej wniesionej nieruchomości będzie wartość nieruchomości ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wkładu powiększona o poniesione pomiędzy dniem nabycia nieruchomości w drodze aportu, a dniem jej zbycia wszelkie inne koszty z nią związane.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy spółka komandytowa potraktuje przedmiotową nieruchomość jako towar handlowy, w momencie jej sprzedaży wspólnicy spółki określą koszty uzyskania tego przychodu. Kosztem tym będzie wartość nieruchomości ustalona przez wspólników na dzień wniesienia wkładu (art. 22g ust. 1) oraz wszelkie inne koszty związane z nieruchomością, poniesione pomiędzy dniem nabycia nieruchomości w drodze aportu, a dniem jej zbycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast w myśl z art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

1.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

2.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

3.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych,

- wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

W przypadku gdy spółka komandytowa potraktuje przedmiotową nieruchomość jako towar handlowy w momencie jej sprzedaży wspólnicy spółki określą koszty uzyskania tego przychodu. Kosztem tym będzie również wartość nieruchomości; będzie to wartość ustalona przez wspólników nie wyższa niż wartość rynkowa na dzień wniesienia wkładu. Kosztami uzyskania przychodu w tym przypadku będą również wszelkie inne koszty związane z nieruchomością, poniesione pomiędzy dniem nabycia nieruchomości w drodze aportu, a dniem jej zbycia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wniesienia nieruchomości do spółki komandytowej oraz uzyskania przychodów z tytułu wycofania wkładu, został rozstrzygnięty odrębnymi interpretacjami z dnia 10 czerwca 2008 r. nr ILPB1/415-176/08-2/IM oraz ILPB1/415-176/08-4/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl