ILPB1/415-160/10-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-160/10-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od grudnia 2004 r. polegającą na wynajmie pozostałych środków transportu lądowego (usługi wynajmu przyczep samochodowych i lawet) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 71.21.11 i PKD 2007 o symbolu 7712z.

W roku 2006 Zainteresowana rozszerzyła działalność o następujące pozycje:

1.

konserwację i naprawę pojazdów samochodowych (usługi naprawy i wymiany opon i felg samochodowych) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 50.20.13 i PKD 2007 o symbolu 4520z,

2.

sprzedaż detaliczną części i akcesoriów do pojazdów samochodowych (sprzedaż detaliczną tylko opon i felg używanych do samochodów) sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 50.30.21 i PKD 2007 o symbolu 4532z.

Od roku 2004 do 2009 powyższą działalność Wnioskodawczyni rozliczała na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do chwili obecnej Zainteresowana nie posiada kasy fiskalnej.

Obroty z tytułu prowadzenia działalności za poszczególne lata wynosiły:

rok 2007 - 35.540 zł

rok 2008 - 34.580 zł

rok 2009 - 37.160,81 zł.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana podała, że wystąpiła z pismem do Urzędu Statystycznego o sprawdzenie i nadanie PKWiU dla świadczonych usług napraw i wymiany opon i felg samochodowych oraz dla sprzedaży detalicznej opon i felg. Po otrzymaniu odpowiedzi z Urzędu odpowiednio zakwalifikowała usługi i sprzedaż do właściwego grupowania statystycznego. Wnioskodawczyni podała, iż w działalności gospodarczej prowadzi następujące usługi:

PKWiU 71.21.11 - usługi wynajmu przyczep samochodowych i lawet,

PKWiU 50.30.22 - 00.00 usługi naprawy i wymiany opon i felg samochodowych oraz sprzedaż opon i felg samochodowych PKWiU 45.32 12.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy rozszerzenie działalności o sprzedaż detaliczną opon i felg do samochodów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 50.30.21 i PKD 2007 o symbolu 4532z pozbawia Wnioskodawczynię od roku 2007 możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni - w zakresie objętym uzupełnieniem do wniosku - postawione pytanie staje się bezzasadne, gdyż odpowiednie nadanie PKWiU na sprzedaż detaliczną opon i felg samochodowych PKWiU 45.32.12.0 mieści się w grupowaniu sprzedaży detalicznej pozostałych części i akcesoriów do pojazdów samochodowych prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach i pozbawia Zainteresowaną możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - art. 8 ust. 3 ppkt f ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3f ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy definiuje pojęcie - towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż generalnie przychody z handlu nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wyłączeniu podlegają wyłącznie przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Skoro wyłączeniu z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlega cała grupa wyrobów mieszcząca się w określeniu o charakterze ogólnym "części i akcesoria do pojazdów mechanicznych", to mieszczące się w tej grupie pojazdy samochodowe, oraz części zamienne i akcesoria do tych pojazdów - również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu z opodatkowania w formie zryczałtowanej.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (opon i felg) - to osiągnięcie przychodu z tego tytułu wyklucza z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Reasumując, rozszerzenie działalności o sprzedaż detaliczną opon i felg do samochodów pozbawia Zainteresowaną od 2007 r. możliwości opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że wniosek w przedmiocie podatku od towarów i usług w dniu 26 kwietnia został rozstrzygnięty postanowieniem nr ILPP2/443-175/10-4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl